Kamera köp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    • February 2005
    • 1034

    Kamera köp

    funderar på att köpa en ny kamera tycker att det är svårt att få bra bilder på fiskarna... om man inte använder blixter och dom rör sig minsta lilla blir dom bara ett sträck och de jobbigaste är att dom måste stå stilla ganska länge... och använder man blixten blir de ju framför allt fel ljus... har just nu en agfa T6

    och undrar nu vad ni rekomenderar för kamera sitter å kollar lite på netonnet där de finns en Olympus Camedia E-300 + 14-45 mm objektiv är de nånting att ha eller rekomenderar ni nån annan dock ej över 10... tacksam för svar av alla som har någon som helst koll på digitalkameror

    Mvh Daniel
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag känner inte till denna kamera alls så jag kan inte uttala mig om den.

    Rent generellt är det dock mycket svårt att fota fiskar och om det inte handlar om fiskar som är väldigt sävliga så måset man nästan använda blixt vid fotograferingen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Danne_K
      • February 2005
      • 1034

      #3
      tog bilder igår på fiskarna totalt vart det över 1gb med bilder tror de var kanske 1-3 bilder som ja vart nöjd med. använde dock inte blixten på grund av att ja tycker att färgerna inte blir bra... kanske ska nämna lite vad jag fotade för fiskar röda zebror, snäcklekare, diskusar, pansar malar, hap sp red back scraper, kardinal tetror, grenmalar, l144a, fjärilsciklider,
      Senast redigerad av Danne_K; 07 September 2005, 14:50.

      Kommentar

      • dl_4711
        • June 2005
        • 82

        #4
        Ursprungligen postat av Danne_K
        tog bilder igår på fiskarna totalt vart det över 1gb med bilder tror de var kanske 1-3 bilder som ja vart nöjd med. använde dock inte blixten på grund av att ja tycker att färgerna inte blir bra... kanske ska nämna lite vad jag fotade för fiskar röda zebror, snäcklekare, diskusar, pansar malar, hap sp red back scraper, kardinal tetror, grenmalar, l144a, fjärilsciklider,
        Med möjlighet till extern blixt och ställbar vitbalans kan man få bra färger och rätt ljus även med blixt. Alla lite mer avancerade digitala kameror har ställbar vitbalans. Att hantera blixten externt (dvs fristående från själva kameran) är lite knöligare, men det går alltid att lösa så länge kameran har en blixtsko.
        ///
        Dan L

        Kommentar

        • marcuspajp
          • July 2004
          • 448

          #5
          Jag kan inget om Olympus blixtsystem, men typ nått sånthär ska du ha. Många får bra resultat med en sån på kameran med det bästa är nog att he den ovanifrån antingen med kabel eller trådlöst om olympus system klarar det.
          Salt är ballt

          Kommentar

          • Danne_K
            • February 2005
            • 1034

            #6
            ok men tror inte de finns på den som ja har nu... men är de ingen som har nått att sägga om olympusen eller har nån annan kamera att rekomendera?

            Kommentar

            • marcuspajp
              • July 2004
              • 448

              #7
              Det finns inte mycket att säga om olympusen, den är som de felsta andra systemare. fast den har mer brus på höga ISO och bra jpegs.

              The E-300 ('EVOLT' in North America) became the second ever Four Thirds System digital SLR when it was announced by Olympus at Photokina 2004. The camera features an eight megapixel Kodak 4/3 Type CCD sensor, a Four Thirds lens mount and an unusual Optical Porro Finder. The viewfinder uses four mirrors instead of a prism, its sideways swinging mirror lends to the camera's flat-top profile. Instead of the image from the lens being directed upwards to the viewfinder prism it is directed rightwards and then up to the viewfinder which is offset from the lens axis.


              Tänk på att det är ett system du köper och inte en kamera. Kostnaden brukar väldigt sällan stanna där man tänker sig.
              Salt är ballt

              Kommentar

              • dl_4711
                • June 2005
                • 82

                #8
                Ursprungligen postat av marcuspajp
                Tänk på att det är ett system du köper och inte en kamera. Kostnaden brukar väldigt sällan stanna där man tänker sig.
                Precis. Och man måste ju faktiskt inte ha systemkamera för att ta bra fiskbilder.
                ///
                Dan L

                Kommentar

                • Danne_K
                  • February 2005
                  • 1034

                  #9
                  Ursprungligen postat av dl_4711
                  Ursprungligen postat av marcuspajp
                  Tänk på att det är ett system du köper och inte en kamera. Kostnaden brukar väldigt sällan stanna där man tänker sig.
                  Precis. Och man måste ju faktiskt inte ha systemkamera för att ta bra fiskbilder.

                  jodå ja har tagit några bilder som ja är hel nöjd med me mig kamera men skulle ändå vilja ha en lite bättre

                  Kommentar

                  Arbetssätt...