Blixtfotografering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #31
    Det som är bra med dessa blixtar är att de är ganska billiga och bör funka med den interna blixten.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #32
      Ursprungligen postat av admin
      Man ställer den på läge S2 så funkar det. Tror inte jag skickar ut förblixt utan ett rött sken.

      Här kommer en bild på samma fisk med samma inställningar och två av ovanstående blixtar på akvariet. På kameran har jag en Speedlite 550ex
      Kör du du inte ttl på din Speedlite?
      Denna bilden var det klart bästa exemplet än så läge! Ljus från två håll är att föredra.
      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #33
        Jag tyckte det var lite rödstick i bilden och provade att minska det lite. Det syns tydligast på bakgrunden ovanför fisken.
        Bifogade filer
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11220

          #34
          Jag tror nog att ttl är aktiverat men det flimrar rött och det är ingen förblixt.

          Micke: Bilden blev bättre.
          Senast redigerad av admin; 11 September 2006, 20:34.
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #35
            Kan ju berätta att jag testat slavblixt utlöst av min olympus 720 UZ inbyggda blixt, jag fick kolsvarta bilder, även när jag körde slutarstyrd automatik (helt manuellt läge finns inte. kan ställa bländare och slutare men då är exponeringskompensationen automatisk) det tyckte jag var ruskigt knepigt.
            Någon som har någon teori?
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Micke
              • January 2002
              • 1718

              #36
              heeke: En gissning är att din Olympus skickar iväg en förblixt för att mäta ljuset. Den utlöser då slavblixten och mäter när den är utlöst, när den sedan tar bilden utlöser inte slavblixen med kraftig underexponering som följd.
              Det är nästan omöjligt att se för blotta ögat om kameran använder förblixt, det går så snabbt att det uppfattas som en blixt. Ett knep för att kolla är att ställa blixten framför kameran och ta en bild på den, då ser du om blixten utlöser när bilden tas.
              Mvh Michael Persson

              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #37
                Kan även vara så att du använder för kort tid (normal tid är ~ 1/60s vid blixtanvändning) och missar blixten på grund av långsam synkning.
                Om du har, kan du prova tidsförval och gå mot längre tider.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #38
                  Tror på Mickes teori då jag provade var enda j*la inställning på kameran.
                  Det var en lånad blixt så fler expriment får vänta, men jag tror det är kört på den fronten ändå.
                  Lite knepigt att exponeringskompensationen skulle kunna dras ner så mycket dock tycker jag. Slutare och bländare som sagt manuellt instälda
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...