Bilder på motiv i rörelse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cocoon
    • June 2006
    • 1

    Bilder på motiv i rörelse

    Vad ska man ha för inställningar på kameran för att få så skarpa bilder som möjligt då man tar bilder på motiv i rörelse. tex. hoppande hästar?
    Har haft min kamera i ett halvår snart och jag har provat med det mesta och ingenting funkar.
    Har en Canon Ixus 55.

    Hade tänkt cykla ut till stallet nu och fota hästarna på betesutsläppet. Det är mulet idag. Vilka inställningar rekommenderas? Högt/lågt ISO?

    Tackar på förhand!!
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #2
    För att fånga ett rörligt motiv behövs en kort slutartid, samtidigt behövs det då också mer ljus vilket kan kompenseras med en större bländaröppning och/eller högre ISO. Om det inte finns möjlighet till manuella inställningar på kameran så brukar det finnas ett sk. sportprogam för rörliga motiv.
    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Nizztos
      • March 2006
      • 86

      #3
      Kollade vad det var för kamera och såg inget sportprogram i specifikationerna, men det kan ju varit en förkortad lista jag såg.

      Som Micke skrev så är det då en manuel inställning med kort slutartid som gäller. Jag gissar att 1/250 skulle fungera, men är ej proffs. Om det inte räcker så prova 1/500.

      Kortare slutartid innebär som Micke skrev att man måste ha ett högre ISO värde. Detta kan tyvärr ge grynig bils som resultat om man måste gå upp för högt. Utomhus borde det inte vara ett problem.

      Troligtvis klarar kameran att göra alla inställningar själv efter att du tvingat den till en kort slutartid (de flesta inställningar beror på varandra).

      Du kan ju även kolla kort du redan tagit i ett bildvisarprogram. Många av dessa klarar att visa information om kortet. Jag använder ACDSee och där hittar man informationen under "properties" (vet tyvärr inte vad det blir i en svensk version). Där kan du tex kolla vad kameran hade använt för ISO och slutartid på ett kort du tyckte blev oskarpt. Det är ju möjligt att det är något annat som gör att det blir oskarpt.
      Rio 400l
      Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

      Kommentar

      Arbetssätt...