Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Ursprungligen postat av ansjo
    Beror mycket på objektet som ska fotas med, fota tex en guppy utan blixt är inte det lättaste om man jämför med diskus eller mal...
    Helt rätt. Men har man ett ljusstarkt makro objektiv så går det ju bra utan blixt också. Så klart beroende på hur långt inne fisken är i karet ☺. Det är som allt annat. Man får utgå från det man vill ta bild på och vilka förutsättningar där fins med reflektioner, ljus, objektet och det som finns runt och bak, objektiv och kamera för att bara nämna en del av dem. Så det mesta går att göra. Finns t.ex många som använder analoga kameror för att fota som tar grymma bilder som jag som har en bra SLR kamera inte hade klarat av att ta. Men är man duktig på inställningarna på kameran man äger (vilket jag inte tycker jag är) så har man mycket bättre förutsättningar än en som har den dyraste kameran och häftigaste objektiven men inte kan inställningarna.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      Rösta i fototävlingen

      Nu är röstningen igång (några dagar tidigare än vanligt eftersom vi ville ha igång det innan jag åker på semester). Temat är valfritt och sista dagen att rösta på är den 15/2.
      Rösta i fototävlingen
      Ni röstar på denna sida.
      Kom ihåg att ni måste rösta på 3 foton för att era röster skall räknas.
      Alla som deltar med ett foto i tävlingen måste själva rösta (de kan inte rösta på sitt eget foto). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
      Än så länge har det kommit in 132 röster


      SKICKA IN ETT FOTO TILL NÄSTA OMGÅNG
      Ni kan skicka in ett foto till nästa omgång av fototävlingen. Temat är valfritt och sista dag att skicka in ett foto på är den 21/2.
      Man kan skicka in bilden här: https://www.zoopet.com/tavlingar/uploadphoto.php
      obs. Obs - lägg in fotot i kategorin: Fototävling - mars 2015. Valfritt tema.
      Än så länge har det kommit in 3 foton till denna omgång.
      De inkomna fotona har titeln
      1/ Aulonocara sp. "Iwanda" Chiwindi
      2/ Snyggast i karet
      3/ Juwel 300 liter

      Dessa regler gäller
      1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem.
      2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
      3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
      4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
      5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
      6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
      7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
      8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Rösta i fototävlingen

        Nu är röstningen igång (några dagar tidigare än vanligt eftersom vi ville ha igång det innan jag åker på semester). Temat är valfritt och sista dagen att rösta på är den 15/2.
        Rösta i fototävlingen
        Ni röstar på denna sida.
        Kom ihåg att ni måste rösta på 3 foton för att era röster skall räknas.
        Alla som deltar med ett foto i tävlingen måste själva rösta (de kan inte rösta på sitt eget foto). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
        Än så länge har det kommit in 141 röster


        SKICKA IN ETT FOTO TILL NÄSTA OMGÅNG
        Ni kan skicka in ett foto till nästa omgång av fototävlingen. Temat är valfritt och sista dag att skicka in ett foto på är den 21/2.
        Man kan skicka in bilden här: https://www.zoopet.com/tavlingar/uploadphoto.php
        obs. Obs - lägg in fotot i kategorin: Fototävling - mars 2015. Valfritt tema.
        Än så länge har det kommit in 3 foton till denna omgång.
        De inkomna fotona har titeln
        1/ Aulonocara sp. "Iwanda" Chiwindi
        2/ Snyggast i karet
        3/ Juwel 300 liter

        Dessa regler gäller
        1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem.
        2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
        3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
        4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
        5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
        6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
        7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
        8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
          Om man är relativt aktiv på Zoopet med en eller flera egna projekttrådar så publicerar man löpande ganska många artiklar och då ofta med tillhörande bilder från de egna karen. Det innebär ju att tex för min egen del att de flesta som aktivt följer min projekttråd vet vad jag har för djur i mina kar samt även har sätt bilder på dem flesta. Jag kan därför uppleva att fototävlingen och projekttråden delvis hamnar i konflikt med varandra om man strikt skall hålla regel nr 2 och 6.

          Detta är ingen kritik mot tävlingen utan jag tycker att det är superkul med en tävling som detta men satt just nu och funderade på vad mitt bidrag till tävlingen skulle vara och inser då att det finns ingenting jag kan fotografera här hemma utan att avslöja att det faktiskt kommer från mina kar.

          Alternativet är då kanske att åka på akvarieresor som en del gör men att få till detta i tillräcklig omfattning så att jag har material till att vara med att tävla en ggr per månad känns lite övermäktigt.

