jag har köpt en systemkamera :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    jag har köpt en systemkamera :)

    Nu har jag äntligen köpt mig en digital systemkamera. det blev en Sony Alpha 100. jag är helnöjd men jag fattar absolut ingenting än

    jag har tagit lite kort på automatinställningen bara.

    ville bara skriva av mig lite tänkte jag skulle lägga upp nån bild senare när jag har lärt mig kameran.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Kul!! Själv håller man på att spar ihop pengar till någon digisystemkamera. Vart rätt glad när jag fick mina deklarationspapper.. Ser fram emot att få se lite bilder. Jag är nämligen lite i val och kval vad man skall köpa.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      ja tänkte oxå vänta och köpa min kamera till sommaren men jag kunde inte hålla mig. tyvärr va batterit nästan tomt när jag fick den så jag får ladda den lite innan jag pillar på den
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Batterierna ska laddas innan man börjar pilla på kameran !

        Dom är normalt aldrig laddade i förväg.

        Kör hårt sen och läs manualen
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          nej ja märkte att batteriet nästan va tomt när ja satte på kameran. batteriet är nu på laddning.
          för en gång skull ska ja läsa manualen vilket nog är första gången jag gör, brukar inte ens öppna plasten runt manualen annars
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            nu har jag tagit några bilder med raw format, men när jag ska lägga över dom på datorn så hittar han inte bilderna, han hittar bara bilderna som är jpeg format.

            det är datorn som inte hittar alltså, i kameran kan jag se bilderna, men när jag trycker på "hämta foon" kommer bara alla jpeg upp som sagt.

            hur gör man för att föra över Raw bilder?
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              grattis till köpet!

              När får vi se bilder då? Det är väl inte så att du sitter inne med en massa bilder som du undanhåller för oss va? Bilder bilder!!
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Att satsa på en extra uppsättning laddningsbara batterier är ganska bra. Lätt att det blir som för en annan titt som tätt. Batteriet dör när man ska ta bilden, lätt irriterande om man (jag) glömt kolla batteriet... Bara att slänga i extrauppsättningen och bli glad igen.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Ursprungligen postat av andreassofus
                  nu har jag tagit några bilder med raw format, men när jag ska lägga över dom på datorn så hittar han inte bilderna, han hittar bara bilderna som är jpeg format.

                  det är datorn som inte hittar alltså, i kameran kan jag se bilderna, men när jag trycker på "hämta foon" kommer bara alla jpeg upp som sagt.

                  hur gör man för att föra över Raw bilder?
                  Ställ in kameran på att bara ta jpg bilder istället.

                  Du måste ha ett program i datorn som klarar av att efterbehandla bilderna i rawformatet.
                  Du fick säkert med ett sånt program till kameran men det kanske är klurigt att förstå sig på.
                  Jag fick med ett till min canon men jag tar ändå bara bilder i jpg formatet för det är enklare.
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    Ursprungligen postat av drd
                    Ställ in kameran på att bara ta jpg bilder istället.

                    Du måste ha ett program i datorn som klarar av att efterbehandla bilderna i rawformatet.
                    Du fick säkert med ett sånt program till kameran men det kanske är klurigt att förstå sig på.
                    Jag fick med ett till min canon men jag tar ändå bara bilder i jpg formatet för det är enklare.

                    tackar,, fick reda på igår att man va tvungen att ha ett speciellt program för det,, och programmet jag fick med funkade inte till raw så jag kör på jpeg.
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    Arbetssätt...