Blixt till Canon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    Blixt till Canon

    Jag funderar på att köpa en ny systemkamera och just nu lutar det åt Canon EOS 400D. När det gäller blixt funderar jag på om det är värt pengarna att satsa på en Canon Speedlite 430EX jämfört med t.ex. Soligor DG-340 AZ?
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #2
    Ursprungligen postat av BluesBoy
    Jag funderar på att köpa en ny systemkamera och just nu lutar det åt Canon EOS 400D. När det gäller blixt funderar jag på om det är värt pengarna att satsa på en Canon Speedlite 430EX jämfört med t.ex. Soligor DG-340 AZ?
    Canon Speedlite 430EX, det är en mycket prisvärd blixt. Funkar jättebra.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Mer prisvärd än Soligor DG-340 AZ menar du? Det är ju 2700:- resp. 800:-
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • Miina
        • April 2005
        • 215

        #4
        Tjuvkikar lite här eftersom jag själv går i blixttankar till min EOS 300D. Just nu har jag en Sunpack PZ40X. Antingen kan jag inte använda den, eller så är kameran med ena foten i graven, eller så räcker helt enkelt inte den blixten till.
        Kram Miina

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Ursprungligen postat av Miina
          Tjuvkikar lite här eftersom jag själv går i blixttankar till min EOS 300D. Just nu har jag en Sunpack PZ40X. Antingen kan jag inte använda den, eller så är kameran med ena foten i graven, eller så räcker helt enkelt inte den blixten till.
          Jag reggade mig på http://www.fotosidan.se. Där finns en hel del köp-/produktråd man kan plöja igenom. "Dessvärre" fick det mig att börja vela vid val av kamera så nu lutar det åt en Nikon D80 och då är ursprungsfrågan i denna tråden lite utagerad kan man säga
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av BluesBoy
            Jag reggade mig på http://www.fotosidan.se. Där finns en hel del köp-/produktråd man kan plöja igenom. "Dessvärre" fick det mig att börja vela vid val av kamera så nu lutar det åt en Nikon D80 och då är ursprungsfrågan i denna tråden lite utagerad kan man säga
            Det förstår jag fullkomligt
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Miina
              • April 2005
              • 215

              #7
              Ursprungligen postat av BluesBoy
              Jag reggade mig på http://www.fotosidan.se. Där finns en hel del köp-/produktråd man kan plöja igenom. "Dessvärre" fick det mig att börja vela vid val av kamera så nu lutar det åt en Nikon D80 och då är ursprungsfrågan i denna tråden lite utagerad kan man säga
              Har du möjlighet att testa och känna på dessa kameror IRL? För mig var det nämligen en avgörande faktor. Jag har långa pianofingrar och även om min kompis som har Nikon oxå har långa fingrar, funkade hennes kamera inte alls i min hand. Jag testade flertalet Nikon och Canon och den enda som kändes rätt i min hand utan att behöva ha batterigrepp var EOS 300D. Nu var det här i och för sig för något år sedan, men det jag ville ha sagt var att det alltid är bra om man kan klämma och känna IRL innan man bestämmer sig.

              Lycka till!
              Kram Miina

              Kommentar

              • Micke
                • January 2002
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av Miina
                Jag har långa pianofingrar och även om min kompis som har Nikon oxå har långa fingrar, funkade hennes kamera inte alls i min hand. Jag testade flertalet Nikon och Canon och den enda som kändes rätt i min hand utan att behöva ha batterigrepp var EOS 300D.
                Det låter konstigt då Nikon D80 har betydligt större och rejälare grepp än Canon300D/350D/400D. Här finns mått på kamerorna:
                Two and a half years ago Nikon announced the six megapixel D70, their first affordable enthusiasts digital SLR, it proved to be a very popular camera and strong competitor to the Canon EOS 300D (Digital Rebel). Just fifteen months later Nikon revealed the D70s which was essentially the same camera with a some subtle tweaks (improved AF, wider flash coverage, higher capacity battery, larger LCD monitor). And so just over fifteen months on from the D70s Nikon present the latest incarnation of their 'enthusiasts' digital SLR line, the ten megapixel D80.
                Mvh Michael Persson

                www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Har du möjlighet att testa och känna på dessa kameror IRL?
                  Nej, denna gång tänkte jag ta en riktig chansning. Jag har kört Olympys E10 framför allt för greppet och känslan skull och trodde som Micke säger att D80 har större dimensioner - och därmed känslan. Många användarkommentarer/recensioner på diverse fotosidor tryckte också på detta så det fick mig övertygad.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • Miina
                    • April 2005
                    • 215