          Hur resonerar ni andra gällande detta? Några tips på hur man kan tänka annorlunda för inte behöva avstå från tävlingen?
          Förstår inte riktigt detta. Det handlar ju bara om att man inte skall kunna tävla med samma foto flera gånger samt att man inte skall ha lagt in det tävlande fotot under den senaste månaden och nog kan man hålla på ett foto en tid om man nu vill vara med i fototävlingen. Det finns ju inget som hindrar att man lägger in andra foton på akvariet/fiskarna istället. Det har t.ex. tidigare hänt att exakt samma fisk har deltagit in en omgång fotad av 2 olika fotografer. Så det är bara att köra på - och hålla lite extra på de allra bästa fotona så de kan vara med i fototävlingen.
          Inte behöver man åka runt på akvarieresor utan man kan nöja sig med att fota runt i hemmaakvariet eller varför inte fota i den lokala akvarieaffärern
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Rösta i fototävlingen

            Nu är röstningen igång (några dagar tidigare än vanligt eftersom vi ville ha igång det innan jag åker på semester). Temat är valfritt och sista dagen att rösta på är den 18/2 (rösttiden har förlängts 3 dagar).
            Rösta i fototävlingen
            Ni röstar på denna sida.
            Kom ihåg att ni måste rösta på 3 foton för att era röster skall räknas.
            Alla som deltar med ett foto i tävlingen måste själva rösta (de kan inte rösta på sitt eget foto). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
            Än så länge har det kommit in 141 röster


            SKICKA IN ETT FOTO TILL NÄSTA OMGÅNG
            Ni kan skicka in ett foto till nästa omgång av fototävlingen. Temat är valfritt och sista dag att skicka in ett foto på är den 21/2.
            Man kan skicka in bilden här: https://www.zoopet.com/tavlingar/uploadphoto.php
            obs. Obs - lägg in fotot i kategorin: Fototävling - mars 2015. Valfritt tema.
            Än så länge har det kommit in 3 foton till denna omgång.
            De inkomna fotona har titeln
            1/ Aulonocara sp. "Iwanda" Chiwindi
            2/ Snyggast i karet
            3/ Juwel 300 liter
            4/ I farten

            Dessa regler gäller
            1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem.
            2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
            3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
            4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
            5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
            6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
            7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
            8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Kom igen nu !!!!!

              Inte ett enda nytt foto inskickat till fototävlingen - inte en enda ny röst sedan igår !!!!!!!

              Kom igen nu

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                Finns ju gott om tid kvar att skicka in. Man får ju först ha en bra bild, vilket man ju inte bara kan trolla fram 😊. Konst tar tid att skapa.....
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Ursprungligen postat av Webo
                  Finns ju gott om tid kvar att skicka in. Man får ju först ha en bra bild, vilket man ju inte bara kan trolla fram . Konst tar tid att skapa.....
                  Jodå - än så länge har inte bilan fallit så jag ser framemot många fler foton OCH röster i den pågående omgången
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Själv så väntar jag på utfallet från första omgången för att ta lärdom inför omgång nr 2 men ser att ni förlängt rösttiden för omgång 1 så det blir till att vänta ett litet tag till
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Resultatet visas den förste varje månad , om det inte blivit ändrat, så du kan inte vänta in resultatet innan du skickar in bidrag för kommande månad.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Resultatet visas den förste varje månad , om det inte blivit ändrat, så du kan inte vänta in resultatet innan du skickar in bidrag för kommande månad.
                        Jodå - resultatet brukar redovisas dagen efter att omröstningen avslutats
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Klagar nog ändå på det bristande intresset. Sedan sist inga nya foton inskickade och än värre - bara en ny röst och den är dessutom ogiltig eftersom man måste rösta på 3 foton för att ens foton skall räknas

                          Rösta i fototävlingen

                          Nu är röstningen igång (några dagar tidigare än vanligt eftersom vi ville ha igång det innan jag åker på semester). Temat är valfritt och sista dagen att rösta på är den 18/2 (rösttiden har förlängts 3 dagar).
                          Rösta i fototävlingen
                          Ni röstar på denna sida.
                          Kom ihåg att ni måste rösta på 3 foton för att ens röster skall räknas.
                          Alla som deltar med ett foto i tävlingen måste själva rösta (de kan inte rösta på sitt eget foto). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
                          Än så länge har det kommit in 142 röster


                          SKICKA IN ETT FOTO TILL NÄSTA OMGÅNG
                          Ni kan skicka in ett foto till nästa omgång av fototävlingen. Temat är valfritt och sista dag att skicka in ett foto på är den 21/2.
                          Man kan skicka in bilden här: https://www.zoopet.com/tavlingar/uploadphoto.php
                          obs. Obs - lägg in fotot i kategorin: Fototävling - mars 2015. Valfritt tema.
                          Än så länge har det kommit in 4 foton till denna omgång.
                          De inkomna fotona har titeln
                          1/ Aulonocara sp. "Iwanda" Chiwindi
                          2/ Snyggast i karet
                          3/ Juwel 300 liter
                          4/ I farten

