Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    sen finns det dom som inte ens kan med photoshop som ändå vill lägga in ett foto ibland, tänker då på mig själv hehe......
    men sen blir ju bilderna därefter också..... tycker att dom som kan med photoshop och förbättrar sina bilder får till riktigt snygga foton, jag tycker personligen inte att detta är något som helst fusk utan en möjlighet att få en bättre bild.
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Sista röstdagen

      Idag torsdag sista chansen att rösta

      Det har kommit in 597 röster i denna omgång (deadline för röstning är den 16/10) och 127 kommentarer.

      Till nästa och samtidigt årets sista omgång av fototävlingen (med ett valfritt tema) så har det fram till nu kommit in totalt 5 foton (deadline för inskick den 21/10).
      Titel på inskickade foton:
      Bläckfisk oktober 2008
      Ärrad gosse
      L.ocellatus "blue"
      Livvakten
      Calle

      Regler fototävling – OBS Läs dessa INNAN du skickar in.
      1/ Maximalt ett tävlingsbidrag per månad och deltagare.
      2/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta. Det är inte heller tillåtet att delta med foton som väldigt mycket påminner om andra tidigare inlagda foton.
      4/ Fotona får inte på något sätt vara ”märkta”.
      5/ Bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1000 pixlar.
      6/ OBS! Du måste själv ha tagit fotot och ha Copyright på det!
      7/ Tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot

      Teman framöver
      November - Valfritt tema
      December - final
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
        Gällande röstningen så har jag bestämt mig för att inte rösta alls då jag med största sannolikhet inte kommer kunna rösta rättvist. Jag tycker ju alltid att mitt bidrag är bäst. =)
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

        Förstår inte resonemanget eftersom man inte röstar på sitt eget och det är väl tur att inte alla resonerar så för då hade vi inte haft en fototävlingen
        Jag tror Att Robin menar att om han hade röstat så hade han lämnat mycket låga poäng på bra foton för att i så fall skaffa sig själv fördelar. Ibland skiljer det någon eller några tiondels poäng.
        Om det är så tycker jag mycket synd om Robin.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ni har nu 5 timmar på er att rösta
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Robin_Hedstrom
            • January 2005
            • 1818

            Ursprungligen postat av Guy Palm
            Jag tror Att Robin menar att om han hade röstat så hade han lämnat mycket låga poäng på bra foton för att i så fall skaffa sig själv fördelar. Ibland skiljer det någon eller några tiondels poäng.
            Om det är så tycker jag mycket synd om Robin.
            Ne, inte alls så. Du behöver inte tycka synd om mig.
            Men det var ett bra försök att försöka få mig låta sämre och mer egotrippad än vad jag är. Tyvärr.
            Det är tråkigt att du tror sånt om mig.

            Dessutom har Kjell koll på vilka som röstar och hur de röstar så uppenbara "snittpoängsabotage" tas bort om det förekommer.
            Senast redigerad av Robin_Hedstrom; 16 October 2008, 19:12.
            /Robin Hedström
            http://www.robinhedstrom.se/

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              2 timmar kvar att rösta
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Långås
                • December 2005
                • 1368

                Ursprungligen postat av NIC
                Har lagt ett antal röster nu fast det inte var någon större skillnad på bilderna i de föregående tävlingarna.
                Med risk för att bli påhoppad och överöst med: "den debatten har redan tagits upp och bla, bla, så tycker jag att namnet på tävlingen borde bytas till photoshoptävlingen istället.
                Det handlar ju inte om att ta en bra bild, det handlar mest om hur duktig man är på att förvränga, hotta upp, finslipa bilden osv i datorn efter man tagit fotot.
                Är fullkomligt beredd på sura miner men detta är min åsikt.
                Man kan inte göra en dålig bild bra i photoshop men man kan göra en bra bild lite bättre. Jag tycker inte att man kan trolla i knäna i photoshop utan helt enkelt lägga en sista finish. Och om du tycker bilder ser onaturliga ut så skriv en kommentar om det. Jag hade iaf tyckt det var jättebra att få en feedbacken.

