Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Det kom in totalt 29 foton i denna omgång med "valfritt tema"
    Gud vad det kliar
    Fru Amano
    It´s a kind of killi
    Lilla snigel akta dig
    Brunt är snyggt
    Scalare med yngel
    Tefen
    Lite rom
    Mission impossible
    Golden Labidochromis
    Fest på tablett
    Fjärilciklid
    Ready to take-off
    Hej,hej
    Ancistrustjej close up
    Neolamprologus pulcher
    Matletande
    Sa han verkligen det??
    Underkastelse
    Endlers
    Svärdbärare - slöjvariant....
    Höstlegender
    Obey your master
    Hej lille vän
    Zzzzzzebra
    Udda sovstil.......
    Gäääääsp
    Slö havskatt
    Spegel

    Nästa omgång av fototävlingen har temat "Stim"

    Regler fototävling – OBS Läs dessa INNAN du skickar in.
    1/ Maximalt ett tävlingsbidrag per månad och deltagare.
    2/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta. Det är inte heller tillåtet att delta med foton som väldigt mycket påminner om andra tidigare inlagda foton.
    4/ Fotona får inte på något sätt vara ”märkta”.
    5/ Bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1000 pixlar.
    6/ OBS! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det!
    7/ Tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot

    Teman framöver
    Juni - Tema "Stim"
    Juli - Valfritt tema
    Augusti - tema "Artbeskrivningar som saknas"
    September - Valfritt tema
    Oktober - Ännu inte bestämt
    November - valfritt tema
    December - final
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Nästa omgång av fototävlingen har temat "Stim". Deadline för inskick är den 21/5 och än så länge har det kommit in 1 foto.
      Finns det hjärterum så

      Regler fototävling – OBS Läs dessa INNAN du skickar in.
      1/ Maximalt ett tävlingsbidrag per månad och deltagare.
      2/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta. Det är inte heller tillåtet att delta med foton som väldigt mycket påminner om andra tidigare inlagda foton.
      4/ Fotona får inte på något sätt vara ”märkta”.
      5/ Bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1000 pixlar.
      6/ OBS! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det!
      7/ Tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot

      Teman framöver
      Juli - Valfritt tema
      Augusti - tema "Artbeskrivningar som saknas"
      September - Valfritt tema
      Oktober - Ännu inte bestämt
      November - valfritt tema
      December - final
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Långås
        • December 2005
        • 1368

        Hur definierar ni stim? Finns det någon undre gräns för vad som kommer att godkännas?
        Mvh Peter

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          Undre gränsen kanske är banjomalar och övre bilbukar. Jag vet att min humor är enormt fantastisk, sorry
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av Långås
            Hur definierar ni stim? Finns det någon undre gräns för vad som kommer att godkännas?
            Det blir en generös bedömning - men det klart en eller 2 fiskar kan väl knappast definieras som stim i alla fall
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              ....men minst tre individer av en utpräglad stimfisk kanske går igenom granskningsfiltret...?

              Jag tror nog vi kan använda vårt eget omdöme här, är man själv tveksam så skall man nog välja en annan bild. Ett stort antal av vanliga (icke stimlevande) fiskar på samma bild kan ju faktiskt också definieras som ett stim....är du osäker så kan du ju mejla bilden till Kjell och kolla innan du lämnar den som ett bidrag till tävlingen....
              Senast redigerad av tummen; 01 May 2008, 10:07.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Dags att rösta igen

                Jepp så är det dags att rösta igen.

