Kan en ringblixt vara något att ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Kan en ringblixt vara något att ha?

    Tror ni att en ringblixt kan vara något att ha vif fiskfotografering - ligger just nu som nyhet på shiftlenses http://www.shiftlenses.com/
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Tycker den ser ruskigt plastig ut bara.....canon har nån som är rätt så ok men kanske lite för dyr.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Nej, ringblixtar ger grymma reflexer om man fotar genom glas eller en vattenyta. De är avsedda för att fota små torra & inte alltför reflektiva saker, t.ex. frimärken, blommor eller insekter.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Nej, ringblixtar ger grymma reflexer om man fotar genom glas eller en vattenyta. De är avsedda för att fota små torra & inte alltför reflektiva saker, t.ex. frimärken, blommor eller insekter.
        Ok - det var bra att veta
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Corydoras mad
          • April 2003
          • 1686

          #5
          Kan tänka mig att dessa borde ge mindre reflexer, men så kostar de också.
          Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!

          Nikon SB-R1C1, trådlöst närbildsblixtkit Nikon skriver bl a: Unikt trådlöst blixtsystem för närbildsfotografering. Systemet består av två tråd

          Trevligt med trådlösa blixtenheter som Nikon använder sig av.
          Senast redigerad av Corydoras mad; 11 January 2007, 15:48.
          /Mathias
          The Corydoras freak

          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Corydoras mad
            Kan tänka mig att dessa borde ge mindre reflexer, men så kostar de också.
            Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!

            Nikon SB-R1C1, trådlöst närbildsblixtkit Nikon skriver bl a: Unikt trådlöst blixtsystem för närbildsfotografering. Systemet består av två tråd

            Trevligt med trådlösa blixtenheter som Nikon använder sig av.
            Jo dom har jag sett - men dom är väl dyra och sedan vet jag ingen som provat i akvarie och tills dess får det vara
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Den översta till canon kamerorna ser ut att kunna fungera utmärkt till akvarier ju då båda blixtarna är snett vinklade.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Micke
                • January 2002
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Jo dom har jag sett - men dom är väl dyra och sedan vet jag ingen som provat i akvarie och tills dess får det vara
                Jag försökte länka till det billigare alternativet innan men det ville sig inte. Du behöver inte ha styrenheten utan kan styra med den interna blixten. Testar att länka igen:
                Nikon skriver bl a: Unikt trådlöst blixtsystem med två trådlösa blixteneheter, speciellt framtaget för enkelt handhavande tillsammans med Nikon's D-SLR kameror som st


                Jag tror dock mer på valiga blixtar som går att rikta till akvariefotografering. Varför inte komplettera din SB800 med en SB600 istället Kjell?
                Mvh Michael Persson

                www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • marcuspajp
                  • July 2004
                  • 448

                  #9
                  3500 för dendär adaptern? Jag har sett folk som har byggt sånna av sockerkaksformer. Fast det är säkert värt det för de som är lata
                  Salt är ballt

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Jag tror dock mer på valiga blixtar som går att rikta till akvariefotografering. Varför inte komplettera din SB800 med en SB600 istället Kjell?
                    Fast det är ju som så att till 90% eller nåt sånt så fotar jag på utställningar och mässor och där funkar det helt enkelt inte av praktiska skäl med att placera en blixt på akvariet eller att ha ett på ett stativ bredvid.

                    Fast detta kan vi ju som säkert tjöta lite om på fotoworkshopen på Kolmårdsträffen.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av marcuspajp
                      3500 för dendär adaptern? Jag har sett folk som har byggt sånna av sockerkaksformer. Fast det är säkert värt det för de som är lata
                      Måste nog vara en speciell sockerkaka om den skall kunna sprida ut blixtljuset jämnt runt om hela objektivet
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • marcuspajp
                        • July 2004
                        • 448

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Måste nog vara en speciell sockerkaka om den skall kunna sprida ut blixtljuset jämnt runt om hela objektivet
                        Det fixar man med lite silvertejp. :P

                        Här har du en som är gjord av frigolit men sockerkaksformen ser mer proffsig ut
                        Salt är ballt

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av marcuspajp
                          Det fixar man med lite silvertejp. :P

                          Här har du en som är gjord av frigolit men sockerkaksformen ser mer proffsig ut
                          Då väntar vi med spänning på dina ringblixtfoton i fototävlingen - om inte annat så borde de väl platsa i den kommande omgången - humor
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • marcuspajp
                            • July 2004
                            • 448

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Då väntar vi med spänning på dina ringblixtfoton i fototävlingen - om inte annat så borde de väl platsa i den kommande omgången - humor
                            Jag tror att ringblixtar visar skiten på rutan ännu mer än vanliga
                            Salt är ballt

                            Kommentar

                            • gugges
                              • May 2003
                              • 893

                              #15
                              Poormans variant för närbilder

                              Guardians Of Catfish - www.goc.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...