                Allmänt så tycker jag inte att man behöver vara någon expert för att lämna kommentarer. Skriv vad du känner helt enkelt jag tycker all info är jättekul. Även den enklaste "sketasnygg bild"-kommentaren är kul Om du även kan ge tips på hur man kan bli bättre så är det självklart en bonus men inte något krav!
                Mvh Peter

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  Ursprungligen postat av Långås
                  Man kan inte göra en dålig bild bra i photoshop men man kan göra en bra bild lite bättre. Jag tycker inte att man kan trolla i knäna i photoshop utan helt enkelt lägga en sista finish. Och om du tycker bilder ser onaturliga ut så skriv en kommentar om det. Jag hade iaf tyckt det var jättebra att få en feedbacken.

                  Allmänt så tycker jag inte att man behöver vara någon expert för att lämna kommentarer. Skriv vad du känner helt enkelt jag tycker all info är jättekul. Även den enklaste "sketasnygg bild"-kommentaren är kul Om du även kan ge tips på hur man kan bli bättre så är det självklart en bonus men inte något krav!
                  Har lämnat såna kommentarer ett antal gånger men de tas nog inte på något jätteallvar kan jag tänka mig.
                  Tycker som du med "enkla kommentarer", vem blir inte glad av att få positiv feedback även om det inte direkt tillför något i fotosyfte så att säga?
                  Finns tydligen en del har jag märkt.

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av NIC
                    Har lämnat såna kommentarer ett antal gånger men de tas nog inte på något jätteallvar kan jag tänka mig.
                    Tycker som du med "enkla kommentarer", vem blir inte glad av att få positiv feedback även om det inte direkt tillför något i fotosyfte så att säga?
                    Finns tydligen en del har jag märkt.
                    Jag tror att nästan alla kommentarer är av glädje eftersom det ju ändå visar lite på varför man har gett ett högt eller lågt betyg - sedan kan det ju ibland bli lite frustrerande eftersom folk ibland tycket tvärtom. Typ vilken ful bakgrund och andra skriver vilken snygg bakgrund. Eller som när du i denna omgången för ett foto skrev "var är centreringen" och jag tvärtom lyfte fram att det positiva med fotot var att det inte var centrerat. Så man får ta alla kommentarer med en nypa salt - dock så tycker jag att de är värdefulla och är själv lite sur över att inte jag får delta i tävlingen
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Röstningen är avslutad - resultatet kommer senare under dagen

                      I denna omgång kom det in 647 röster i denna omgång och 144 kommentarer.

                      Till nästa och samtidigt årets sista omgång av fototävlingen (med ett valfritt tema) så har det fram till nu kommit in totalt 5 foton (deadline för inskick den 21/10).
                      Titel på inskickade foton:
                      Bläckfisk oktober 2008
                      Ärrad gosse
                      L.ocellatus "blue"
                      Livvakten
                      Calle

                      Regler fototävling – OBS Läs dessa INNAN du skickar in.
                      1/ Maximalt ett tävlingsbidrag per månad och deltagare.
                      2/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta. Det är inte heller tillåtet att delta med foton som väldigt mycket påminner om andra tidigare inlagda foton.
                      4/ Fotona får inte på något sätt vara ”märkta”.
                      5/ Bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1000 pixlar.
                      6/ OBS! Du måste själv ha tagit fotot och ha Copyright på det!
                      7/ Tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot

                      Teman framöver
                      November - Valfritt tema
                      December - final
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • NIC
                        • January 2008
                        • 5121

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jag tror att nästan alla kommentarer är av glädje eftersom det ju ändå visar lite på varför man har gett ett högt eller lågt betyg - sedan kan det ju ibland bli lite frustrerande eftersom folk ibland tycket tvärtom. Typ vilken ful bakgrund och andra skriver vilken snygg bakgrund. Eller som när du i denna omgången för ett foto skrev "var är centreringen" och jag tvärtom lyfte fram att det positiva med fotot var att det inte var centrerat. Så man får ta alla kommentarer med en nypa salt - dock så tycker jag att de är värdefulla och är själv lite sur över att inte jag får delta i tävlingen
                        Jaså du tyckte tvärtom där gällande centreringen. Där ser man, det skiljer mycket i smak och tycke men som sagt så borde varje kommentar räknas.
                        Jag hade blivit skitglad för all feedback! Tips och åsikter är alltid bra!