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Det låter konstigt då Nikon D80 har betydligt större och rejälare grepp än Canon300D/350D/400D. Här finns mått på kamerorna:
                    http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/page21.asp
                    Ja, den är större, men att en kamera är stor betyder inte att den passar i handen! För mig blev det helt enkelt inte bekvämt. Nu var det inte en D80 jag testade då för nåt år sedan, men även den jag testade var större än Canon 300D. Mina fingrar är väl inte gjorda för en Nikon antar jag, trots att jag sedan barnsben drömt om en egen Nikon (min morbror som jag fullkomligt avgudade som liten var den som väckte min kärlek för Nikon).

                    Bluesboy, om du inte har möjlighet att testa innan du köper är det väl bara att köra på och låta bli att testa andra i framtiden utifall att någon annan skulle råka sitta bättre! Nikon 80D är en bra kamera, så jag tror knappast att du blir besviken!
                    Kram Miina

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Ja, den är större, men att en kamera är stor betyder inte att den passar i handen!
                      Nej, det är ju sant. Sedan är det svårt att säga hur det blir när man är van. Man kanske skulle vänja sig vid de flesta modeller bara man fick chansen.

                      Bluesboy, om du inte har möjlighet att testa innan du köper är det väl bara att köra på och låta bli att testa andra i framtiden utifall att någon annan skulle råka sitta bättre!
                      Ja, det man inte vet har man inte ont av heter det ju. Lite småkorkat är det ju trots allt att köpa grisen i säcken men jag är inte såååå orolig att köpa en så pass populär manick utan att klämma och känna. Just ergonomin verkar många gilla - då är jag mer orolig för supporten om den skulle pajja. Det är flera som spyr galla över Nikons reklamationshantering!!
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • Micke
                        • January 2002
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av BluesBoy
                        Just ergonomin verkar många gilla - då är jag mer orolig för supporten om den skulle pajja. Det är flera som spyr galla över Nikons reklamationshantering!!
                        Jag kan lugna dig när det gäller supporten, jag fick fixat min gamla D70 trots att garantin gått ut för länge sedan. Snabbt gick det också och inom två arbetsveckor var den tillbaka, hade inte posten strulat bort avin hade det gått ännu snabbare.
                        Nikon lär ha tagit åt sig av kritiken. Enligt forumet på fotosidan är det en annan stor kameratillverkare som har problem med sin serviceorganisation i Sverige för tillfället.
                        Mvh Michael Persson

                        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #13
                          Se där, det låter ju bra Micke
                          Nu är en D80 med Af 18-70 på väg
                          Ska därför nu påbörja researchen för lämplig blixt, makro- och telezoomglugg till densamma

                          Blixt för allmänbruk samt akvariefotografering. Makro för akvariefotografering/natur samt telezoom för naturfotografering. Tips välkomnas varmt!

                          Hmm, vad fånig trådrubriken känns nudå...
                          Senast redigerad av BluesBoy; 10 July 2007, 19:21.
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • Micke
                            • January 2002
                            • 1718

                            #14
                            Nikon har ett ett suveränt blixtsystem och mitt tips är att köpa en orginalblixt trots att de är betydligt dyrare än pirattillverkarnas. Bara Nikons egna blixtar är fullt kompatibla med deras Creative Lighting System som de kallar konceptet för.

                            D80 har commander mode som gör att man kan styra externa blixtar med den inbyggda med bibehållen blixtautomatik. Se exempel i filmen här:


                            Det finns två olika att välja mellan, SB600 och SB800. Den dyrare SB800 är lite kraftigare och kan styra SB600 och bouncer följer med. SB600 kan inte styra andra blixtar (med kan användas trådlöst med den inbyggda blixten) och bouncer följer inte med.
                            Mvh Michael Persson

                            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Pannecke
                              • January 2005
                              • 1325

                              #15
                              Snyggt... Gillar detta... Kanske också skulle skaffat en D80.. .
                              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...