Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av lillfrasse
    Pärsk Kjell har ju lagt in alla killis jag fotade i Köge i höstas.
    Du får nog ha haft rejäl otur om du inte fått med ett gäng med foton på "nya" killis från Kögemässan för där fanns denna gång garanterat mer än 30 arter som inte finns med här och eftersom jag redan har mer än tillräckligt med killifoton (från tidigare utställningar) så fotade jag faktiskt inte så många killis där
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Nu bor du ju i Sundsvall och där finns ju flera akvarieaffärer som handlar av Imazo och dessa har ALLTID en hel del arter som vi inte har med i artregistret. Detta är kanske inte så konstigt efterom Zoopets fiskartregister "bara" innehåller ca. 1600 artbeskrivningar och det trots allt förekommer ca. 3.000 fiskarter i handeln i Sverige.
      Problemet är dock som jag skrev snarare att de fiskar som ofta säljs inte är fullväxta och utfärgade i affären och man måste alltså köpa hem dom och ha plats för dom.
      Så om det nu skulle vara så att just affärerna i Sundsvall är unika och alltid bara lagerhåller sådana arter som det redan finns artbeskrivninghar på så kan du garanterat be dom att i sin nästa leverans ta hem specifika arter till dig.
      Kjell, dom arterna jag för tillfället har i mina kar är inte specifika på något sätt, men jag har ändå fått BESTÄLLA dom från Imazo eller Akvarieteknik - eftersom dom inte FANNS i någon affär här.
      Dessa arter, som jag för närvarande har i mina kar är: Laetacara curviceps, Ap. Nijessini, rubintetror, Ap. Borellii, Ap. trifacsiata (kanske inte så vanlig i affärerna) äppelsnäckor, posthornssnäckor och Laetacara dorsigera - ganska så VANLIGA invånare i ett akvarie enligt mig då.

      Det jag menar Kjell är, att jag ALLTID (utom i mitt första kar år 2006) har fått beställa via affärerna - dom fiskar jag har velat ha...även dom "nästan" vanliga. Jag vet, jag bor ju här...

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ursprungligen postat av gullefjun
        Kjell, dom arterna jag för tillfället har i mina kar är inte specifika på något sätt, men jag har ändå fått BESTÄLLA dom från Imazo eller Akvarieteknik - eftersom dom inte FANNS i någon affär här.
        Dessa arter, som jag för närvarande har i mina kar är: Laetacara curviceps, Ap. Nijessini, rubintetror, Ap. Borellii, Ap. trifacsiata (kanske inte så vanlig i affärerna) äppelsnäckor, posthornssnäckor och Laetacara dorsigera - ganska så VANLIGA invånare i ett akvarie enligt mig då.

        Det jag menar Kjell är, att jag ALLTID (utom i mitt första kar år 2006) har fått beställa via affärerna - dom fiskar jag har velat ha...även dom "nästan" vanliga. Jag vet, jag bor ju här...

        //Inger
        Ok - bra då funkar det ju att beställa och Imazo har alltid en hel bunt med arter som inte finns beskrivna. Jag ögnade igenom deras lista och hittade minst 50 olika arter (tröttnade på att räkna när jag var halvägs igenom och då var det 40 st) som inte finns med här. Kollade lite snabbt också Akvarietekniks lista och där fanns mer än 25 arter. Men visst, som jag skrev problemet är nog inte att hitta arter utan att ha plats för dom - det är där problemet ligger.

        Men som jag skrev ovan - alla temaomgångar innebär begränsningar men en viktig anledning till att vi har just detta tema är att vi skall få in foton till nya artbeskrivningar på Zoopet.

        Så glöm nu inte att skicka in foton till fototävlingen (sista dagen är imorgon) - de behövs för att vi skall kunna göra nya artbeskrivningar på Zoopet.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 March 2013, 19:35.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Är inte sista dagen den 21/3?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av ansjo
            Är inte sista dagen den 21/3?
            Korrekt - nu blev du stressad va - torsdag är sista dagen
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Nja, att fota med nattarbete i kroppen är ingen höjdare...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Imorgon torsdag sista chansen

                Det börjar bli hög tid att skicka in ett foto till nästa omgången av fototävlingen eftersom torsdagen den 21 är sista dagen.
                Temat är "Nya artbeskrivningar". Det skall med andra ord vara ett artfoto och det skall inte redan finnas någon artbeskrivning på fotot. Artens namn skall anges som titel för fotot. Om ni undrar om ett foto är OK - så skicka ett PM till undertecknad och fråga.

