Hur tyda objektiv till digital systemkamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Har man rikligt med cash (eller som jag gjorde, brännde mitt studiemedel på optik) skall man försöka hålla sig till fast optik, det vill säga objektiv som inte zoomar alls utan har en fast brännvidd. Det är nämligen så att man gör en kompromiss med kvalitet då man tillverkar zoomobjektiv som innehåller rörliga delar.
    Håller helt med men jag kör ändå med zoomar och det av en helt annan anledning än det ekonomiska - nämligen vikt. Ju fler brännvidder man behöver använda desto mer vikt har man att släpa på och ju större och mer skrymmande kameraväska behöver man.
    Om man har tillbringat en hel dag på en mässa (där det ofta är dåligt med sittplatser att vila ut på) och fotat fiskar så är varje extra gram man måste släpa på rätt jobbigt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      En exponeringstid på 1/8000 eller 1/4000 är rätt skitsamma, det är mycket sällan man använder sånt, normalt ligger man mellan 1/125 - 1/2000, och kör du blixt kan du inte ha kortare exponering än 1/500 (nikon) eller 1/250 (canon). Men det räcker i stort sett alltid. Skakningsoskärpan kommer mest om du har dåligt ljus (ingen blixt), eller vill fota med ett stort zoomobjektiv.

      En sak att tänka på är att Canon och Nikon har olika fattningar på objektiven - man kan alltså inte sätta en Canon-lins på en Nikon-kamera och vice versa, så när du väl bestämt dig för ett märke och köpt in lite linser, då sitter du fast, för du kommer troligen att lägga mycket mer på linser & blixt än på kameran. Både Canon och Nikon har mycket stort & bra lins-utbud, fast Canon har bättre (och mycket dyrare) makrolinser än vad Nikon har.

      Det här med hur kameran 'känns i handen' skall du inte bry dig så mycket om - det är helt individuellt. Att 350D'n är mindre och lättare än D70'n ser jag som en kraftig fördel, det är rejält besvärligt att kånka omkring D70'n. Fast ingen av de här kamerorna är nåt man stoppar i fickan.
      Hur kontroller/menyer etc är vet jag bara för D70: den är mycket lättanvänd, enormt mycket bättre än D100.

      Som det står idag är Canon 350D på papperet en bättre kamera än D70 - fast å andra sidan går det inte f.n. att få tag i 350D'n, så har du bråttom går den bort, och Canon 350D saknar spot-metering, som är bra när man tar makro.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        En exponeringstid på 1/8000 eller 1/4000 är rätt skitsamma bort,
        Håller med, viktigare då att kolla blixt-synk och där skiljer det en hel del, 350D - 1/200 del och D70 - 1/500. Jag änvänder ofta kortare slutartider än 1/200 vid blixtfotografering.
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • erland
          • June 2003
          • 410

          #19
          Se till att du även köper en extern blixt om du skall fota i akvariet, skillnaden mellan olika kamera märken är mycket mindre än skillnaden mellan att använda en intern blixt eller att använda en extern blixt.
          Erland Isaksson
          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
          Min Zoopet Blog

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #20
            Lite mer allmän info:

            Generellt är ett objektiv som bäst när man bländar ned ca:2 steg, d.v.s att ett 2.8 objektiv ger skarpast bilder vid 5.6 ett 5.6 vid 11 (vid varje bländarsteg krävs dubbelt så mycket ljus för att hålla samma slutartid och exponering).
            Ett lågt bländarvärde gör också att man får en bättre möjlighet att påverka skärpedjupet.
            Detta gör att det är stor fördel att ha ett lågt bländar värde eftersom det ger större frihet och bättre bildkvalite.

            En rekomendation på zoomar är att de inte bör ha mer än 3x zoom, detta för att vid större område får man göra så stora avkall på bildkvalite, vinjetering, kantskärpa och distortion.

