Sätt papper framför blixten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Smike
    • October 2002
    • 238

    Sätt papper framför blixten

    Om man är mer perfektionistisk av sig är det väl ingen bra idé. Men om man som jag, haft tillgång till en helautomatisk kamera som inte går att styra till att göra lite mer som man själv vill, eller koppla till en extern blixt så.

    Blixtautomatiken ville inte på min kamera och fräter lätt ut färgerna på fiskarna. Försökte på alla sätt, men inte. Efter drygt 100 bilder såväl med som utan blixt kom jag på idén att sätta vitt papper, modell vanligt kopieringspapper, framför den inbyggda blixten. En dubbelvikt papplapp löste det hela galant. Exponeringarna blir klart mycket bättre på det här sättet - hyffsat ljusa klara bilder utan frätskador.

    Synd bara att jag kom på det först nu för i morgon måste jag lämna tillbaka kameran. Men vid nästa tillfälle så blir det så. Några bilder tagna på detta sätt hann jag dock med och jag kommer väl lägga ut dom framigenom nån dag på hemsidan.

    Smike
    http://hem.bredband.net/stemik/
    Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..
  • crileson
    • December 2002
    • 164

    #2
    tack för tipset, ska testa imorn!!!
    har själv lite problem med att få bra bilder...

    ------------------
    crileson
    ------------------
    crileson
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=22255

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      tack för tipset, ska testa imorn!!!
      har själv lite problem med att få bra bilder...
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Ett annat tips när man kör med slavblixt(ar) med en kompaktkamera är att fästa ett stycke oexponerad men framkallad (dvs svart) film över kamerans inbyggda blixt. Filmen släpper igenom infrarött, men inte synligt ljus - så slavblixten, som triggar på IR, funkar som vanligt, men man slipper ojämn belysning, 'röda ögon', och reflexer från den inbyggda blixten!

      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Smike
        • October 2002
        • 238

        #4
        Himla smart grej detdär med oexponerad filmbit framför blixten för att använda slavblixt. Speciellt om kameran saknar uttag för extern blixt. Tack för det tipset.

        Inte för att jag har nån slavblixt, men den dagen jag själv skaffar en digital så är det ju inte säkert att just den jag vill och har råd med har externa möjligheter. Då är ju det här en lysande variant.

        Smike
        http://hem.bredband.net/stemik/
        Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

        Kommentar

        Arbetssätt...