Fisk/ Akvarium fotografering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pellefisk
    • June 2005
    • 1

    Fisk/ Akvarium fotografering

    Är det någon som kan lämna bra tips,
    kamera/film sort ljuc etc,,,,
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Det ligger en bra artikel om digital bildbehandling här på sidan Om man är goldmember förståss. Men det finns en del andra också på nätet t.ex http://web.telia.com/~u31510321/
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • erland
      • June 2003
      • 410

      #3
      Det finns nog en del trådar om detta om man letar lite i forumet, men jag kan nämna några av de viktigaste faktorerna ur min egen synvinkel.

      1.
      Digitalkamera är att föredra, fota i akvarium är ingen enkel sak och de flesta korten blir oftast misslyckade vilket resulterar i att det blir snabbt dyrt och besvärligt med en analog kamera med vanlig film. Ur egen statistik skulle jag tro att jag lyckats bra om 1 av 25 kort blir riktigt bra. När jag sätter mig och fotar vid akvarit så tar jag ofta över 100 kort och har jag tur är ett eller några av sådan kvalitet att man tycker det är värt att försöka ställa upp i fototävlingen med det.

      2.
      Den klart viktigaste faktorn vid akvariefotografering är enligt min mening tillgång till ljus. En variant är att ställa upp extra lampor vid akvariet eller lägga på en extra ljusramp, ingen av dessa är dock någon bättre ide för det resulterar ofta enligt egen erfarenhet i att fiskarna bli skygga och drar sig undan. Ett bättre alternativ är att använda blixt. Här finns dock en varning, man kan ofta i början frestas att använda kamerans inbyggda blixt vilket ofta är svårt och ofta ger dåligt resultat. Problemet med den inbyggda blixten är att det resulterar i att ljuset kommer rak från sidan istället för att det kommer uppifrån som det normalt gör när det är ljusrampen som står för ljuset. Använder man interna blixten blir det ofta onaturligt ljus plus att blixten lätt kan reflekteras i glaset och resulterar i en stor vit fläck på fotot. Ett bättre alternativ är då att man har möjlighet att koppla in en extern blixt till kameran som gör det möjligt att placera blixten ovanför akvariet medan man själv står med kameran som vanligt framför akvariet.

      3.
      Ju mer manuella inställningsmöjligheter kameran har destå bättre. I början kommer du säkert ofta att använda automatik men efter hand som man blir bättre på att fota så uppskattar man de manuella inställningsmöjligheterna som också ofta resulterar i bättre kort.

      4.
      Digital kameror har oftast en fördröjning från att man trycker på avtryckaren till att kortet tas. Den största delen av fördröjningen är autofokusen. För att minimera autofocus fördröjningen är det ett bra trick att trycka ned avtryckaren till hälften när man riktar kameran mot något föremål som är på samma avstånd från kameran som fisken man tänkt fota, kameran kommer då att ställa in autofokusen. Sen är det bara att invänta att fisken simmar förbi kameran och då trycka ned avtryckaren så att kortet tas.

      5.
      Sen vad gäller antal mega pixels på kameran så är det givetvis så att ju fler mega pixels destå bättre, men personligen tycker jag dock inte detta är en så viktig faktor. Det är ofta annat än antal mega pixel som har större inverkan på hur kortet blir.

      6.
      Det viktigaste av allt vid akvariefotografering är tålamod. Räkna inte med att du snabbt kan plocka fram kameran trycka av ett kort och hoppas att få det där perfekta fotot. Det kräver tid och det kräver att man inväntar att fisken "ställer upp" sig på rätt sätt och dessutom står relativt stilla. Generellt sätt kan man säga att det är bättre att ställa sig på ett ställe och invänta fisken än att jaga runt fisken med kameran.

      Sammanfattningsvis:
      - Välj en digial kamera
      - Välj en kamera utifrån din budget med så mycket manuella inställningsmöjligheter men framför allt är det ett stort plus om du kan koppla in en extern blixt till den.
      - Se till att du har kvar lite pengar så du har råd att skaffa en extern blixt också när du upptäcker att det behövs.
      Erland Isaksson
      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
      Min Zoopet Blog

      Kommentar

      Arbetssätt...