Kamera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • arska
    • February 2006
    • 120

    #16
    Rodnar... jag är ju helt novis på detta med kamera och fotografering. Tackar och bugar, ger ju inspiration framåt. Nog blir det mycket med att lära sig, men tids nog så ska man väl kunna kameran. (Då är det väl antagligen dags att fixa en ny och bättre)

    Kom hem från semestern, så jag har bara hunnit ansa lite växter. Sen när jag såg bilderna insåg jag att det är dags för puts av glaset också. Ja, då är helgen räddad
    Senast redigerad av arska; 20 July 2006, 20:47.
    Hemsida
    Bilder

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #17
      Har precis handlat och laddat batteriet och provat min nye SONY dsc-T30 på 7.2 Mpix.
      Helt nice kamera alltså....hoppas den går att plåta lite fisk med oxå annars är den bara köpt som ett komplement till min dsc-H1 som är aningen större.
      Riktigt fin partykamera ska det vara

      Återkommer i tråden efter lite användande.
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • Yuri

        #18
        Ursprungligen postat av arska
        Rodnar... jag är ju helt novis på detta med kamera och fotografering. Tackar och bugar, ger ju inspiration framåt. Nog blir det mycket med att lära sig, men tids nog så ska man väl kunna kameran. (Då är det väl antagligen dags att fixa en ny och bättre)

        Kom hem från semestern, så jag har bara hunnit ansa lite växter. Sen när jag såg bilderna insåg jag att det är dags för puts av glaset också. Ja, då är helgen räddad
        Satt just och bläddrade igenom din flickr-sida. Är alla bilderna tagna med din Canon Power Shot?

        Sitter i kamerafunderingar själv nämligen och vet inte om jag ska gå på en svindyr systemkamera a la Canon EOS 350D.. eller om jag som är så gott som novis på foto ska nöja mig med en powershot..

        Har en kompis som köpte sig en Powershot S2 på blocket för en månad sen för 3000, den tar skitfina bilder och han är i stort sett på samma fototekniska nivå som jag.

        Problemet är att kameran ska klara dels ta typ akvariebilder med detalj och skärpa - dels ska den vara bra för sportfoto, typ ishockey.. är det bara systemkameran som klarar båda kraven eller?..

        Kommentar

        • doctor
          • August 2002
          • 300

          #19
          Du får ju en mycket flexiblare kamera om du tar en systemare, fota hockey med en kompaktkamera verkar inte så kul om man inte gillar överblicksbilder förstås. Långzoomare skulle ju kunna funka med lite bildstabilisering inbyggd men jag skulle nog förorda en systemare. Finns flera än Canon att välja på, t ex Nikon D50 som ligger fint i pris. Lägg på en zoom optik och du kommer rätt långt. Och skulle du köpa en extern blixt att lägga på akvariet så blir det finfina fiskbilder med lite övning.
          Min PBase
          Min Flickr

          Kommentar

          • Yuri

            #20
            Vilka objektiv skulle jag behöva till akvariefoto resp hockeyn? Extern blixt pratar många om, men vad är det? Vem håller i fanskapet när jag ska ta bilden?... eller finns det nåt stativ typ som håller blixten i de vinklar jag vill att den ska vara i?... En blixt uppifrån - eller flera blixtar snett uppifrån från sidorna?.. Man vill ju inte ha skumma skuggor i bilderna...

            Kommentar

            • doctor
              • August 2002
              • 300

              #21
              Till fiskbilder med fördel ett macro, kanske ett sigma 50 eller Tamron 90 eller så och det kan du använda till porträtt oxå. Till hockey kanske du vill ha en zoom 70-300 eller annars 18-200 som är bra allround, inte bäst men funkar absolut till det mesta. Blixten som är extern är egentligen en lös blixt du sätter i blixtskon på ovansidan av kameran men kan läggas löst och styras av kameran. Den kan vanligtvis vinklas t ex upp i taket för mjukare skuggor.
              Min PBase
              Min Flickr

              Kommentar

              • Yuri

                #22
                Jag vill kunna ta extremt nära bilder på t ex yngel, foderdjur och dylikt.. kan jag göra det med ett sigma 50?.. Mycket newbie stuff, men om man aldrig frågar får man väl heller aldrig några svar?..

