Hur togs bilden...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #31
    Repor och smuts på glaset kan till viss del elimineras med kort skärpedjup. Vilken bländare har du använt?
    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #32
      Ursprungligen postat av Micke
      Repor och smuts på glaset kan till viss del elimineras med kort skärpedjup. Vilken bländare har du använt?
      Bra fråga har du någon annan fråga
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #33
        Kör du med bländarstyrd automatik har du väl koll på bländaren
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11220

          #34
          Micke: Du hade väl en länk till ett program så man fick ut EXIF data ur bilden? Det borde visa bländare och slutare.
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #35
            Bilderna saknar EXIF-info. Antagligen är de sparade med "spara för webben" i PS som tar bort EXIF-datan för att minimera filstorleken.
            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #36
              Ursprungligen postat av Micke
              Kör du med bländarstyrd automatik har du väl koll på bländaren
              Ja men jag brukar ändra lite mellan foton beroende på hur de ser ut i displayen
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Micke
                • January 2002
                • 1718

                #37
                Då kan du kolla EXIF-datan i bilden. Har du inget program som läser EXIF så kan jag rekommendera IEXIF som är gratis och hämtas här: http://www.opanda.com/en/iexif/index.html
                Mvh Michael Persson

                www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #38
                  Ursprungligen postat av Micke
                  Då kan du kolla EXIF-datan i bilden. Har du inget program som läser EXIF så kan jag rekommendera IEXIF som är gratis och hämtas här: http://www.opanda.com/en/iexif/index.html
                  Funkade inte - men det gör det å andra sidan aldrig när jag skall ladda hem något program
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Micke
                    • January 2002
                    • 1718

                    #39
                    Vad var det som inte funkade? Nedladdningen eller installationen?
                    Mvh Michael Persson

                    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #40
                      Ursprungligen postat av Micke
                      Vad var det som inte funkade? Nedladdningen eller installationen?
                      Installationen - men det brukar var så - i bästa fall. I värsta fall så låser sig hela datorn så Christian får en massa jobb
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #41
                        Jag har haft OPanda förr, och då har det funkat, men när jag nu installerade via den där länken får jag att "OPanda >iEXIF could not be found" när jag högerklickar på en bild. Extensionen finns dock listad i Firefox' extensions-lista.

                        Kan väl ge ett eget exempel...
                        Taget med en rätt billig kompaktkamera (Coolpix 4500), 1/15 sekund exponering, F 4.2. Handhållen.


                        Jag tog massor av akvariebilder med min Coolpix, och kom på ett par saker:
                        1) Foton tagna med den inbyggda blixten såg nästan alltid ut som skrutt.
                        2) Jag fick köra med långa exponeringstider (ibland var jag uppe i 1/2 sekund!), men om jag stöttade bägge armbågarna plus kameran mot glaset, så gick det att undvika skakningsoskärpa.
                        3) Jag fick välja mina mål. Hyfsat stillastående måltavlor gick bra att fota.
                        4) Jag tog massor av bilder. Ur ett fullt minneskort (med kanske 100 bilder) kanske 5-10 var bra.
                        5) Automatik & program funkar inte för sånt här. Manuellt läge + spot-mätning är det som gäller.
                        6) Ha alltid kameran i macro-läge.

                        Ett par till från samma period, tagna på samma sätt:

                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Micke
                          • January 2002
                          • 1718

                          #42
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Jag har haft OPanda förr, och då har det funkat, men när jag nu installerade via den där länken får jag att "OPanda >iEXIF could not be found" när jag högerklickar på en bild. Extensionen finns dock listad i Firefox' extensions-lista.
                          Funkar fint för mig i IE. Har du rätt version av Firefox Extension? Den måste installeras separat såg jag.
                          Mvh Michael Persson

                          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #43
                            Sökte på felmeddelandet, och hittade vad som var fel: själva programmet måste installeras före firefox-extensionen. Avinstallerade extensionen, installerade om den, och nu funkar det.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...