vad har ni för kamera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polysperma
    • January 2007
    • 550

    vad har ni för kamera?

    en del har grymt bra bilder på sina kar och invånare.
    har ni knep hur ni får så bra bilder eller är det en svin dyr kamera som gäller?
    Även den bästa akvarist kan fela
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    sony cybershot p200 7.2mp. carl zeiss lins.

    stativ är bra att ha.

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #3
      Ett citat från Fredrik Hagbloms artikel om ciklidfotografering: -"det inte är kameror som tar bilder, det är fotografer". En bra utrustning är självklart en god hjälp men man får inte förlita sig helt och hållet på utrustningen.
      Hela Fredriks artikel finns att läsa här: http://www.ciklider.se/artiklar/fh_c...rafering.shtml
      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        knep nr 1:
        ha tålamod.

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Knep 2
          Ha ett stort minneskort, ta mycket bilder
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Har hittat ett stativ så nu är det tålamodet som ska hittas oxå. Jag är så skakig på "frihand" eller hur man nu säger. Hittat är fel ord förresten. Min svärfar rotade runt på sin vind och där låg 2st stativ. Jag fick det ena.
            Senast redigerad av eriahl; 18 March 2007, 15:41.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #7
              säger samma som föregående. Stativ, stort tålamod, stort minneskort, snabbt minneskort, så man inte blir galen av att vänta en minut mellan varje bild..
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                Knep 3
                Absolu rena glasrutor och rent vatten är en förutsättning för bra bilder.
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • cobra
                  • December 2004
                  • 1743

                  #9
                  Har en Nikon Coolpix 5900 1 mb minneskort...
                  Fotosidan.se

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Fick höra att man skulle ta svart papper och göra till en cirkel och hålla det där man skulle ta bilder då slapp man ljuset från sidorna stämmer det?
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • polysperma
                      • January 2007
                      • 550

                      #11
                      hmmm har en coolpix 2200 och jag blir galen, är inte blixten i vägen så får jag mega suddiga bilder.
                      har tom försöt träna firrana att sitta fint men den enda som sitter är jag

                      men ska ge det ett försök till
                      Även den bästa akvarist kan fela

                      Kommentar

                      • NE
                        • January 2004
                        • 1549

                        #12
                        Ursprungligen postat av stene
                        Fick höra att man skulle ta svart papper och göra till en cirkel och hålla det där man skulle ta bilder då slapp man ljuset från sidorna stämmer det?
                        Delvis, det du slipper är reflexer i glaset av rummet och kameran.
                        /Niklas

                        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke
                          -"det inte är kameror som tar bilder, det är fotografer"
                          Det är sant, det går att ta bra bilder med usla kameror - men det är jäkligt mycket *enklare* att ta bra bilder med en bra kamera än med en dålig.

                          Först hade jag en Coolpix 995, det var inte en bra kamera, men jag har en del fina bilder från den. Sen fick jag en Coolpix 4500, och det var en gigantisk förbättring. Fast det är en kompakt, så hade den mycket skarpare bild och bättre upplösning. Jag har massor av bra bilder med den; min korallbild jag kom trea med i Mars fototävling är tagen med 4500'n. Det är fortfarande den kamera jag tar med mig på resor, eftersom systemkameror är för stora, tunga, klumpiga - och för dyra för att riskera på stranden/sjön/i bergen...

                          En kort period hade jag en D100. Mycket bra kamera, men vidrigt usla kontroller.
                          Skaffade en D70, men var aldrig nöjd med den - för brusig, för låg upplösning, och hade en tendens till moiré vid extrema närbilder.
                          Nu har jag en D80, och det är den bästa kameran jag haft för min typ av fotografi, dvs macro på fisk. Tyvärr har jag nu ingen extern blixt, utan får köra med den inbyggda blixten, vilket jag inte gillar. Under april lär dock Nikon skall släppa blixtkabel för D80'n, så då blir det fota av.
                          Senast redigerad av Azur; 18 March 2007, 17:25.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Micke
                            • January 2002
                            • 1718

                            #14
                            Varför utlöser du inte den externa blixten med den inbyggda "Azur"?
                            Som jag skrev tidigare (efter meningen som du citerar) så hjälper det självklart att ha en bra kamera. Med bra kamera menar jag en systemkamera, det är överlägset en kompaktkamera i funktion. Idag kan man komma undan relativt billigt med digitala systemkameror och i längden blir det billigare än kompaktkameror när man kan behålla sina tillbehör den dagen man byter kamera.
                            Oavsett vilken kamera man har så bör man lära sig de teoretiska grunderna för fotografering, och vara utrustad med tålamod, som många mycket riktigt har påpekat. För även om man har en värstingkamera kan man inte räkna med att alla bilderna blir bra.
                            Mvh Michael Persson

                            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Alex90
                              • March 2005
                              • 141

                              #15
                              Jag har en canon eos 350d, den tar jätte bra kort när nån annan använder den men inte när jag tar dem

                              Kommentar

                              Arbetssätt...