Hur ser ditt akvarium ut ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    Ursprungligen postat av c90368
    Att de är bra städare vet jag , och länken gjorde inte att jag ändrade mig. Snäckor får stora skador i skalet i väldigt mjukt vatten.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av oaken
      Att de är bra städare vet jag , och länken gjorde inte att jag ändrade mig. Snäckor får stora skador i skalet i väldigt mjukt vatten.
      Dom verkar klara sig bra så länge de får Broccoli regelbundet. Broccoli innehåller ganska mycket kalk som dom uppenbarligen kan tillgodgöra sig väldigt bra.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        Ursprungligen postat av c90368
        Dom verkar klara sig bra så länge de får Broccoli regelbundet. Broccoli innehåller ganska mycket kalk som dom uppenbarligen kan tillgodgöra sig väldigt bra.
        Okay. Glömde förresten bort att säga att det var ett fint akvarium!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Sänder upp filmerna på karet här också.



          Den långa verisionen som är nästan 9 minuter utan klipp och från en punkt med stativ.

          8 minutes of the aquarium without any clips or movements of the camera.


          PS: Glöm inte ljudet
          Bifogade filer
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            Jättesnyggt c90368
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • hambli
              • December 2004
              • 508

              c90368!

              Det ser ut att växa bra och fiskarna verkar trivas. Men du ser inte ut att ha något direkt struktur på dina växter. planteringen av växter ser inte så genomtänkt ut på dom små bilder man ser.
              bara en reflektion jag får när jag ser bilderna, tycker karet ser fint och välskött ut för övrigt.

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                Håller med hambli, fint men det ser lite rörigt ut
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av hambli
                  c90368!

                  Det ser ut att växa bra och fiskarna verkar trivas. Men du ser inte ut att ha något direkt struktur på dina växter. planteringen av växter ser inte så genomtänkt ut på dom små bilder man ser.
                  bara en reflektion jag får när jag ser bilderna, tycker karet ser fint och välskött ut för övrigt.
                  Ni har antagligen inte läst/följt med i min teori om kaosinredning!

                  Jag är så mätt på alla akvarium som ser ut som skolboksexempel med lite större växter i bakgrunden och några lågväxande där fram.

                  Alternativet med de kar som är med i växttävlingar ska vi inte prata om, de är inte skapade för att fiskar ska trivas!

                  Så jag försöker hitta ett alternativ som ska fungera för mina Apistogrammor och inte vara det traditionella.

                  Lite nytänkande och försök att bryta det traditionella helt enkelt.

                  Att det inte faller alla i smaken är helt ok för mig. Det kanske inte är det jag vill uppnå ensengång, men provar man inte på något nytt så blir det mellanmjölk av allting
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av hambli
                    c90368!

                    Det ser ut att växa bra och fiskarna verkar trivas. Men du ser inte ut att ha något direkt struktur på dina växter. planteringen av växter ser inte så genomtänkt ut på dom små bilder man ser.
                    bara en reflektion jag får när jag ser bilderna, tycker karet ser fint och välskött ut för övrigt.
                    Har du/ni tittat på filmerna?
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • hambli
                      • December 2004
                      • 508

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Har du/ni tittat på filmerna?
                      Ja jag har kollat på några, missförstå mej inte. jag tycker inte akvariumet är fult. självklart så ska man inreda det efter eget tycke och smak, personligen gillar jag lite mer grupering av växter in nödvändigtvis så som du beskrev. men kör på med din egna stil!

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Ni har antagligen inte läst/följt med i min teori om kaosinredning!

                        Jag är så mätt på alla akvarium som ser ut som skolboksexempel med lite större växter i bakgrunden och några lågväxande där fram.

                        Alternativet med de kar som är med i växttävlingar ska vi inte prata om, de är inte skapade för att fiskar ska trivas!

                        Så jag försöker hitta ett alternativ som ska fungera för mina Apistogrammor och inte vara det traditionella.

                        Lite nytänkande och försök att bryta det traditionella helt enkelt.

                        Att det inte faller alla i smaken är helt ok för mig. Det kanske inte är det jag vill uppnå ensengång, men provar man inte på något nytt så blir det mellanmjölk av allting
                        Var står det om din kaosinredning någonstans jag är nyfiken.
                        Jag är helt inne på din linje om att fiskarna ska trivas och att det står växter lite överallt inte i storleksordning, mina kar är långt ifrån lika fint som ditt men jag har satt in en massa krukor och grottor och grejor bara för att fiskarna ska ha möjlighet att gömma sig någonstans men särskilt syggt är det nog inte
                        det är som det är och det blir som det blir, sen har jag ju lite barnhjälp med om villka grejor man ska köpa(dom måste ju också tycka att det är roligt) Jag tycker att många har fantastiska kar här villket jag nog aldrig kommer att uppnå, men jag trivs ändå ganska bra med min kaos inredning.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • kishmish
                          • February 2009
                          • 11

                          222Liter med BTN Slim line, Limestone.

