Hur ta fina foton??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    Hur ta fina foton??

    Jag har länge beundrat alla fina bilder av era akvarium och fiskar, särskilt vissa närbilder är otroligt skarpa och tydliga. Jag skulle gärna fota själv men....

    Fiskarna är ju snabba och rör sig så det blir automatiskt suddigt. Jag har prövat med och utan blixt men det vill sig inte riktigt.

    Nu efterlyser jag tips om hur jag skall kunna ta fina foton av firrarna och akvariet. Jag har en Canon IXUS 40 digitalkamera. Det är ingen pro grej men borde vara utav hyfsad kvalitet.

    Ni som har likadana kameror eller annars vet, hör av er med tips och inställningar.

    Tack på förhand.
    h. Johan
  • Intercepter
    • January 2006
    • 962

    #2
    mitt tips är ta många foton , håll kameran lutad i vinkel till akvarieglaset och så nära glaset som möjligt , kör med blixt och så hög upplösning som är möjligt så länge fotona ser bra ut
    1 på 50 foto som blir bra , då börjar du få in tekniken

    Kommentar

    • wierdalien
      • February 2003
      • 936

      #3
      om du kan ställa exponeringen så skall du använda så snabb slutare som möjligt. det ger fiskarna minsta möjliga tid at hinna flytta på sig = skarpare bild.
      -----------------------

      Kommentar

      • Dalis
        • October 2006
        • 31

        #4
        Om man inte kan ställa in slutatiden manuellt fungerar det att ha mycket starkt ljus i akvariumet vilket kommer resultera i att kameran ställer in en kort slutartid av sig själv för att kompensera för det starka ljuset. Samma sak gäller förstås också det omvända: Dåligt ljus = långa slutartider om man kör med autoinställningar.

        Kommentar

        Arbetssätt...