Hjälp med att fota..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Signe
    • January 2005
    • 141

    Hjälp med att fota..

    Hej alla vänner.!!

    Kan någon ge mig några bra tips och råd om hur man får bäst bilder på sina kära fiskar..? Jag är inge bra på att fota mitt akvarium. Blixten reflekterar tror jag, ser inge bra ut i alla fall.

    mvh Nina
  • erland
    • June 2003
    • 410

    #2
    Det är lite svårt att ge tips när man inte vet vilken kamera du har och vilka möjligheter till inställningar som finns i den.

    Ett generellt tips just vad gäller blixten är att antingen fota utan att använda blixt eller att när man fotar med blixt rikta kameran lite snett mot akvariet istället för att stå precis rakt framför. Riktar man kameran lite snett mot akvariet brukar man kunna stora så att blixtljuset hamnar på sidan eller kanten av bilden istället för just precis mitt i. Det klart bästa är annars om man har möjlighet att använda en extern blixt som man kan placera ovanför akvariet.
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Som Erland skriver så beror ju mycket på vilken kamera man har.
      Att fota fiskar utan blixt är definitivt inte lätt - funkar egentlien bara på fiskar som är väldigt stillsamma. Käör man utan blixt så använd stativ.
      Som sagt blixt är att föredra och då bör man se till att komma väldigt nära rutan med objektivet så att man slipper reflexer - men om man kan gå så nära beror ju vilket objektiv man har.
      Om man inte kan komma precis intill så bör man vinkla kameran på det sätt som Erland beskriver.
      Att fota fisk är dock aldrig lätt och även erfarna fotografer med bra utrustning får kanske ta uppåt 50 foton för att få ett riktigt bra.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • pajan2004
        • February 2005
        • 8

        #4
        Prova att "styra iväg" blixten med t.ex en pappersbit eller handen så att den inte hamnar rakt mot akvariet.

        Kommentar

        Arbetssätt...