                          Dessa regler gäller
                          1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem.
                          2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
                          3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
                          4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
                          5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
                          6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                          7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
                          8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            ...hjälp hittar inget foto som duger, men kommer att vara med trots det .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Har svårt att bestämma mig... Vad jag ska skicka in. Försökeår hitta bra motiv då kameran ändå inte är något vidare jämfört med en riktigt kamera. :P
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Eftersom det nu klagas lite över engagemanget i tävlingen så kanske man kan tillåtas komma med en synpunkt?

                                Min erfarenhet är att man, för att hålla liv i ett engagemang, behöver se till att det händer saker någorlunda regelbundet. I samband med att tävlingen startades och bidragen lämnades in så snackades det en hel del om det på forumet, intresset var högt och alla var spända på att få se bidragen. Sen så gjorde man sin röstning för att sedan med spänning vänta på resultatet. Men när det går så långt från det att bidragen lämnas in till dess att resultatet tillkännages så hinner man tappa intresset, man glömmer bort tävlingen och tappar kanske också därmed engagemanget hos de som deltar.

                                Lite så kan jag uppleva det nu, varför skicka in ett nytt bidrag nu, det hände ju inget med det som vi skickade in sist. (Raljerar för att exemplifiera)

                                Människor fungerar oftast så att de behöver återkoppling på det de gör, att få se resultatet av någon form av insats, risken är annars stor att man hoppar över nästa gång eftersom känslan är att man slänger in någonting in i ett svart håll med noll respons och/eller återkoppling.

                                Att ständigt påminna om att människor måste rösta eller påtala att nu får ni faktiskt engagera er har ungefär samma effekt på de flesta som att chefen månad efter månad tjötar om att tidrapporterna måste lämnas in i tid, dvs oftast ingen effekt alls.

                                Tricket är istället att genom social interaktion mellan forumets medlemmar och snabb återkoppling på det man presterat skapa ett engagemang och en nyfikenhet till att vilja vara med och bidra.

                                Det finns många sätt att göra detta på, en kan vara att fördela ut händelserna något mer över månaden genom att korta ned röstningstiden så att det händer mer som medlemmarna kan engagera sig över tid och inte allt på en gång och att återkoppling på det man bidrar med kommer snabbare.

                                Typ:
                                Vecka 1: Inskick av bidrag.
                                Vecka 2: Röstning
                                Vecka 3: Tillkännage resultatet
                                Vecka 4: Tävlingsdeltagarna skriver ett valfritt inlägg om den egna bilden.

                                Sen så finns det en massa andra saker man kan tänka sig för att skapa den sociala interaktionen mellan forumets medlemmar och därmed en levande tävling som engagerar.

                                Visa regelbundet status i röstningen genom att tex visa en topplista.

                                Visa bildernas kommentarer under pågående röstning för att skapa dialog och engagemang kring bilderna. Alternativt under mer styrda former låta alla medlemmar diskutera och tycka till om en bild i taget.

                                Ge de som lämnat in bidrag möjlighet att få ta del av kommentarerna som kommer in till den egna bilden.

                                Skriva inlägg när ställningen förändras.

                                Nu börjat detta inlägg bli för långt och jag säger inte att något av ovan är korrekt för just denna tävling och kanske händer det en massa saker när resultatet är klart (Jag har ju inte koll eftersom det är första gången jag är med) utan mitt syfte var endast att exemplifiera hur man kan tänka för att skapa ett engagemang som i sin tur skapar en nyfikenhet hos de som inte är med till att vilja vara med. Oftast är det betydligt mer effektivt, när man tycker att engagemanget är för lågt, att skapa en illusion om ett högt engagemang, av att det händer mycket eftersom det skapar en vilja om att vara med på det där som alla talar om till skillnad från att försöka uppmuntra till deltagandet genom att tala om just engagemanget är lågt.

                                Med risk för att jag blir väldigt ”icke ödmjuk” så vill jag bara kort nämna att ovan tankar inte är hämtade ur tomma intet utan en stor del av vad jag och mina kollegor gör till vardags är att just hitta de faktorer som triggar oss människor till att vilja engagera oss för att sedan applicera dessa i större förändringsprojekt.

                                Jag har massor med respekt och tacksamhet gentemot all ni som gör att forum och tävlingar som detta finns så jag hoppas att ovan läses som tankar över hur man kan göra det ännu lite bättre och inte som klagomål eller missnöje.

                                Sorry för det långa inlägget, lovar somna om nu.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...