                          Vände akvariet med baksidan neråt, ställde på grussäckarna för att det skulle tryckas fast ordentligt.




                          La i några av mina fiskar för att få deras åsikt om inredningen.
                          Än så länge är det ingen klagomål. Men jag tror jag har fått infusioner.. inte säker, för vattnet är lite grumligt jämfört med mitt andra akvarium






                          Mitt gamla 60L till vänster.
                          Senast redigerad av kishmish; 08 February 2009, 23:37.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av solis
                            Var står det om din kaosinredning någonstans jag är nyfiken.
                            Jag är helt inne på din linje om att fiskarna ska trivas och att det står växter lite överallt inte i storleksordning, mina kar är långt ifrån lika fint som ditt men jag har satt in en massa krukor och grottor och grejor bara för att fiskarna ska ha möjlighet att gömma sig någonstans men särskilt syggt är det nog inte
                            det är som det är och det blir som det blir, sen har jag ju lite barnhjälp med om villka grejor man ska köpa(dom måste ju också tycka att det är roligt) Jag tycker att många har fantastiska kar här villket jag nog aldrig kommer att uppnå, men jag trivs ändå ganska bra med min kaos inredning.
                            Jag och MaxB har ordat om kaosinredning i några olika projekttrådar.

                            I min projekttråd skriver jag lite om tankarna också.

                            En länk till starten av 400 karet.



                            Finns mer i samma tråd...
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Det är ganska intressant det här med ”kaosinredning”. Det hela handlar om att försöka få bort den där ”ditlagda” känslan som man instinktivt kan få när man ser vissa kar. Det är svårt att sätta fingret på det, men man kan beskriva det så att det ser inrett ut på ett lite kantigt sätt ibland. Ofta är det symmetrin som avslöjar en ”ditlagd” planlösning – det kan vara en stengrotta i varje hörn, en svärdsplanta straxt bredvid varje grotta och en rot precis i mitten o.s.v.
                              Om vi tar stengrottor som exempel så får man lätt en nej-känsla om grottan består av två stenar med ett tak uppe på… som en sån där stenåldersgrav ungefär… vad kallas dom, gånggrift eller nåt i den stilen, tror jag.
                              Ofta, när man köper rötter till sitt kar, så väljer man ju dessa för att de ser snygga ut och man vill att de skall synas ordentligt… Då lägger man dessa ganska rakt fram i karet, gärna så att någon gren eller liknande pekar framåt – för att synas. Kanske har man flera ”snygga” rötter och så lägger man dessa på rad – och genast ser det konstruerat ut.
                              Jag brukar köpa ganska många oansenliga ”pinnar” eller ”ved” helt enkelt, och bara lägger ner dom huller om buller – så att de bildar en naturlig hög, för att sedan peta dit småväxter runt om som ser ut att ha invaderat högen med pinnar på ett naturligt vis.
                              Det finns dock de ”inredare” som har sådan feeling att de kan inreda helt planlagt och ändå få en naturlig look på karet. Dessa duktiga akvarister har känsla för asymmetri och känner när det blir rätt eller fel – vi ser många fina exempel på detta i den här tråden.
                              Givetvis skall man inreda så att det blir behagligt för en själv och vackert i ens egna ögon – det spelar ingen roll bara man blir nöjd för egen del. Ofta tillämpar jag ”kaos”-inredning för att fiskarna skall få en så naturlig miljö som möjligt – men självklart efterputsar man om det ser för taskigt ut, flyttar några rötter eller växter, för att skapa harmoni.

                              Kommentar

                              • solis
                                • July 2008
                                • 5064

                                Det var roligt att se kaosinredning jag tycker att det är fint, mitt är sådär tråkigt och ditlagt som ni skriver om, men bara genomtänkt för lite praktiskt för fiskarna att gömma sig i eller att göra bo och även rengöring, tyvärr kan jag inte ha så mycket växter i ena karet för fiskarna bara äter upp dom där och så är dom stora så att dom växterna som är där åker upp, i det andra karet där det är mindre fiskar så har jag också en stor mal(29 cm) som kommer från det andra karet så helt lätt är det inte med växter där heller dom ligger ofta på ytan och flyter.
                                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...