digitalkamera - fota fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    digitalkamera - fota fiskar

    Jag har precis köpt en Olympus C310. Jag vill ta lite bilder på mina akvarier o lägga upp dom på nätet. Testade att ta kort igår, men dom blev inte så bra.
    Har ni tips på vad jag bör tänka på när jag fotar fiskar? Vill ta närbilder om det går.

    mvh Drakulla
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • schilla
    • August 2004
    • 71

    #2
    bra belysning i akvariet.. sen mörkt i rummet o ingen blixt är la några =)

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      När jag fotar fiskar ser jag till att lägga objektivet platt mot glaset på akvariet. Det eliminerar reflektioner från glaset.

      Min kamera har ett objektiv som rör sig in och ut när kamerans autofokus arbetar. Detta ställer till det lite eftersom jag ju trycker min kamera mot glaset. För att lösa detta kör jag med manuell fokus.

      Mitt problem när jag sätter objektivet mot glaset är att fiskarna tycks betrakta linsen som ett gigantiskt öga på en riktigt stor och elak fisk - Alltså, fiskarna simmar ofta för livet...

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Om du har manuella inställningar så kan du prova med att sänka blixten lite..
        Mer ljus -> kortare slutartid = skarpa bilder
        Annars kan du prova och ta kort från en vinkel in mot glaset och använda zoomen. (Den optiska zoomen alltså).

        Kommentar

        • GWIAZDA
          • October 2004
          • 6

          #5
          Jag har försökt fota mina fiskar men antingen blir de helt suddiga eller så små att man inte ser de o ibland komemr blixten med, hur gör man för att få bra foton?

          nån som har JÄTTEBRA tips??
          /GWIAZDA

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Läs bruksanvisningen noga så man vet hur man ska stänga av blixt och
            hur den fungerar med zoom.
            Om era kameror har en macrofunktion så använd den för det mesta.

            Stäng av blixten fota alltid på kvällen när man inte har ljust i rummet.

            Stäng av alla lampor i närheten av akvariet så dom inte speglar sig i glaset.
            Måste blixten vara på så se till och ta korten ganska nära rutan från sidan, lite snett från sidan alltså annars reflekterar den bara sig i rutan.

            Framförallt se till att ha bra belysning i karet o inget ljus i rummet.
            Mina kort på min zoon är 99% blixtfria

            //matte
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Om man fotar fisk som ligger still, som malar, så är stativ en underbar uppfinning, och självutlösning på kameran. Väldigt bra om det finns ett bra macroläge på kameran också.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • joad
                • August 2004
                • 242

                #8
                Dessutom brukar autofokus ha en tendens att fokusera på fel grejor, typ liten fläck på glaset, så att allt annat blir oskarpt. Så kan du fokusera manuellt, gör det.
                130L
                För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                Kommentar

                • Perta
                  • September 2004
                  • 49

                  #9
                  Desto mer ljus detsto kortare slutartid och bättre skärpedjup. Använd en polariserad lins för att få bort eventuella reflexer i akvarieglaset och skaffa ett stativ. Stativ och fjärrutlösare är ett måste för att få skarpa bilder under dåliga ljusförhållanden.
                  all your base (^_^)

                  Kommentar

                  • cool
                    • October 2002
                    • 1869

                    #10
                    vad är en fjärrutlösare??
                    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                    NY MSN:t__skate@hotmail.com
                    Skorpion och amfibie fantast

                    Kommentar

                    • reinventor
                      • August 2004
                      • 13

                      #11
                      Jag funderar på att köpa en kamera och vill ju självklart att den ska funka bra till att fota mina firrar åxå. Vilken modell har ni som fotar idag och kan ni rekommendera eller avråda några modeller?

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Jag läste bl a hela den här tråden nedan och när jag fick se bilderna som Muppin tagit bestämde jag mig för en Minolta. Men det blev en Z3. Är mycket nöjd med den. Alla foton på min Zoon utom de gamla råttbilderna är tagna med min nya kamera. Det finns bättre och mycket dyrare men jag är nöjd med det den här presterar.
                        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20422&SearchTerms=dimage,z1#top
                        Att den har en närgräns på ca 1 cm med supermacrot är inte alls dumt.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • muppins
                          • September 2002
                          • 1629

                          #13
                          Jag läste bl a hela den här tråden nedan och när jag fick se bilderna som Muppin tagit bestämde jag mig för en Minolta. Men det blev en Z3.
                          Jag har också en Z3 nu. Tappade Z1:an i golvet...
                          Är nöjd med kameran än så länge, fast jag har inte tagit så mycket akvariebilder än. Bildstabilisatorn och närgränsen är helt klart bäst med den kameran. Det var de funktionerna som avgjorde att det blev den kameran och inte en annan ( i den prisklassen ).
                          /muppins


                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #14
                            Jag visste inte ens om att det fanns en Supermacro då jag köpte den . Det var Ulla (Zoopet) som pekade på knappen och berättade det. Oj, vad mycket bättre bilderna blev när jag började använda det läget , och sen när jag började fota med stativ blev det ett ytterligare lyft för bilderna.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Efter nyår (i och med Zoopet Plus) så kommer man också att kunna lägga in sina egna foton i stort format här på Zoopet.
                              Dessutom så kommer man också att kunna lägga in foton i forumet.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...