En tanke om fototävlingen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nizztos
    • March 2006
    • 86

    En tanke om fototävlingen

    Kommer troligen så småningom bli guldmedlem och kommer då troligen rösta i fototävlingen. Har dock ett önskemål. Skulle gärna se att namnen inte syns på bidragen. Jag har en liten tendens att favorisera och då kan namnet avgöra om jag har två bilder som jag tycker är ungefär likvärdiga. Typ om jag vet att ett namn brukar komma högt så är risken stor att jag ger den personen bättre poäng på grund av det.

    Detta givetvist förutsatt att det är tekniskt möjligt.
    Rio 400l
    Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Jag har också tänkt på det! Det skulle vara bättre om bidragen var anonyma!
    Då kunde "okända stjärnor" ha bättre chans att placera sig bra...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Denna diskussion har funnits förrut.

      Visst kanske någon röstar på namnet mer än bildens kvalite. Någon röstar säkert med högre poäng på sin favvisfisk oavsett kvalite. Vissa fiskar är svårare att plåta än andra vilket gör att visa arter är svårare att få den perfekta bilden. Det finns säkert många faktorer som spelar roll och det fina med snuset är att alla tänker olika så i slutändan så blir det säkert rättvist ändå.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        även om namnen tas bort är det inte så svårt å lista ut vem som fotat vad.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • elinor
          • February 2003
          • 1323

          #5
          Ursprungligen postat av Raven
          även om namnen tas bort är det inte så svårt å lista ut vem som fotat vad.
          Håller med dig. har man varit med från börjat och röstat osv så har man lärt sig vilken typ av motiv/skärpa osv osv vissa fotografer har. Försöker för egen del att inte scrolla ner sidan så att man ser namnet....
          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

          Kommentar

          • Nizztos
            • March 2006
            • 86

            #6
            Ursprungligen postat av Raven
            även om namnen tas bort är det inte så svårt å lista ut vem som fotat vad.
            Fast det är kanske just därför man inte borde ha namn. Om någon är en erkänt bra fotograf och någon annan som bara får till ett bra foto någon gång då och då skulle råka ha liknande bild en vecka. Då finns det stor risk att man ger den erkänt bra fotografen ett bättre betyg trots att den sämre fotografen faktiskt lyckats med en bild just denna vecka.

            Det verkar dock vara lite kluvna åsikter här och om det dessutom dikuterats förr så har man säkert kommit fram till det som verkar bäst.

            Kan mycket väl hända att jag tycker som jag tycker av ren vana. Brukar inte se namn när man bedömmer fototävlingar.
            Rio 400l
            Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

            Kommentar

            • Måns
              • June 2002
              • 191

              #7
              Det har diskuterats förr och där har också varit en omröstning om det, den visade att de flesta inte ville att man skulle visa namnen på fotografen.

              Jag tycker också att det borde vara självklart att inte visa namnen, men det verkar stört omöjligt att ändra.

              Det är bara att acceptera att fototävlingen inte är så rättvis som den kunde vara men den är rätt trevlig ändå.
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

              Kommentar

              • erland
                • June 2003
                • 410

                #8
                Det har som sagts diskuterats tidigare och det har både fördelar och nackdelar att ha namnen synliga.

                Fördelarna med att visa namnen är att nu vet man vem som har tagit samtliga kort, vilket gör det rättvist för alla deltagare. Nackdelarna med att visa namnen är att man vet vem som tagit respektive foto och skulle kunna rösta högre på de man känner igen eller tycker är trevliga eller vet har vunnit tidigare tävlingar eller vet aldrig har kommit högt upp. Kjell kontrollerar dock alltid rösterna och hittills har det inte förekommit någon "kompisröstning" vad jag vet.

                Problemet är att om man inte visar namnen så kommer man ändå att känna igen vem som tagit vissa foton eftersom man lär sig känna igen stilen när en fotograf har varit med i en 4-5 tävlingar. Resultatet blir att man känner igen vem som tagit vissa av fotona men däremot känner man inte igen de övriga. Detta skulle kunna göra det lite mer orättvist genom att förhållandena inte är samma för alla fotografer.

                Så jag tycker nog ändå att det är rättvisast för alla som det är nu. Personligen tycker jag också att samtliga tävlingar hittills har fått en rättvis vinnare. Även om det inte alltid har stämt med hur jag röstat själv så har det ändå oftast varit ungefär samma foton som legat i toppen som jag själv gett höga röster.
                Erland Isaksson
                Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                Min Zoopet Blog

                Kommentar

                Arbetssätt...