Ta så bra kort som möjligt på fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erland
    • June 2003
    • 410

    #16
    För att kunna köra med snabbare slutartid så måste du antingen öka känsligheten på kameran, d.v.s. öka ISO inställningen, eller också måste du tillföra mer ljus med lampor eller blixtar.

    Nackdelen med att höja ISO inställningen är att på många kameror så har det en tendens att resultera i betydligt brusigare bilder, en del kan dock gå att justera genom att redigera bilden i photoshop eller likande program i efterhand.

    Jag tycker det klart bästa sättet att få skarpa ljusa bilder är att ha en extern blixt ovanför akvariet, men då gäller det antingen att kameran har uttag för extern blixt eller som ett alterantiv har jag hört att det även skall fungera bra med s.k. slavblixtar som blixtrar automatiskt när kamerans inbyggda blixt löser ut. Har man inte extern blixt så kan man prova utan blixt men ställa upp lite lampor runt akvariet, eller om möjlighet finns lägga på ytterligare en lysramp. Gör man detta behöver man ofta låta fiskarna vänja sig lite med det starkare ljuset före man fotograferar.

    Det kan också spela roll hur backgrunden ser ut, det är t.e.x. betydligt enklare att ta kort när man har en ljus bakgrund jämfört med om man har en kolsvart backgrund bakom fisken.

    Fotar du utan blixt tror jag att du skall räkna med att du måste redigera bilderna i efterhand, du måste förmodligen köra med lite högre ISO tal och även lite längre slutartid. Men det går att redigera bort en del att bruset i ett bildbehandlingsprogram och suddigheten kan man också redigera upp genom att öka skärpan i ett bildbehandlingsprogram plus genom att kanske minska upplösningen på bilden lite.

    Det viktigaste av allt är enligt min erfarenhet tålamod, det gäller att få fiskarna att vänja sig med att du står med kameran utanför akvariet. Från början tror de säkert att de skall få mat och rör sig relativt mycket, men om du tar det lite lugnt och sitter framför akvariet med kameran ett bra tag så vänjer de sig nog med att du sitter där med kameran och återgår till sitt vanliga liv istället för att tigga om mat. Det är också oftast bättre att ställa sig på ett ställe och inte röra sig så mycket utan istället vänta på att fiskarna skall komma dit, rör man sig så har det en tendens antingen att skrämma fiskarna eller också få dem att tro att det är matdags.

    En ny kamera skulle eventuellt kunna göra det lite lättare, men jag tror inte det kommer att göra någon drastisk skillnad. Som det låter så har din kamera alla de manuella inställningsmöjligheter som man brukar behöva. Det som avgör hur korten blir är oftast den som står bakom kameran. Men det possitiva är att övning ger färdighet, så fortsätt bara försöka och exprimentera med olika inställningar och belysningsalterantiv så kommer det att bli bättre efterhand.

    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #17
      Du hittar en del bra tips på denna sidan. Visserligen handlar den mycket om Killifotografering, men kan även användas till annan fisk.
      http://www.alfanita.com/fiskfoto.htm


      Guy
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Hasse H
        • August 2004
        • 2111

        #18
        Förutom ljuset och ISO-inställningar som redan nämnts så anser jag det är viktigt att enbart köra med manuell fokusering. Man väljer en plats i akvariet där man vet att fisken brukar uppehålla sig, fokuserar i förväg på den platsen och väntar på rätt tillfälle... annars är det extremt svårt att få rätt skärpa på fisken. Akvariefotografering är inget för den som inte är utrustad med en god portion tålamod.

        Viss lättare efterbearbetning i t.ex. Photoshop brukar också göra slutresultatet bättre, t.ex. med uppskärpning genom Unsharp Mask. Eller kloning för att få bort repor i glasrutan eller algprickar man inte såg vid fototillfället.
        mvh Hasse
        Det man inte vet, har man ingen aning om.

        Kommentar

        • ztaffe
          • December 2004
          • 49

          #19
          Om du vill ta kort med en kamera med inbyggd blixt blir det gärna vitt på bilden eftersom ljuset reflekteras tillbaka på fotografen. För att undvika det kan man antingen fota utan blixt eller vinkla kameran. Med andra ord ta kort lite från sidan så att blixten totalreflekteras åt ett annat håll. För att lyckas med det måste infallsvinkeln mor akvariet vara mer än 45 grader (dvs 1/8 av en cirkel). Detta kan motverka det vita i bilden men tyvärr underlättar det inte fotografering. 45 grader är möjligt men om du vinklar mer blir bilden dålig pga förvrängning av bilden.

          En nyare digitalkamera brukar dock klara av ganska mycket mörka situationer utan blixt som min vanliga kamera inte klarar vid ISO 400.
          "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"

          Kommentar

          • jimel
            • August 2004
            • 253

            #20
            Ang det här med ny kamera, jag köpte en ny kamera här strax före jul och den gamla var en enkel utan massa inställningar och "bara" 2mpixlar.
            Den tog lika bra kort som min nya där jag har experimenterat med inställningar och så.

            Jag tror att du behöver tålamod, ställa kameran på något, så det inte blir suddigt för att du rör på kameran (minsta lilla kan förstöra bilden) & ta många kort i följd.

            Detta funkade iaf för min kompis som oxo hade problem med att ta kort och han va avundsjuk på mina kort, du måste inte ha stöd men det underlättar.
            Jag vill absolut inte påstå att jag är duktig på att ta kort men tydligen bättre än min kompis, då iaf nu vet jag inte

            Lycka till.
            Här är min Zoonen

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              #21
              hör du du kjell med den hårfärg ,fotor du bara endlers
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              • mavve
                • August 2003
                • 283

                #22
                Som en del redan nämnt så får du höja ISO-talet för att komma ner i slutartid. Du kan även se till att använda minimal zoom samt minimal bländaröppning, vilka också minskar slutartiden. För att minska brus är ett tips att testa Neat Image - kan köras både separat och som plugin i Photoshop.

                Mvh Martin

                Kommentar

                Arbetssätt...