Ta bilder med gammal systemkamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    Ta bilder med gammal systemkamera

    Så här i vårliga tider fick jag för mig att plocka fram min gamla systemkamera och upptäckte till min fasa att jag nästan glömt bort hur man använder en sådan. Det är en gammal Pentax MV så det är fina grejer

    Bilder utomhus är väl inga större problem att ta, men skulle gärna vilja testa att ta lite fiskbilder med den för att se hur/vilken skillnad det blir... problemet är ju att man inte vill slösa bort en hel rulle för att sen upptäcka att man haft helt fel inställningar när man tagit bilderna. Just nu sitter det en 200 rulle i, men det kan ju ändras... Vad kan man tänka sig för bländare/slutare? Macro, avstånd, ljusförhållanden i rummet...? Bör man pressa filmen kanske? (Kan framkalla själv) Antar att det bästa är att ta utan blixt, precis som när man tar med digitalkamera, men man kan ju slå blixten i taket istället...?

    Mina objektiv är dels ett 70-250 mm och dels ett 40-80 mm, båda med macroinställningar då.

    Så någon som har något tips på inställningar eller en bra hemsida där man kan få lite tips vore jag tacksam.
    ____________________________________
    Pax vobiscum!
  • MrFisk
    • June 2004
    • 250

    #2
    kolla dessa länkar för tips:



    Lycka till!
    Experience is the thing that you get just after you needed it.
    Zoonen

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      Precis vad jag sökte - Tack!
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      Arbetssätt...