erfarenheter av minolta 7D eller 5D?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    erfarenheter av minolta 7D eller 5D?

    Hejsan
    Jag är sugen på att slå till på en digital systemkamera och nu börjar Minoltas hus äntligen gå ner till någorlunda uthärdliga nivåer... Då kan jag ha nytta av mina gamla objektiv med...
    Men jag skulle vilja höra om någon prövat den ena eller båda av modellerna som nämnts i rubrikken. Fördelar? Nackdelar?
    Eller i största allmänhet få veta vad ni hört om dem. (pengarna bränner i fickan just nu *s*)
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)
  • marcuspajp
    • July 2004
    • 448

    #2
    Jag provade en D7D lite i affären när den va relativt ny och jag blev lite kär iden faktist. Greppet och kontrollerna på den är helt underbara. Enda nackdelen var tyngden, och priset då såklart. Sen kunde den inte ta mina objektiv heller.. När det gäller bildkvalitén är det förmodligen ingen större skillnad på 5D och 7D då de har samma sensor, så enda anledningen att köpa 7D är för de extra funktionerna den har och ergonomin.
    Salt är ballt

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      • March 2003
      • 826

      #3
      Har själv en analog 7:a och kan säga att jag inte hade bytt den mot någon annan analog sytemkamera.

      Funderar själv starkt på att satsa på en 5d, tycker inte att 7d är tillräckligt bra för o lägga ut 5 000 :- extra på.

      Jämförde 5d med 350d, prestandamässigt så var 350d något bättre, speciellt bildmässigt, men redan 5d är såpass bra så jag tror jag blir nöjd med den.
      Om man sen kollar till grepp, byggkänsla och hantering så var det inget snack längre. Även om 5d hade kostat 3-4 000 :- mer än 350d så hade jag satsat på 5d.

      Kommentar

      • Morellen
        • November 2003
        • 4349

        #4
        jag har varit och känt lite på 5D, inte alls så plastig som canons motsvarande modell. Vill ha! *s*
        Några bra länktips? Antar att 5D är lite för ny för att ha hunnit få så många recensioner?
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

        Kommentar

        • muppins
          • September 2002
          • 1629

          #5
          Om du inte kollat på denna sidan innan så finns det några synpunkter här:
          /muppins


          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #6
            Hej

            En av mina bästa vänenr köpte sig en 5d igår..Han ska ta med sig den idag.Kan ev skicka några bilder tagna av en glad amatör..
            Fredrik

            Kommentar

            • Morellen
              • November 2003
              • 4349

              #7
              vore kul att höra vad han/du tycker... Fast jag har i princip bestämt mig för att jag vill ha en sån *S*
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

              Kommentar

              • Morellen
                • November 2003
                • 4349

                #8
                Det blev en Minolta 5D till slut. Har bara hunnit prova den lite men det känns som det blir en höjdare när man fotat in sig på den. Får ägna dagen åt att läsa bruksanvisningen för att se om jag kan räkna ut vad alla knappar skall vara till.
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                Kommentar

                • Mattias Andersson
                  • March 2003
                  • 826

                  #9
                  Får ägna dagen åt att läsa bruksanvisningen för att se om jag kan räkna ut vad alla knappar skall vara till.
                  Äsch, lite sport ska det väl vara??? inget fusk...

                  Kommentar

                  • Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

                    #10
                    man får ju blanda lite *s* Tänk på att jag är van att läsa mig till allt
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                    Kommentar

                    • BeachMagnus
                      • August 2005
                      • 49

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mattias Andersson
                      Får ägna dagen åt att läsa bruksanvisningen för att se om jag kan räkna ut vad alla knappar skall vara till.
                      Äsch, lite sport ska det väl vara??? inget fusk...
                      ja precis, bränn manualen!
                      112l rent kaos
                      24l tillväxt

                      Kommentar

                      Arbetssätt...