Hur ?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazi
    • January 2004
    • 868

    Hur ?????

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=156661&gid=258517
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    För liten zoomkapacitet kanske? Eller hur nära gick du när du tog salamander-motivet?
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • Centurion
      • October 2003
      • 241

      #3
      närgräns? macroläge?
      http://www.adelgren.se/akvarium/

      Kommentar

      • Mazi
        • January 2004
        • 868

        #4
        Har macroläge på den. Ingen zoom. Var ca 5-10 cm från honom.

        Ska ladda upp en ny, lika suddig bild när jag står längre ifrån. Håller kameran stilla lutar den mot stegen i min loftsäng. I Ronneby så hade jag inget att luta den mot...

        MVH Mazi

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Kan vara att slutaren är öppen för länge så att bilden blir suddig. Hur mycket ljus har du när du plåtar?
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • Mazi
            • January 2004
            • 868

            #6
            Tror jag inte. Tog kort hela tiden i Ronneby. Tog alla kort på en gång hemma ! Har allt i rummet släckt utom karen. Men jag ställer in den på "mörker".

            MVH Mazi

            Kommentar

            • Lenita
              • June 2003
              • 850

              #7
              Kan ju vara precis det. Om du ställer in kameran på mörker, antar jag att slutaren håller sig öppen längre för att få in mer ljus och bilden blir överexponerad. Alltså blir tiden för lång, bilden för ljus och minsta rörelse gör den dessutom suddig.
              Dessutom spelar närgränsen för kameran en stor roll. Alla kameror klarar inte att ta en bild på så kort avstånd som 5-10 cm. Då blir bilden suddig istället eftersom skärpan är inställd på det "maximalt kortaste" avståndet. Bilden på planet är väl tagen på 10-15 meters håll?
              ____________________________________
              Pax vobiscum!

              Kommentar

              • Mazi
                • January 2004
                • 868

                #8
                Ok. Jag provade med alla möjliga inställningar på mitt 80-liters från andra sidan rummet, och med olika lampor tända... Alla utom 4 blev suddiga tog 16 bilder. Kommer inte ihåg vilka inställningar jag hade på just den bilden.

                MVH Mazi

                Kommentar

                • Robot
                  • February 2004
                  • 1174

                  #9
                  Sätt den på nåt autoläge, ställ dig två meter ifrån karet, ta kort. Då blir det rätt bra. Sen får du se till att blixten inte fångas av rutan, men det beror lite på hur du riktar kameran..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...