            Är också ett Canon fan (20D) men hade idag kanske köpt 350D.

            http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=10034
            http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=10041
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • Neptun
              • March 2004
              • 719

              #21
              Jag ser många objektiv som heter makro trots att de har stort brännvidds-område (tex SIGMA OBJEKTIV 70-300/4-5.6 APO MAKRO S II CANON).
              Makro innebär ju att man kan ta bilder på väldigt nära håll. Betyder det att ett objektiv med ovanstående egenskaper inte är bra på långa avstånd?
              "Failure does not require planning"

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Nä, det betyder att det kan ta bilder på hyfsat nära håll - ofta mellan en halv och en meter. Oftast inte i hög förstoring (inte 1:1) och oftast inte i så jättebra kvalitet, men en bild blir det.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Neptun
                  • March 2004
                  • 719

                  #23
                  Om jag förstod dig rätt så kan det ta hyfsade bilder på nära håll (1m) och bra bilder på långt håll (100m?), eller?
                  "Failure does not require planning"

                  Kommentar

                  • NE
                    • January 2004
                    • 1549

                    #24
                    Vad är bra? det är en fråga med hur många svar som helst, varje person har nog sin referens om vad som är bra.

                    För min del har jag svårt att tro att ett sådant objektiv är "bra" på något alls.

                    Sök på nätet efter mer info så att du blir lite mer insatt hur olika parametrar fungerar och påverkar bilden, samt leta upp recensioner på de objektiv som är intressanta och jämför (gärna även med riktigt bra så man får en vettig referens om vad som är bra ("dåligt" blir inte bättre av att jämföras med "kass")).
                    /Niklas

                    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                    Kommentar

                    • Neptun
                      • March 2004
                      • 719

                      #25
                      Nu har jag iaf bestämt mig.

                      Det blir en Canon 350D, var o kände på den idag.
                      Ett objektiv medföljer: Canon 18-55/3.5-5.6
                      Skaffar ytterligare: Sigma 70-300/4-5.6
                      Det passar min ekonomi och är lagom avancerat för en nybörjare som mig, som skall lära sig fota ordentligt.

                      Tack för era svar!
                      Senast redigerad av Neptun; 31 March 2005, 20:09.
                      "Failure does not require planning"

                      Kommentar

                      • admin
                        Christian Alfredsson

                        • November 2004
                        • 11220

                        #26
                        Det viktigaste är inte kamerahuset. Det viktigaste är objektivet. Du har ganska många tusen att lägga på objektiv i förhållande att du köpt tex Canon D20

                        Själv använder jag ett Sigma 50 mm 1:2,8 DG Macro till nästan all fiskfotografering. Kommer då lagom nära karet för att få med även de snabbaste fiskarna.
                        Christian Alfredsson
                        Tekniskt ansvarig Zoopet

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          • November 2003
                          • 724

                          #27
                          Är det detta sigmat du funderat på?



                          Isåfall skulle jag rekommendera dig att inte köpa det. 0,64 på 300mm och f8 är inte alls bra...
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Neptun
                            • March 2004
                            • 719

                            #28
                            Detta är det objektiv jag hade tänkt köpa. Det fanns inte i lager så än så länge har jag bara fått köpt kameran.



                            Men om det verkligen inte är bra, så får jag väl tänka om.
                            "Failure does not require planning"

                            Kommentar

                            • bive
                              • February 2005
                              • 25

                              #29
                              Frågan är väl om det är version 2 av objektivet som är testat på Photodo, eller om det är version 1.

                              Jag hade ett version en en gång i tiden och det var inte världens bästa optik, men med en bra nerbländning så funkade det.
                              Sedan ska man också tänka på att en DSLR med 1.6x crop inte använder de yttre delarna av optiken eftersom det faller utanför sensorn, vilket medför att t.ex. den oskärpa som finns i ytterkant inte kommer med.

                              Tittar man på vad cyberphoto skriver om optiken så klassas den som ett "bra köp" i just den prisklassen.

                              Har du möjlighet att testa den innan köp så gör det för att bedömma om den räcker till för dina behov.
                              Zoomar med riktigt bra bildkvalitet kostar en hel del...

                              Lycka till!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...