Om akvariefiskar på Radio Jönköping på fredag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maanda
    • September 2004
    • 423

    #16
    Jag kan nog erinra mig om ett malawikar där, nu när jag tänker efter. Varit där några gånger. Fast längesen nu... Har för mig att det är rätt snyggt faktiskt. =D

    Kommentar

    • joad
      • August 2004
      • 242

      #17
      Såg ett akvarium i väntrummet på barnmottagningen på KSS i Skövde. Men jag blev lite beklämd över att se en ensam stackars Kilfläcksrasbora deppa omkring bland större fiskar som jag inte vågar ge mig på att identifiera, men som inte var helt olika kyssguramin som finns på bild här på Zoopet. Har inte lärt mig att känna igen så många fiskar i verkliga livet ännu.
      130L
      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

      Kommentar

      • Tottas
        • April 2004
        • 49

        #18
        Radioprogramet´s syfte var att det är bra för hälsan att ha husdjur. Denna fredagen var det just akvariefiskar det handlade om. Som prog.ledaren sa: -Kan det vara bra att ha fiskar...man kan ju inte ta upp dom & gulla med dom & dom tar inte ut en på långpromenad. Så hur kan det vara bra för hälsan???
        Men som väl var så räddade Kjell upp det med att förklara hur intressant det är & hur rogivande det är och att i demensvården borde det finnas akvarie som standard för att dom demenssjuka skall må bättre & äta bättre. Killen som var från akvarieleasing kunde gjort en bättre insatts för akvarieägandet, han var lite "tam" i sitt snack. Jag hade tyvärr lite telefon & annat som pockade på min uppmärksamhet så jag hörde inte ricktigt allt.
        Jag blir lite förb-d & ledsen när jag hör att dom skär ner antalet akvarier inom vården. Det är ju en bra medicin för kropp & själ & kostar ganska lite i förhållande till alla piller dom tvingar i vårdtagarna, dessutom så kan dom ju slå ut kostnaden på alla patienter som mår bättre av akvariet så blir det nog en besparing istället. Men det är ju detta som kännetecknar västerländsk sjukvård att vi litar mer på piller än på naturliga metoder.

        Men som vi alla vet är det ju bra för kropp & själ att ha minst ett kar i bostaden!!! Det märks ju på oss som håller på.. vi lider bara av lätt kutig rygg & torra nariga händer efter allt slabbande med vattnet, för att inte säga vårat vågiga hår & vatten i knäna.. Förövrigt är vi på topp *ler stort*
        Sicken tur att man har radion på så man fick höra Kjell oxå.. :-) å inte bara läsa honom...

        Kommentar

        • maanda
          • September 2004
          • 423

          #19
          Jag har faktiskt röt att det är bra för luften runt omkring om man har akvarium... Alltså i det rummet man har akvariet.

          Kommentar

          • Tottas
            • April 2004
            • 49

            #20
            Självklar maanda... så höjer du fuktigheten i rummet. Men mindre än man tror, tror jag, för oftast har man ju täckglas/heltäckande ramp och då håller man fukten "inne" i karet. Du kan ju se hur mycket vatten som dunstar i ditt kar där hemma på en vecka. Har ett kar som jag har lite för litet täckglas till, där syns det tydligt att det dunstar. Men i mitt stora som är täckt med täckglas ordentligt där syns det inte alls.
            Detta sagt som en parantes i tråden...
            P.s Kjell måste säga att det vore spännande med en artikel i ciklid om hur nyttigt det är med akvarie. ;-)

            Kommentar

            • joad
              • August 2004
              • 242

              #21
              http://www.sr.se/jonkoping/formiddag/index.stm
              130L
              För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

              Kommentar

              • joad
                • August 2004
                • 242

                #22
                Kjell, Kjell är du där? Du missade väl inte mitt sena inlägg?
                130L
                För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Jag är liksom joad förvånad över avsaknaden av nya kommentarer...
                  Titta på länken joad gav:
                  http://www.sr.se/jonkoping/formiddag/index.stm
                  skrolla ner och så har ni faktiskt programmet uppdelat på två trådar.
                  Lyssna själva...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Kjell, Kjell är du där? Du missade väl inte mitt sena inlägg?
                    Nej då men jag avskyr att lyssna på mig själv (har nog ändå av mig själv) - har varit i radio några gånger och i TV en gång och pratat om akvariefiskar men har ALDRIG lyssnat/sett på resultatet.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #25
                      Lilla sonen sprang in i en kakplåt full av pepparkakor när jag skulle hämta honom i från fritis i em. Ett cm-stort jack i nedre ögonlocket så då hamnade vi på ögon-akuten och där fanns ju Malawi-akvariet ifråga samt längre in i korridoren sexkantigt akvarium med scalarer jag aldrig sätt förut (oranga mössor och pärlemorliknande fiskfjäll).
                      Någon gillar akvarier här påstod min fru...
                      Och jag fick tillfället att undervisa henne om fördelen med äggfläckar...
                      Och att påpeka att Alf och Anita (med mååånga akvarium) faktiskt hade ett betydligt mer imponerande Malawi-akvarium än detta.
                      Och att jag nästan bokade tid för min ögontryckkontroll...
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #26
                        PS länken ovan till inslaget funkar fortfarande:
                        http://www.sr.se/jonkoping/formiddag/index.stm
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        Arbetssätt...