Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Du väljer ju faktiskt dina stycken med omsorg här. Regel nummer 6 ser ju ut som så att:

    6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.

    Om det finns ett extremt likt foto i artbeskrivningarna med fotografens namn under så är det lätt att anse att det faktiskt framgår på Något sätt.

    Det är inte min mening att peta någon i ögonen men ska tävlingen anses som seriös är det ju vettigt om dessa saker tas seriöst..
    Dessa båda foton är från tävlingen 2010 och samma månad, men med två olika fotografer och fotograferat vid samma tillfälle, hur ska man göra då?

    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av ansjo
      Dessa båda foton är från tävlingen 2010 och samma månad, men med två olika fotografer och fotograferat vid samma tillfälle, hur ska man göra då?

      http://www.zoopet.com/tavlingar/show...ns-jag&cat=593
      Hade ni med namnet precis under bilderna? :P
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Du väljer ju faktiskt dina stycken med omsorg här. Regel nummer 6 ser ju ut som så att:

        6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.

        Om det finns ett extremt likt foto i artbeskrivningarna med fotografens namn under så är det lätt att anse att det faktiskt framgår på Något sätt.

        Det är inte min mening att peta någon i ögonen men ska tävlingen anses som seriös är det ju vettigt om dessa saker tas seriöst..
        Och samtidigt så finns det också foton som detar i Zoopets tävling som ocksdå har deltagit i fototävlingar på andra akvariehemsidor.


        Det är och kan aldrig bli någon millimeterrättvisa - som sagt jag med ytterst stor säkerhet vilka som har tagit vilka foton utanm att jag ens behöver leta runt på nätet.


        Så vad menar du - alla foton som man någon gång har tagit något liknande på och lagt in på någon hemsida skall man inte få delta med........- eller.

        Tävlingen är seriös och man är rätt anonym och även om en del av oss ändå tror att vi vet vilka som har tagit vilka foton så är det ändå Ok - för de flesta har inte sådan koll och det är utifrån dessas röster som tävlingen avgörs.

        Nu är det ju ändå inte det som avgör fototävlingen utan att fler deltar i den. Ju fler som deltar desto mindre chans att man känner igen specifika foton och ju större blir konkurrensen och rättvisan ökar. Blir det inte 12 delatagare i nästa omgång så blir det ingen fototävling nästa år.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Hade ni med namnet precis under bilderna? :P
          Om du menar namnet på fotografen så är svaret nej.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman


            Så vad menar du - alla foton som man någon gång har tagit något liknande på och lagt in på någon hemsida skall man inte få delta med........- eller.


            Att du kan ta bort regel nummer 6, det är det jag menar. Får det inte på något sätt framgå vem som är fotografen så är det väl en regel som skall efterföljas? Du har väl själv satt upp regeln?

            6/ tävlingen är anonym och det får inte på (något!) sätt framgå (vem!)som tagit fotot.
            Att du tar med de andra exemplen är väl märkligt i än högre grad? Det finns ju ingen regel som hänvisar till andra forum? Att tävlingen skall vara anpassad till regler som inte finns är ju ganska märkligt, eller är det inte?

            Här har du en regel som säger att det inte under några omständigheter får framgå vem som är fotografen, här finns det ju ganska tydliga indikationer på vem det är, ett par knapptryck bara så ser alla ett i princip identiskt foto med namnet under. Det är kört i PS bara, enda skillnaden.

            Att blanda in andra områden som till exempel andra forum är som sagt märkligt, här finns det ett seriöst frågetecken om hur man skall tolka tävlingsreglerna. Ingår det priser i tävlingen så tåls det absolut att granskas, håller du inte med mig om detta?

            Jag väcker frågan enbart för att du har en regel som det är okej att tumma på och det är inte helt perfekt.

            Lotteriinspektionen säger att  Tävlingen ska genomföras enligt de regler som arrangören från början informerat om. (kasst insatt men google är din vän)

            Är det verkligen så i detta fallet, vad säger ni andra?
            Senast redigerad av Mathias Nilsson; 15 October 2012, 17:32.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av ansjo
              Om du menar namnet på fotografen så är svaret nej.
              Så är fallet här..

              Synd :/
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Ska inte gnälla mer, blir lite fundersam när exakt samma bild redan finns med namn i artregistret bara. Lite editerad bara..

                Jag tycker att rätten jag har som goldis är att allt ska vara helt cleant, så är det inte här i mitt tycke..