                        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av NIC
                          Jaså du tyckte tvärtom där gällande centreringen. Där ser man, det skiljer mycket i smak och tycke men som sagt så borde varje kommentar räknas.
                          Jag hade blivit skitglad för all feedback! Tips och åsikter är alltid bra!
                          Jepp - helt olika åsikter. Om det handlar om ett artfoto så är det självklart bättre med en centrering men ur rent estetisk synpunkt är det oftast snyggare att centrum inte ligger i mitten.
                          I designsammanhang brukar man prata om det "gyllene snittet" - grovt förenklat går det ut på att det som "sticker ut" skall vara ca. 1/3 in från akvariets gavel.

                          Men som sagt håller med dig om att det alltid är bra med tips och åsikter om fotona man tar.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • NIC
                            • January 2008
                            • 5121

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jepp - helt olika åsikter. Om det handlar om ett artfoto så är det självklart bättre med en centrering men ur rent estetisk synpunkt är det oftast snyggare att centrum inte ligger i mitten.
                            I designsammanhang brukar man prata om det "gyllene snittet" - grovt förenklat går det ut på att det som "sticker ut" skall vara ca. 1/3 in från akvariets gavel.

                            Men som sagt håller med dig om att det alltid är bra med tips och åsikter om fotona man tar.
                            Jo det är ju ofta sant det där med gyllene snittet, blir skönare att vila ögat på objektet.

                            Men vi är i alla fall överens om nåt i denna tråden!

                            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Deadline för inskick i årets sista omgång

                              Till nästa och samtidigt årets sista omgång av fototävlingen (med ett valfritt tema) så har det fram till nu kommit in totalt 8 foton (deadline för inskick den 21/10).
                              Titel på inskickade foton:
                              Spotta grus!
                              "Furu"
                              Cabdy cane
                              Bläckfisk oktober 2008
                              Ärrad gosse
                              L.ocellatus "blue"
                              Livvakten
                              Calle

                              Regler fototävling – OBS Läs dessa INNAN du skickar in.
                              1/ Maximalt ett tävlingsbidrag per månad och deltagare.
                              2/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta. Det är inte heller tillåtet att delta med foton som väldigt mycket påminner om andra tidigare inlagda foton.
                              4/ Fotona får inte på något sätt vara ”märkta”.
                              5/ Bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1000 pixlar.
                              6/ OBS! Du måste själv ha tagit fotot och ha Copyright på det!
                              7/ Tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot

                              Teman framöver
                              November - Valfritt tema
                              December - final
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Kom igen nu då

                                Imorgon tisdag är sista chansen att skicka in foton i årets sista omgång av fototävlingen och än så länge har det bara kommit in 9 foton

                                Till nästa och samtidigt årets sista omgång av fototävlingen (med ett valfritt tema) så har det fram till nu kommit in totalt 9 foton (deadline för inskick den 21/10).
                                Titel på inskickade foton:
                                Kongotetra
                                Spotta grus!
                                "Furu"
                                Cabdy cane
                                Bläckfisk oktober 2008
                                Ärrad gosse
                                L.ocellatus "blue"
                                Livvakten
                                Calle

                                Regler fototävling – OBS Läs dessa INNAN du skickar in.
                                1/ Maximalt ett tävlingsbidrag per månad och deltagare.
                                2/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta. Det är inte heller tillåtet att delta med foton som väldigt mycket påminner om andra tidigare inlagda foton.
                                4/ Fotona får inte på något sätt vara ”märkta”.
                                5/ Bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1000 pixlar.
                                6/ OBS! Du måste själv ha tagit fotot och ha Copyright på det!
                                7/ Tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot

                                Teman framöver
                                November - Valfritt tema
                                December - final
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...