Nikon D40

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vance
    • December 2004
    • 872

    Nikon D40

    God afton allihopa.

    Har tidigare varit inne på att köpa en sk superzoom, och då panasonic fz-50. Men jag har nu ändrat mig för att jag sett Nikon D40 för bara 1000:- mer, och då ingår dessutom blixten sb-400 värd 1400:-.

    Är det någon som har erfarenhet av denna kamera? Vad jag läst i olika recensioner och så så har den i det närmsta fått stående ovationer.

    Priset är ca 5500:-, delvis tack vare att de redan efter 5 månader släppte uppföljaren d40x.
    Bara döda fiskar simmar med strömmen
  • doctor
    • August 2002
    • 300

    #2
    Har ingen större erfarenhet av just den men har ägt en D70 och nu har jag en D200 men kolla på den här länken så ser du några som har testat; http://www.stunningnikon.com/picturetown/

    Kul jippo!
    Min PBase
    Min Flickr

    Kommentar

    • vance
      • December 2004
      • 872

      #3
      Ja, hade sett det förut. De kan få komma å köra den grejen här hos mig om dom vill!
      Bara döda fiskar simmar med strömmen

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Jag är också jättesugen p åen D40 som extra kamera, såg att de sålde nån D40x för ett superpris här i Gbg nu... När jag nu ändå har en D80, är objektiven bytbara på dessa modeller? Förlåt om jag stjäl din tråd men jag är också ättesugen på en kamera (min man har tagit D80:n i besittning fast den var min..., allt mitt är ditt sa han... ja ja....)
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Micke
          • January 2002
          • 1718

          #5
          Ursprungligen postat av Lenmar
          Jag är också jättesugen p åen D40 som extra kamera, såg att de sålde nån D40x för ett superpris här i Gbg nu... När jag nu ändå har en D80, är objektiven bytbara på dessa modeller?
          D40/D40x har ingen inbyggd autofokusmotor, så den måste sitta i objektivet om du vill ha autofokus. Nikon kallar objektiv med autofokusmotor i för AF-S.
          Mvh Michael Persson

          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Ursprungligen postat av Micke
            D40/D40x har ingen inbyggd autofokusmotor, så den måste sitta i objektivet om du vill ha autofokus. Nikon kallar objektiv med autofokusmotor i för AF-S.
            Känns som det blir en D80 till med andra ord ...
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • vance
              • December 2004
              • 872

              #7
              jo, beror ju på vad du har för objektiv nu, är det utan AF så är det inte helt strålande förstås.

              D50 finns på några ställen fortfarande, finns for 4500:- för bara huset. Lite större men med AF-motor, dock nästan två år nu tror jag?? Men det skall ändå vara en bra kamera vad jag har förstått.

              Själv har jag inga objektiv sen innan och har fått rådet från flera olika "pålitliga källor" att jag "säkert" inte kommer sakna AF. Nikon tros sätta in det i nästan alla nya objektiv, de fokuserar ju dessutom snabbare.

              Jag kommer ändå inte köpa nån dyr optik och då räcker det med de som är AF-S
              Senast redigerad av vance; 20 May 2007, 22:09.
              Bara döda fiskar simmar med strömmen

              Kommentar

              • doctor
                • August 2002
                • 300

                #8
                Ursprungligen postat av vance

                Jag kommer ändå inte köpa nån dyr optik och då räcker det med de som är AF-S

                Utbudet av AF-S börjar bli rätt digert nu så det finns till de flesta ändamål. Sen finns det ju riktigt fin optik med af-s oxå, http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iID=1557225

                Så nog räcker det med de som är af-s precis som du säger...
                Min PBase
                Min Flickr

                Kommentar

                • Micke
                  • January 2002
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av vance
                  Jag kommer ändå inte köpa nån dyr optik och då räcker det med de som är AF-S
                  Problemet är väl snarare med billig begagnad optik utan autofokusmotor. Ett exempel är det bästa objektivet för fiskfoto - Nikkor micro 60 mm f2.8 som börjar dyka upp till riktigt bra priser begagnat, det saknar inbyggd autofokusmotor.
                  Alla nya objektiv kommer självklart ha AF-S.
                  Mvh Michael Persson

                  www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...