Lånat ett foto.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RÖDLÖGA
    • February 2002
    • 3931

    Lånat ett foto.

    Jag måste bekänna en sak. Jag har lånat en bild till mitt "skrivbord" utan och frågat. Nu är det så att jag har glömt vem det var och skulle vilja ha lite hjälp med det. Det är nog inte en bild som finns här på Zoopet utan troligt viss på någons hemsida. Jag vet inte om jag får lägga ut den här. Så min första fråga blir om det är "laglit" att lägga ut en bild i det syftet?

    Beskrivnig av bilden: Bilden föreställer en Prinsessan av burindi framför en kruka (rör) av rödlera. Kan någon hjälpa mig så att jag kan fråga äggaren om lov och kunna få ge beröm för den bilden. Jag tänker inte nvända bilden på något annat sätt än som "skrivbordsunderlägg".
    FISHLOVERS
    Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
    En glad "svenssonakvarist"

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    I princip så är det inte lagligt att på något sätt kopiera ett foto och lägga in på sin dator utan tillstånd - detta gäller oavsett om det står copyright på fotot eller inte.

    Sedan är det väl en annan femma att om man inte visar det för någon så lär "brottet" aldrig bli upptäckt.

    Varför inte istället ladda hem Zoopets kalenderfoto som ligger på första sidan - så får du ett nytt foto varje månad och som gold-medlem är det dessutom helt lagligt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • RÖDLÖGA
      • February 2002
      • 3931

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      I princip så är det inte lagligt att på något sätt kopiera ett foto och lägga in på sin dator utan tillstånd - detta gäller oavsett om det står copyright på fotot eller inte.
      Misstänkte att det var så. Det är därför jag försöker spåra ägaren. Kan jag lägga in bilden här för att få hjälp att spåra bilden eller blir det helt fel?

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Varför inte istället ladda hem Zoopets kalenderfoto som ligger på första sidan - så får du ett nytt foto varje månad och som gold-medlem är det dessutom helt lagligt
      Det vore något kanske. Det är bara det att jag har fest mig så vid den här bilden. Den är vacker och så rofull.
      FISHLOVERS
      Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
      En glad "svenssonakvarist"

      Kommentar

      • jaffehuff
        • October 2005
        • 541

        #4
        Tycker jag känner igen d där... Är prinsessan av Burundi en ciklid? Kollade i ett album tidigare idag... En medlem vars namn jag inte minns... tre bokstäver, började på"O" tror jag... Men det kan ju vara helt fel...

        Men känner igen problemet. När man hittar en jättefin bild som man gärna skulle vilja se mer av... Tristaste är när man mailar på sidan angiven adress o den inte fungerar....!

        Men som sagt, om man aldrig talar om d/visar den så....

        Fast det är ju bra att du försöker göra det "rätta"!!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Kan jag lägga in bilden här för att få hjälp att spåra bilden eller blir det helt fel?
          Du skall definitivt INTE lägga in fotot här
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • RÖDLÖGA
            • February 2002
            • 3931

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Kan jag lägga in bilden här för att få hjälp att spåra bilden eller blir det helt fel?
            Du skall definitivt INTE lägga in fotot här
            Misstänkte det men frågar man inte så får man inga svar.
            FISHLOVERS
            Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
            En glad "svenssonakvarist"

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Om jag vill låna någons foto som jag tycker om, räcker det då att jag frågar "ägaren" av fotot eller måste jag be Zoopet om lov också, då det är publicerat här? Tänkte mest på att ha som skrivbordsunderlägg på datorn av en av mina favvisfotografer.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • sockerconny
                • October 2004
                • 2349

                #8
                Hade alldeles för mig att "Mathias-D" har haft några schyssta Prinsess-bilder, bla. med en prinsessa framför nån terracottakruka eller dylikt.

                Å andra sidan så hittar jag inte dom bilderna i hans bildarkiv, så antingen så är jag helt ute och cyklar eller så har han rensat i sitt bild-arkiv..

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Marie J
                  Om jag vill låna någons foto som jag tycker om, räcker det då att jag frågar "ägaren" av fotot eller måste jag be Zoopet om lov också, då det är publicerat här? Tänkte mest på att ha som skrivbordsunderlägg på datorn av en av mina favvisfotografer.
                  Det räcker med att fråga ägaren
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • jolon
                    • December 2002
                    • 1075

                    #10
                    Om du inte har döpt om bilden så kan du göra en bildsökning på google såå många bilder på prinsessor borde det inte finnas,,

                    så här: http://images.google.com/images?q=Ne...=&start=0&sa=N
                    Senast redigerad av jolon; 21 October 2005, 08:58.
                    My internet should be readonly.

                    Kommentar

                    • Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Ursprungligen postat av Marie J
                      Om jag vill låna någons foto som jag tycker om, räcker det då att jag frågar "ägaren" av fotot eller måste jag be Zoopet om lov också, då det är publicerat här? Tänkte mest på att ha som skrivbordsunderlägg på datorn av en av mina favvisfotografer.
                      Det räcker med att fråga ägaren
                      Tack för svaret!
                      /Marie.

                      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                      Kommentar

                      • Havkatt
                        • October 2005
                        • 1

                        #12
                        Har du et kort på karet ?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...