foto!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patricia76
    • November 2005
    • 93

    foto!!

    Hur får man fina bilder på sitt akvarium??
    jag tycker att korten blir värdelösa!!
    Patricia
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    tålamod tålamod och 200 försök.

    vill du ha tips så prova å sök har varit uppe ett flertal trådar om just fotografering.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av patricia76
      Hur får man fina bilder på sitt akvarium??
      jag tycker att korten blir värdelösa!!
      Problemet är ofta att akvariebelysningen är för dämpad för kameran, så man får lätt rörelseoskärpa. Kopplar man på blixten blir bilderna jättefula.

      Fotar du med digital eller analogkamera? När jag använt digitalkameran har jag ställt in den på ISO 1600 och ändå har jag inte lyckats få bra bilder på de fiskarna som rör sig snabbt, som t ex kardinaltetra. Lösningen hade antagligen varit en ljusstarkare optik, men dessa kostar tyvärr moltum :/

      Har man en analogkamera kan man alltid köpa en ISO 1600 film, men det blir nog inte bättre än med digitalkameran inställd på ISO 1600.

      Det enda sättet jag kan tänka mig skulle fungera är med externa blixtar som man håller snett uppifrån och framifrån, men dessa kostar också mer än vad man har råd med...
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Schull
        • August 2004
        • 2889

        #4
        Här får du en länk som behandlar ämnet grundligt.
        /Lasse
        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

        Kommentar

        • Adamzon
          • October 2005
          • 342

          #5
          En förmodligen ganska dum fråga, Men har fiskarna något medvetande om väder, te.x Åska, stormar med mera ?

          Tänkte på att man kör blixt för att ljusa upp akvariet
          /Adam
          240 L Amerika, med BTN
          54 L Slaffs, med BTN
          350 L Växter
          45 Liter (extra akvarie)
          120 Liter lek
          144 Liter KUBEN



          Mvh: Adam Madsen
          Lidköping
          http://blog.temabild.se

          www.plantswap.se/forum/

          Kommentar

          • dl_4711
            • June 2005
            • 82

            #6
            [QUOTE=batski]
            Ursprungligen postat av patricia76
            Det enda sättet jag kan tänka mig skulle fungera är med externa blixtar som man håller snett uppifrån och framifrån, men dessa kostar också mer än vad man har råd med...
            Har du bara en blixtsko eller pc-kontakt kan du fixa extern blixt för nästan inga pengar alls. Den typen av grejer är väldigt billiga på exempelvis ebay och tradera.
            ///
            Dan L

            Kommentar

            • Adamzon
              • October 2005
              • 342

              #7
              Ursprungligen postat av batski
              Det enda sättet jag kan tänka mig skulle fungera är med externa blixtar som man håller snett uppifrån och framifrån, men dessa kostar också mer än vad man har råd med...
              Om intresse finns kan jag knåpa ihop en artikel ?

              /Adam
              240 L Amerika, med BTN
              54 L Slaffs, med BTN
              350 L Växter
              45 Liter (extra akvarie)
              120 Liter lek
              144 Liter KUBEN



              Mvh: Adam Madsen
              Lidköping
              http://blog.temabild.se

              www.plantswap.se/forum/

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Adamzon
                En förmodligen ganska dum fråga, Men har fiskarna något medvetande om väder, te.x Åska, stormar med mera ?

                Tänkte på att man kör blixt för att ljusa upp akvariet
                /Adam
                Jag misstänker att de nog har det. Vädret påverkar ju deras liv. Men i så fall tror jag att det snarare är saker som lufttryck och sånt som de känner. Tror inte att de skulle tro att det åskar när man fotar med blixt.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av dl_4711
                  Har du bara en blixtsko eller pc-kontakt kan du fixa extern blixt för nästan inga pengar alls. Den typen av grejer är väldigt billiga på exempelvis ebay och tradera.
                  Jag har en Canon 350D som bara fungerar ihop med TTL II blixtar...

                  Ursprungligen postat av dl_4711
                  Om intresse finns kan jag knåpa ihop en artikel ?
                  Väldigt gärna! Jag är intresserad!
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Adamzon
                    • October 2005
                    • 342

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski

                    Jag har en Canon 350D som bara fungerar ihop med TTL II blixtar...

                    Nja, E-TTL blixtar funkar din kamera med, E-TTL 2 är bara en påbyggnad på ETTL systemet. Dvs, du kan köra E-TTL blixtar på din 350.