                (OBS, jag har inte själv något foto med i tävlingen)
                Senast redigerad av Mathias Nilsson; 15 October 2012, 17:46.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  För nyfikenhetens skull kollade jag efter de olika fiskarna i artarkivet, och hittar inte riktigt vad du menar? Jag ser på några av bilderna i fototävlingen vem som tagit dem, men att de skulle finna snarlika bilder tagna av den fotografen hittar jag inte i artregistret?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    För nyfikenhetens skull kollade jag efter de olika fiskarna i artarkivet, och hittar inte riktigt vad du menar? Jag ser på några av bilderna i fototävlingen vem som tagit dem, men att de skulle finna snarlika bilder tagna av den fotografen hittar jag inte i artregistret?
                    Men det finns ett foto och Mathias angav vilket foto det var.
                    Jag tog dock bort det eftersom det definitivt var ett sätt att göra så att de tävlande fotona inte var anonyma.

                    Det finns förövrigt ca. 30.000 foton inlagda på Zoopet och den som vill kan gärna ta på sig att kolla igenom alla dom inför varje fototävling för att se om något av dom väldigt liknar ett tävlande foto - lycka till
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Men det finns ett foto och Mathias angav vilket foto det var.
                      Jag tog dock bort det eftersom det definitivt var ett sätt att göra så att de tävlande fotona inte var anonyma.

                      Det finns förövrigt ca. 30.000 foton inlagda på Zoopet och den som vill kan gärna ta på sig att kolla igenom alla dom inför varje fototävling för att se om något av dom väldigt liknar ett tävlande foto - lycka till
                      Men det är samma foto Kjell..
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Att du kan ta bort regel nummer 6, det är det jag menar. Får det inte på något sätt framgå vem som är fotografen så är det väl en regel som skall efterföljas? Du har väl själv satt upp regeln?

                        6/ tävlingen är anonym och det får inte på (något!) sätt framgå (vem!)som tagit fotot.
                        Att du tar med de andra exemplen är väl märkligt i än högre grad? Det finns ju ingen regel som hänvisar till andra forum? Att tävlingen skall vara anpassad till regler som inte finns är ju ganska märkligt, eller är det inte?

                        Här har du en regel som säger att det inte under några omständigheter får framgå vem som är fotografen, här finns det ju ganska tydliga indikationer på vem det är, ett par knapptryck bara så ser alla ett i princip identiskt foto med namnet under. Det är kört i PS bara, enda skillnaden.

                        Att blanda in andra områden som till exempel andra forum är som sagt märkligt, här finns det ett seriöst frågetecken om hur man skall tolka tävlingsreglerna. Ingår det priser i tävlingen så tåls det absolut att granskas, håller du inte med mig om detta?

                        Jag väcker frågan enbart för att du har en regel som det är okej att tumma på och det är inte helt perfekt.

                        Lotteriinspektionen säger att  Tävlingen ska genomföras enligt de regler som arrangören från början informerat om. (kasst insatt men google är din vän)

                        Är det verkligen så i detta fallet, vad säger ni andra?
                        I början hade vi ingen anonymitet (vilket jag förespråkade eftersom det ändå är omöjligt att få alla fotona anonyma) men de flesta ville ha den och därför infördes den.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Men det är samma foto Kjell..
                          Vilket är OK eftersom det inte deltog i fototävlingen - det är ju du som gör att det avanonymiseras och inte fotografen.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            5 timmar kvar att rösta
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Vilket är OK eftersom det inte deltog i fototävlingen - det är ju du som gör att det avanonymiseras och inte fotografen.
                              Du sätter upp reglerna, jag berättar att det redan finns där namnet står med. Sen ger du en massa konstiga exempel som gör mig lite putt eftersom det inte är grejen det handlar om.

                              Tävlingen är till för oss som betalar, en tjänst som skall locka nya medlemmar. Då är det ju bra om den som sköter rävlingen ser till att reglerna följs.

                              Det finns på forumet, vi kan se bilden och allt detta medför.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Du sätter upp reglerna, jag berättar att det redan finns där namnet står med. Sen ger du en massa konstiga exempel som gör mig lite putt eftersom det inte är grejen det handlar om.

                                Tävlingen är till för oss som betalar, en tjänst som skall locka nya medlemmar. Då är det ju bra om den som sköter rävlingen ser till att reglerna följs.

                                Det finns på forumet, vi kan se bilden och allt detta medför.
                                Ja och jag talar om att det är tillåtet så regelerna följs.

                                Uppriktigt sagt - att tävlingen hotas av nedläggningen beror uppriktigt sagt inte att på att du har upptäckt ett foto som du vet vem som har tagit. Det beror på att intresset för att tävla med fiskfoton har minskat.

                                Om man vill anmäla att ett foto som man anser bryter mot reglerna så gör man det till mig via pm eller mail och inte genom att peka ut det i forumet.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...