Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    Nu kan ni som inte kunde lägga in kommentarer. Alla ska kunna det och vi som tävlar med foton tackar för konstruktiv feedback på förhand.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      Kan någon prova och dubbekolla att det fungerar?
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Juwel350

        Vad man än tycker om fototävlingen så kan man inte säga att det är många som deltar med foton,i stort sätt några stycken som brukar var med och ibland någon annan.

        Så inte lyckas ni så bra med få med oss andra.

        Men jag skall kanske inte klaga som hitills inte varit med och känner stor tvekan.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Mathias, det du skriver om "inbördes beundran", gillas inte av mig i alla fall. Hur kan man veta vilka som är "inbördes"?
          Sen håller jag med dig om, att den "breda massan" inte kommer till...tyvärr. Egentligen, så är det väldigt få deltagare i tävlingen om vi ser på antalet medlemmar.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Inger H
            ...men Tommy, detta är ju en tävling bara på skoj för oss som gillar att fota sina fiskar. Sen om fotot är "fototekniskt" eller inte spelar väl inte så stor roll. Tror inte, att någon som gillar ett speciellt foto tänker så mycket på det där med fototekniken (om fotot nu är bra för övrigt)
            Mina bilder är sällan fototekniska - eftersom jag liksom bara fotar, fast det är väl därför att det går som det går för mig .
            Tror dessvärre Tommy, att du med ditt inlägg skrämmer bort några för att deltaga i den här kuliga fototävlingen, som sagt är på skoj.

            //Inger
            Eftersom denna fototävling inte styrs av några som helst kriterier kring vad de som röstar skall utgå ifrån när de röstar så har jag helt enkelt fört ett resonemang i tråden över vad majoriteten rösta på och varför eftersom jag tycker det är spännande att göra just det.

            Uppenbarligen så röstar vi väldigt olika, vissa röstar på bilder som innehåller fiskar/arter man gillar, vissa röstar på väl komponerade bilder, vissa på bilder som håller en hög fototeknisk kvalitet och vissa helt enkelt eftersom de gillar personen som tagit bilden. Oavsett vilket så är allt detta OK eftersom tävlingen inte har några som helst regler kring vilka kriterier man skall utgå ifrån när man röstar.

            Vad jag försökt beskriva i mina inlägg är att det därför är väldigt svårt att avgöra vad för typ av bild som har en potential att få många röster i tävlingen. Det är helt enkelt näst intill omöjligt att förutspå innan tävlingsstart och det förändras dessutom för varje månad. Detta gör ju faktiskt tävlingen ännu roligare eftersom alla bidrag oavsett utrustning eller teknisk kvalitet har möjligheten till att få många röster.

            Det jag argumentera för i mitt senaste inlägg var att just det fototekniska inte alls verkar vara viktigt då många av de bidrag som röstas fram väldigt högt har helt andra kvaliteter än just det fototekniska. – Varför detta skulle skrämma någon från att vara med förstår jag inte?, jag skulle snarare se det tvärtom, dvs att alla oavsett utrustning och förmåga har en chans i denna tävling eftersom den bedömning som görs är väldigt individuell och som sagt så varierar det dessutom från månad till månad.

            Och ja självklart så är detta på skoj Inger men det är ju trots allt en tävling och då vill man ju göra bra ifrån sig, syftet med en tävling är ju faktiskt att man tävlar mot varandra annars så kan vi ju skippa tävlingsmomentet och istället kalla det för ett månatligt vernissage där röstningsmomentet helt tas bort. Men det vore tråkigt tycker jag.

            Att dessutom få kommentarer från de som röstar är ju enligt min åsikt en extra krydda då man får direkt feedback på en bild i syfte att lära och förbättra. Även dessa kommentarer är ju av blandad kompott där man kan få allt från, äsch den bilden var inget kul till just fototekniska kommentarer som att bilden är överexponerad.
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Juwel350
              Vad man än tycker om fototävlingen så kan man inte säga att det är många som deltar med foton,i stort sätt några stycken som brukar var med och ibland någon annan.

              Så inte lyckas ni så bra med få med oss andra.

              Men jag skall kanske inte klaga som hitills inte varit med och känner stor tvekan.
              Blir lite nyfiken på din kommentar Så inte lyckas ni så bra med få med oss andra. Vad skulle du vilja se för förändring så att tävlingen skulle vara mer attraktiv för dig?
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av admin
                Kan någon prova och dubbekolla att det fungerar?
                Testade nu och det verkar fungera, tack!
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Madde2008
                  • December 2014
                  • 43

                  Mja...liiite KFIB-varning är det allt. Men det gör inget... skulle aldrig kunna få mina galna guppys att fastna på ett foto utan att de simmar ur bild!

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    Ursprungligen postat av Juwel350
                    Vad man än tycker om fototävlingen så kan man inte säga att det är många som deltar med foton,i stort sätt några stycken som brukar var med och ibland någon annan.

                    Så inte lyckas ni så bra med få med oss andra.

                    Men jag skall kanske inte klaga som hitills inte varit med och känner stor tvekan.
                    Nja jag resonerar ju såhär. Jag har ingen kamera och jag vet att mina bilder inte alls håller måttet. Dessutom är de bilderna jag skickat in lite sista minuten grej. Men jag har inget behov av att göra bra ifrån mig tävlingsmässigt eller har förhoppningar om många röster. Nä jag skickar in bilder av en helt annan anledning. Jag tycker Zoopet är fantastiskt. Det betyder att jag gärna betalar för medlemskap, skriver i forumet när jag har tid och i år faktiskt skickar in bilder till fototävlingen. För vad finns det kvar om vi inte gör det? Ibland måste man anstränga sig lite för att behålla saker man uppskattar. Och eftersom jag tycker fototävlingen är ett roligt inslag så anser jag att jag har ett delansvar som medlem att faktiskt skicka in foton eller i alla fall rösta.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ursprungligen postat av Juwel350
                      Vad man än tycker om fototävlingen så kan man inte säga att det är många som deltar med foton,i stort sätt några stycken som brukar var med och ibland någon annan.