                Kommentar

                • doctor
                  • August 2002
                  • 300

                  #23
                  Ja du kan ta extrema närbilder med ett sigma 50/2.8 (macro) men om du tar ett Tamron 90 så kan du sitta längre ifrån, det blir längre arbetsavstånd.
                  Min PBase
                  Min Flickr

                  Kommentar

                  • Yuri

                    #24
                    Det kanske är smartare med ett objektiv som tillåter att man inte sitter "inne" i rutan när man ska fota?.. Man vill ju inte skrämma ihjäl fiskarna.

                    Kommentar

                    • arska
                      • February 2006
                      • 120

                      #25
                      Ursprungligen postat av Yuri
                      Satt just och bläddrade igenom din flickr-sida. Är alla bilderna tagna med din Canon Power Shot?

                      Sitter i kamerafunderingar själv nämligen och vet inte om jag ska gå på en svindyr systemkamera a la Canon EOS 350D.. eller om jag som är så gott som novis på foto ska nöja mig med en powershot..

                      Har en kompis som köpte sig en Powershot S2 på blocket för en månad sen för 3000, den tar skitfina bilder och han är i stort sett på samma fototekniska nivå som jag.

                      Problemet är att kameran ska klara dels ta typ akvariebilder med detalj och skärpa - dels ska den vara bra för sportfoto, typ ishockey.. är det bara systemkameran som klarar båda kraven eller?..
                      Jo, om jag inte missminner mig så är det med den kameran.
                      Jag har ju fattat att det är j*vligt svårt detta med foto, utav kanske 100 bilder så blir jag nöjd med en. Sen kanske förklaringen ligger i att jag är totalt "bakom" när det gäller fotografering, ljus, makro, osv. Tyvärr vet jag inte möjlighterna med den här kameran ännu så det är för tidigt att för mig uttala mig om det. Men är du intresserad så tycker jag du ska kika in på http://www.fotosidan.se/ där hittar du det mesta om kameror osv.

                      Vad jag kan komma på just nu, så är blixten på kameran svår. Beroende på vinkeln man tar bild från, oftast blir underdelen av bilden mörk. Tur det finns paintshop, och andra prog för att fixa till lite efteråt.

                      prisjakt kan du kolla priser på kameror, och på fotosidan hittar du som sagt recensioner över det flesta märken och sorter.
                      Hemsida
                      Bilder

                      Kommentar

                      • Yuri

                        #26
                        Jo tack, jag har lite koll på lämpliga länkar men det är ändå bra att du lägger ut dom.. fler än jag kan ju gå i samma tankar..

                        Du skriver att du inte lärt dig möjligheterna med kameran än och det är sånt jag sitter och funderar på också. Å ena sidan vill jag ha en mångsidig kamera (som jag beskrivit ovan) å andra sidan är jag lite skraj för att köpa en kamera som jag bara hinner lära mig en bråkdel av möjligheterna med.. Man känner sig som en riktig newbie.. Jag har en billig kompakt digitalkamera idag, en Nikon Coolpix.. men den duger inte i några av de sammanhang jag beskrivit, den är för "billig" helt enkelt.

                        Kommentar

                        • arska
                          • February 2006
                          • 120

                          #27
                          Jo, man är väl lite rädd för att den inte räcker till när man väl lärt sig. Det är ju dock ett antal kronor man lägger ut. Hade jag haft pengarna, skulle jag kanske tagit system. Den kan man ju "forma" mer efter sina behov. Gjort är gjort och jag finner mig i det tillsvidare
                          Hemsida
                          Bilder

                          Kommentar

                          Arbetssätt...