                    Du kan även köra vanliga gamla blixtar på din kamera, men tappar då den automatiska mätningen (ttl) och tvingas köra manuellt. Jag har kört både e-ttl och vanliga gamla "photax blixtar" på min kamera.

                    Nu har jag studioblixtar på 400 WS och kan få upp till F32 i akvariet för att få skärpedjup till thailand Jag tror inte att fiskarna uppskattar detta


                    Ursprungligen postat av batski
                    Väldigt gärna! Jag är intresserad!
                    Kul! Jag ska skriva en i helgen.

                    Får se om Zoopetchefen vill ha med den på sidan framöver också
                    240 L Amerika, med BTN
                    54 L Slaffs, med BTN
                    350 L Växter
                    45 Liter (extra akvarie)
                    120 Liter lek
                    144 Liter KUBEN



                    Mvh: Adam Madsen
                    Lidköping
                    http://blog.temabild.se

                    www.plantswap.se/forum/

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Schull skickade en länk till mej ida som ni kanske är intresserade av
                      den kommer hamna i länk galleriet i min signatur vid nästa uppdatering.

                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Adamzon
                        Nja, E-TTL blixtar funkar din kamera med, E-TTL 2 är bara en påbyggnad på ETTL systemet. Dvs, du kan köra E-TTL blixtar på din 350.

                        Du kan även köra vanliga gamla blixtar på din kamera, men tappar då den automatiska mätningen (ttl) och tvingas köra manuellt. Jag har kört både e-ttl och vanliga gamla "photax blixtar" på min kamera.
                        Ok. Bra att veta. Men jag kan alltså inte köra på P, utan bara manuellt.

                        Kul! Jag ska skriva en i helgen.

                        Får se om Zoopetchefen vill ha med den på sidan framöver också
                        Kul! Det vill han säkert! Jag väntar med spänning!
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • dl_4711
                          • June 2005
                          • 82

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Ursprungligen postat av Adamzon
                          Nja, E-TTL blixtar funkar din kamera med, E-TTL 2 är bara en påbyggnad på ETTL systemet. Dvs, du kan köra E-TTL blixtar på din 350.

                          Du kan även köra vanliga gamla blixtar på din kamera, men tappar då den automatiska mätningen (ttl) och tvingas köra manuellt. Jag har kört både e-ttl och vanliga gamla "photax blixtar" på min kamera.
                          Ok. Bra att veta. Men jag kan alltså inte köra på P, utan bara manuellt.
                          Det är inget större problem just när man vill fota akvarier, för då får man ju oftast köra helt manuellt ändå. Kameror har oftast _väldigt_ svårt att exponera rätt om man kör extern blixt in i ett akvarium, inte direkt vad automatprogrammen är utformade för att klara av.

                          Precis som sägs ovan kan i princip alla med blixtsko köra externa blixtar manuellt, det man förlorar är kommunikationen gällande exponeringstider och avstånd etc mellan kamera och blixt. Men blixtrar gör den ju ändå. Se det som ett kul fotoexperiment och en chans att lära känna ditt kamerahus bättre.

                          Här är en pryl som kan vara bra att känna till:
                          Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.


                          Med en eller två såna och vilken halvsunkig gammal blixt som helst kommer man långt. Då kan man ju dessutom välja om man vill köra med pc-sladd (mer bök men mer pålitligt) eller trådlöst (smidigt men funkar ofta halvdåligt).
                          ///
                          Dan L

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av dl_4711
                            Det är inget större problem just när man vill fota akvarier, för då får man ju oftast köra helt manuellt ändå. Kameror har oftast _väldigt_ svårt att exponera rätt om man kör extern blixt in i ett akvarium, inte direkt vad automatprogrammen är utformade för att klara av.

                            Precis som sägs ovan kan i princip alla med blixtsko köra externa blixtar manuellt, det man förlorar är kommunikationen gällande exponeringstider och avstånd etc mellan kamera och blixt. Men blixtrar gör den ju ändå. Se det som ett kul fotoexperiment och en chans att lära känna ditt kamerahus bättre.

                            Här är en pryl som kan vara bra att känna till:
                            Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.


                            Med en eller två såna och vilken halvsunkig gammal blixt som helst kommer man långt. Då kan man ju dessutom välja om man vill köra med pc-sladd (mer bök men mer pålitligt) eller trådlöst (smidigt men funkar ofta halvdåligt).
                            Tack för infon! Jag får väl lära mig att exponera manuellt med blixt. Jag har fotat manuellt en del (använder annars A-automatik), men jag är ganska oerfaren vad gäller blixtfotografering. Därför brukar jag köra på P när jag använder blixt...
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...