                      Så inte lyckas ni så bra med få med oss andra.

                      Men jag skall kanske inte klaga som hitills inte varit med och känner stor tvekan.
                      Ja men hur många är det egentligen som är intresserade av både fiskfotografering och akvarier. Man måste ju egentligen ha ett stort intresse för båda sakerna för att tycka att det är kul att delta.
                      För ca. 10 år sedan när vi drog igång fototävlingarna så var visserligen betydligt fler som deltog och det fanns även många andra fiskfototävlingar på andra hemsidor förutom den här. Nu har de flesta av de andra tävlingarna försvunnit och de få som återstår har rätt få deltagare. Anledningen till detta är dels Facebook, men framförallt att för ca. 10 år sedan så var detta nytt med digitalfotografering (nyhetens behag) så alla ville då fota sina akvarier med sina nya kameror. Vad folk sedan kom underfund med var att det var inte så jäkla enkelt att ta bra fiskfoton och då tröttnade de.

                      Visst det vore kul om fler deltog i denna tävling, men trots allt så är nog ändå denna fiskfototävling den i Norden som samlar flest deltagare (jag vet inte ens någon i Europa som idag samlar fler) och flera nya deltagare tillkommer varje år. Så detta är väl ändå inte så himla dåligt, eller?
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Madde2008
                        Mja...liiite KFIB-varning är det allt. Men det gör inget... skulle aldrig kunna få mina galna guppys att fastna på ett foto utan att de simmar ur bild!
                        Förstår inte riktigt varför ni ser det som KFIB?, förklara gärna, är nyfiken på hur ni tänker. Jag är själv är helt ny i tävlingen så jag kanske saknar en massa info om hur tävlingen sätt ut tidigare men jag ser det som en tävling där alla kan vara med och där alla har en chans att få många röster oavsett utrustning eller förmåga.

                        Sen så självklart så är det med denna tävling som med mycket annat, dvs en förutsättning är ju att man är intresserad av att fotografera akvaristiska motiv och tycker att det här med att tävla och få ens bilder bedömda av andra är kul. Tycker man inte det så kanske inte just denna delen av Zoopet är av intresse, vilket ju även det är helt OK eftersom även om vi nu alla samlas här för vårt gemensamma intresse i akvaristiken så behöver vi ju inte alla tycka om alla komponenter med den. Vissa gillar teknik, vissa gillar salt, vissa gillar sött, vissa gillar växter och vissa gillar att fotografer. (som några exempel)

                        Det blir ju även uppenbart i de olika trådarna som finns, dvs det är ju ofta samma människor som samlas runt de olika trådarna helt enkelt eftersom vi har olika intressen. Men det är ju det som gör Zoopet så kraftigt, dvs det finns något för oss alla.
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av HWH
                          Nja jag resonerar ju såhär. Jag har ingen kamera och jag vet att mina bilder inte alls håller måttet. Dessutom är de bilderna jag skickat in lite sista minuten grej. Men jag har inget behov av att göra bra ifrån mig tävlingsmässigt eller har förhoppningar om många röster. Nä jag skickar in bilder av en helt annan anledning. Jag tycker Zoopet är fantastiskt. Det betyder att jag gärna betalar för medlemskap, skriver i forumet när jag har tid och i år faktiskt skickar in bilder till fototävlingen. För vad finns det kvar om vi inte gör det? Ibland måste man anstränga sig lite för att behålla saker man uppskattar. Och eftersom jag tycker fototävlingen är ett roligt inslag så anser jag att jag har ett delansvar som medlem att faktiskt skicka in foton eller i alla fall rösta.
                          Bra sagt, stort gilla från mig
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                            Uppenbarligen så röstar vi väldigt olika, vissa röstar på bilder som innehåller fiskar/arter man gillar, vissa röstar på väl komponerade bilder, vissa på bilder som håller en hög fototeknisk kvalitet och vissa helt enkelt eftersom de gillar personen som tagit bilden. Oavsett vilket så är allt detta OK eftersom tävlingen inte har några som helst regler kring vilka kriterier man skall utgå ifrån när man röstar.
                            Håller med om det du skriver men vill bara kommentera detta (fetstil ovan). Jag kan ju se exakt vem som röstar på vilken foto och jag befarade att det i hög grad skulle vara så som du skriver ovan och därför har jag noga titta på just detta. Det har faktiskt visat sig att det i extremt liten utsträckning förekommer kompisröstning och inte ens på den tiden då fotografen inte var "anonym" var detta så vanligt att det påverkade röstresultatet.

                            Däremot kan man istället påstå att en del har sina fiskfavoriter och gärna röstar om ett foto visar just deras fiskar som kan vara, diskus, salt, Malawi etc. etc. - men just detta tror jag inte man kan påverka.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Bra sagt, stort gilla från mig
                              Också från mig
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av Madde2008
                                Mja...liiite KFIB-varning är det allt. Men det gör inget... skulle aldrig kunna få mina galna guppys att fastna på ett foto utan att de simmar ur bild!
                                Har inte heller en susning om vad KFIB är för något men håller med om att guppys är svåra att ta bra foton på
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...