                I denna omgång kom det in foton från 29 fotografer och eftersom det bara är 20 st som går vidare till röstningen så har vi tyvärr tvingats plocka bort 9 st.
                Det har varit mycket svårt att bestämma sig för vilka som skulle bort och vilka som skulle vara kvar. Det var t.o.m. så svårt att jag fick ta hjälp av Christian – helt klart är detta ett problem att inte alla foton kan gå vidare och jag kan mycket väl tänka mig att några av de som försvann hade kunnat hamna bland de 12 om någon annan hade dömt – så liten är skillnaden

                Dessa 9 gick inte vidare.
                Lite rom – Gillar verkligen kontrasten mellan grus och räka. Fotot är också bra beskuret. Vad det föll på var det att skärpan på räkan inte var så bra.
                Fest på tablett – Ett bra foto med lite annorlunda tema vilket är positivt. Skärpan är inte perfekt, men långt ifrån dålig. Vad det föll på var istället det faktum att det inte fanns några kontrasterande färger i fotot – allt ”flöt ihop”. Med lite högre kontrast så…
                Fjärilciklid – Enormt fina färger på fjärilen i mitten Synd bara på den kraftiga oskärpan (främst på fiskar runtom) + att flera fiskar är ”avklippta”.
                Ancistrustjej close up – Jag brukar ju jämt klaga på skärpan, men här är skärpan riktigt bra. Fisken är också mycket fint placerad så det är bra balans i fotot. Det som det föll på var istället att allt var så himla brunt (inga kontraster) samt att fotot är alldeles för mörkt.
                Sa han verkligen det? – Ett kul foto med en så starkt framträdande kornighet att det mer ser ut som en målning än som ett foto. Det är visserligen snyggt, men det handlar ju om en fototävling. Inte heller så kul med den kraftiga reflexen mitt i fotot.
                Svärdbärare – slöjvariant (tror jag…) – Snygg fisk, men oskärpan är rejäl. Dessutom finns det en del ”avklippta” fiskar på fotot.
                Obey your master!! – Räkan är riktigt snygg. Skärpan är inte maximal, men helt klart acceptabel. Det som det föll på var istället några andra detaljer som att fotot är lite rörigt och även något kornigt. Ett klart minus är också den fula pumpen (eller vad det nu är) på vänstersidan, denna syns också i spegelreflexen på högersidan.
                Udda sovstil…Och ja, jag lever och mår fint! – Kul och annorlunda foto, men det faller på oskärpan. Det borde också ha beskurits i framkant.
                Spegel – Snygg fisk, men den är så mörk att huvudet bara blir en blå fläck. Också lite tråkig omgivning.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Långås
                  • December 2005
                  • 1368

                  Kan man se fotona som inte gick vidare någonstans?
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av Långås
                    Kan man se fotona som inte gick vidare någonstans?
                    Nej, dom deletas och kan mycket väl återkomma i en senare tävlingsomgång.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      Det var ju attans... Får väl lära mig att fuska med photoshop som de stora grabbarna...
                      Bra däremot Kjell att man fick reda på varför man inte gick vidare!

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • Tenkare
                        • May 2005
                        • 2519

                        Nu jäklar skaffa jag mitt ett riktigt macro objektiv.

                        Kul att se iaf att så många är med och vill tävla nuförtiden iaf.
                        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                        Min zon Min Tenkare

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          Jösses, första tävlingen jag inte skickat in något bidrag till, och det blir deltagarrekord och det kanske starkaste startfältet någonsin.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Tenkare
                            • May 2005
                            • 2519

                            Med tanke på stim, kan man kalla ett gäng med simmande räkor stim, eller är det bara ett gäng?
                            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                            Min zon Min Tenkare

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av Tenkare
                              Med tanke på stim, kan man kalla ett gäng med simmande räkor stim, eller är det bara ett gäng?
                              Som jag skrev ovan så kommer jag att ha en generös bedömning för att godkänna fotot för deltagande i tävlingen.
                              Som Lasse sa på Zoopetvästguidningen på Universeum - Det är stor skillnad mellan en jäkla massa fiskar och ett stim med fiskar.
                              Jag kommer dock trots detta säkert att godkänna även ett foto med en jäkla massa fiskar/räkor, men sedan är det ju självklart helt upp till var och en som röstar att sätta betyg efter hur man tycker att fotot stämmer överrens med temat.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Tenkare
                                • May 2005
                                • 2519

                                Mina körsbärsräkor verkar ha stim beteende iaf.
                                Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                                Min zon Min Tenkare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...