                Hur ser ett bra artfoto ut:
                a) "hela" fisken skall synas
                b) det skall helst vara skärpa på hela fisken
                c) fisken skall ha en naturlig färg på fotot
                d) helst skall fisken ta upp större delen av fotot (annars ser man ju inte hur fisken ser ut)
                e) det behöver självklart inte vara en fisk - ett skaldjur, eller en växt går lika bra - bara det inte redan finns

                Än så länge har det kommit in 7 foton - de har titlarna:
                Hypancistrus debilletera (L129)
                Echinodorus grandiflorus (E. argentinensis)
                Hemichromis guttatus
                Panaqolus sp. 'L397'
                Hypancistrus sp. 'L136'
                Corydoras sp. 'neon green stripe'
                Apistogramma rupununi

                Nytt för 2013
                a) det blir bara 6 omgångar (+ finalen) i årets fototävling
                b) från varje omgång så går de 3 bästa fotona vidare till finalen - dvs det blir totalt 18 foton i finalen
                c) den näst sista omgången ger 2 ggr så många poäng som de andra omgångarna
                d) den sista omgången ger 3 ggr så många poäng som de andra omgångarna

                Regler fototävling – obs läs dessa innan du skickar in.
                1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem.
                2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
                3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta”.
                4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
                5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
                6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad

                Teman under 2013:
                April - tema: nya artbeskrivningar (deadline för inskick den 21/3)
                Maj - tema: Färgen vit (deadline för inskick den 21/4)
                Juni - tema: valfritt (deadline för inskick den 21/5)
                Oktober - tema: nya artbeskrivningar (deadline för inskick den 21/9) (OBS - dubbla poäng i denna omgång).
                November – tema: valfritt (deadline för inskick den 21/10) (OBS - tredubbla poäng i denna omgång).
                December - årsfinalen
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Idag torsdag sista chansen att skicka in ett foto

                  Ja som sagt idag torsdagen den 21 är sista dagen att skicka in ett foto till nästa omgång.
                  Temat är "Nya artbeskrivningar". Det skall med andra ord vara ett artfoto och det skall inte redan finnas någon artbeskrivning på fotot. Artens namn skall anges som titel för fotot. Om ni undrar om ett foto är OK - så skicka ett PM till undertecknad och fråga.

                  Hur ser ett bra artfoto ut:
                  a) "hela" fisken skall synas
                  b) det skall helst vara skärpa på hela fisken
                  c) fisken skall ha en naturlig färg på fotot
                  d) helst skall fisken ta upp större delen av fotot (annars ser man ju inte hur fisken ser ut)
                  e) det behöver självklart inte vara en fisk - ett skaldjur, eller en växt går lika bra - bara det inte redan finns

                  Än så länge har det kommit in 7 foton - de har titlarna:
                  Hypancistrus debilletera (L129)
                  Echinodorus grandiflorus (E. argentinensis)
                  Hemichromis guttatus
                  Panaqolus sp. 'L397'
                  Hypancistrus sp. 'L136'
                  Corydoras sp. 'neon green stripe'
                  Apistogramma rupununi

                  Nytt för 2013
                  a) det blir bara 6 omgångar (+ finalen) i årets fototävling
                  b) från varje omgång så går de 3 bästa fotona vidare till finalen - dvs det blir totalt 18 foton i finalen
                  c) den näst sista omgången ger 2 ggr så många poäng som de andra omgångarna
                  d) den sista omgången ger 3 ggr så många poäng som de andra omgångarna

                  Regler fototävling – obs läs dessa innan du skickar in.
                  1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem.
                  2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
                  3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta”.
                  4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
                  5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
                  6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                  7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad

                  Teman under 2013:
                  April - tema: nya artbeskrivningar (deadline för inskick den 21/3)
                  Maj - tema: Färgen vit (deadline för inskick den 21/4)
                  Juni - tema: valfritt (deadline för inskick den 21/5)
                  Oktober - tema: nya artbeskrivningar (deadline för inskick den 21/9) (OBS - dubbla poäng i denna omgång).
                  November – tema: valfritt (deadline för inskick den 21/10) (OBS - tredubbla poäng i denna omgång).
                  December - årsfinalen
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    14 timmar kvar
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      12 timmar kvar och fortfarande bara 7 foton
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        11 timmar kvar och fortfarande bara 7 foton
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          9 timmar kvar och fortfarande bara 7 foton
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            8 timmar kvar och fortfarande bara 7 foton
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • hampusr

                              • December 2010
                              • 134

                              Fototävlingen - Huvudtråd

                              Då finns det chans att förbättra sitt resultat från sist

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av hampusr
                                Då finns det chans att förbättra sitt resultat från sist
                                Jepp

                                Och nu är det 7 timmar kvar och fortfarande bara 7 foton
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...