vad ska jag köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vigga
    • November 2004
    • 31

    vad ska jag köpa?

    Sitter i lite bryderi här angående mitt framtida byte till digitalsystem kamera.

    har en analog konica minolta 505si (dynax) just nu plus en olumpus c60 digital.
    Had tänkt köpa en Km 5d men så blev de uppköpta av sony och sedan kom sony alpha100.

    Glad ihågen tänkte jag glatt att en sådan får det bli har 2 objektiv sedan förut som skulle passa 75-300 och 22-80 (tror jag).

    läste sedan att både nikon (d80)och canon (400d) släpper nya kameror som verkar intressanta.

    kan nån hjälpa mig att hitta för och nackdelar med de olika kamerorna?
    Är på inga sätt någon proffs fotograf utan en glad amatör. Som är sugen på att utvecklas.
  • vigga
    • November 2004
    • 31

    #2
    Glömde en sak, angående hastigheten på minnes kort.
    hur vet jag skillnaden på ett korts snabbhet t.ex. atta har 20mb/s och ett annat har 133x hastigheten.

    Kommentar

    • Wile.E
      • March 2006
      • 80

      #3
      skulle tipsa om Canon Eos 350D har en själv och den är kanonbra...hade en Km 5D som blev stulen och jag tyckte den var bra men Canon är bättre...
      Allt brinner vid rätt temperatur
      http://www.plantswap.se/

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #4
        När du inte har objektiv till kameran så spelar det egentligen ingen roll om du väljer en d80 eller 400d. Jag valde själv mellan Canon och Nikon för några år sedan. Nu är jag fast i Canonspåret då jag samlat lite objektiv.

        När det gäller kort så bestämmer du dig för kamera först. Sedan kan det vara bra att köpa kort som tillverkaren rekommenderar eller som fotoaffären garanterar funka bra med kameran. Hastigheten har väl mest betydelse vid seriebildstagning. Själv använder jag det sällan.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag använder Nikon men som Christian skriver så är skillnaden marginell - då är det betydligt viktigare vem som står bakom kameran
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #6
            Det man kan fundera på är hur många bilder kameran är byggd för. Tex en Canon 300d klarar av 20.000 bilder innan service och en Canon 20d 100.000

            Det kan ju bli en kostnad.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • vigga
              • November 2004
              • 31

              #7
              Någon som hört något om sonys alpha 100?

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11220

                #8
                Här har du en bra recension. Du hittar massor med info om den.
                Personligen hade jag valt en Nikon eller Canon så det finns mer till dem. Tex är begagnatmarknaden större på objektiv. Finns kanske lite mer objektiv att välja på. Själv har jag objektiv från Tamron och Sigma till min Canon

                In July 2005 Konica Minolta and Sony made an announcement that they were to jointly develop digital SLR cameras. This agreement hinted at shared technology between the two companies such as auto focus, metering and Anti-Shake coming from Konica Minolta and sensors, electronics and batteries from Sony. Some six months later Konica Minolta dropped a bomb on the camera market by announcing that they were withdrawing from the camera business and had transferred certain camera assets including the Maxxum/Dynax lens mount and related SLR technologies to Sony.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • vigga
                  • November 2004
                  • 31

                  #9
                  Ok nu har jag bestämy mig för en canon 400d.

                  då åter står frågan vilket objektiv jag skall välja till?
                  förutom kit objektivet 18-55 mm

                  tips mottages på macroobjektiv 70-300 eller 28-200 ?
                  vad funkar bäst?

                  minneskort extreme III 4 gb eller extreme IV 2 gb?

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    #10
                    När det gäller minneskort. Kolla vad kameran klarar av att leverera till kortet. Det är kanske dumt att köpa snabbare minneskort än kameran har nytta av.

                    När jag fotar fiskar har jag fasta Macroobjektiv. 60 mm kommer jag ganska lagom från akvariet. 90 mm är på gränsen till långt men det kan bli bättre bilder då fisken inte ser mig lika bra.

                    Detta hade jag nog köpt om jag enbart skulle fota fiskar + porträttfotografering vilket det även funkar bra till: http://www.cyberphoto.se/?http://www...cle=EF-S60/2,8

                    Själv har jag detta billigare objektiv som även det ger bra bilder:
                    Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!


                    Detta makro ger bäst bilder för mig men är jobbigast att använda. Nackdelar är längre avstånd, otroligt seg autofokus = obrukbar. Fördelen är helt otroligt bra resultat om man lyckas. Med de andra objektiven lyckas jag ta bra bilder hela tiden med detta kanske varannan blir kass... Men var 10:e underbar.
                    Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • doctor
                      • August 2002
                      • 300

                      #11
                      Har ett sigma 50 jag med och det är kalasbra men de har ju även kommit med ett 70 nu: http://www.cyberphoto.se/?http://www...article=123445

                      50 är nästan för kort och 90 nästan för långt och då passar ju 70 som hand i handske åtminstone till akvariefoto. Men som sagt det är kalas till porträtt likaså. Ska du plåta insekter och krypa omkring i myllan kanske ett 90 eller 105 passar bättre.

                      Vad gäller minneskort skulle jag till den kameran gått på Extreme III kortet alternativt ett kort från Lexar eller Kingston.
                      Min PBase
                      Min Flickr

                      Kommentar

                      Arbetssätt...