Hjälp mig välja "rätt" Digital kamera...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    Hjälp mig välja "rätt" Digital kamera...

    Jag har läst en del trådar här om Digitalkamera och jag har kommit ned till att jag har tre modeller som jag funderar på.

    Den kamera som jag väljer att köpa ska vara bra för akvariefotografering, även om det inte är huvudanledningen till köpet.

    Jag funderar på dessa:

    Konica Minolta Dimage Z2
    Canon Powershot A80
    Olympus Camedia C765

    Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här på forumet, så vänligen ge mig råd om detta.

    P.s. Om det är någon som vill ge mig mer huvudbry genom att föreslå en annan i samma prisklass (ca 4000kr), så är det välkommet tips...

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Gör klart för dig vilka funktioner du tycker är viktigast och sätt en siffer-vikt/poäng/betyg på varje funktion för varje kamera och summera ihop.

    Dvs fundera över ditt huvudsyfte som jag gissar i ditt fall är att fota fisk, så då borde lag-tiderna vara oerhört avgörande. Likaså en vettig extra blixtanslutning. Eländig lag från det att man knäppt till bilden är tagen är såååååååååååå frustrerande när man jagar fiskar.

    Kanske även en så bra närgräns som möjligt (macro) om du vill krypa tätt inpå firrarna.

    Osv.

    När jag själv stod i valet och kvalet så bestämde jag mig för att vikta macrot tyngst eftersom jag bara fotar statiska växter. Nu såhär i efterhand skulle jag även velat ha RAW/NEF eftersom det ger så oerhört intressanta efterbehandlingsmöjligheter (ett litet Ryss-hack så kan jag faktiskt fixa det, men bilderna blir stora och man får vänta läääänge när varje bild sparas).

    En förvånansvärt kul detalj med den kameran det blev (CP-4500) är att den är så smidig att ta med sig. En kompis har köpt en Olympus 5050 (som jag valde mellan) och det är en rejäl klumpeduns. Ju oftare och smidigare man kan ta med kameran, desto fler bilder. Jag ser inget som helst egenvärde i att en kamera ska vara tung, även om många tar det som ett kvalitetsbevis.

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Ju oftare och smidigare man kan ta med kameran, desto fler bilder.
      Nja. Beror på om man går ut för att fota eller fotar då man är ute s.a.s.

      Jag ser inget som helst egenvärde i att en kamera ska vara tung, även om många tar det som ett kvalitetsbevis.
      Personligen håller jag inte med. Greppet är oerhört viktigt för mig. Men kanske ännu viktigare, på större kamerahus är det vanligare med måååånga snabbknappar till funktioner man behöver ställa om snabbt i fält. Hatar mjukvarumenyer.

      Förövrigt håller jag med om tipset "siffer-vikt/poäng/betyg"-systemet. Prioritera - det måste ofta bli kompromisser.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • Tricella
        • October 2002
        • 1052

        #4
        Gör klart för dig vilka funktioner du tycker är viktigast och sätt en siffer-vikt/poäng/betyg på varje funktion för varje kamera och summera ihop.
        Detta förutsätter att man vet vad alla funktioner menas med och vilka som är bra eller dåliga. Jag är inte så välinsatt i fotovärlden annat än att jag gillar att ha kameran med och ta foton då och då.

        Kommentar

        • doctor
          • August 2002
          • 300

          #5
          Om du ändå kikar på z2an så kolla in z3 oxå. Bildstabilisator är rätt trevligt faktiskt. Annars så är det ju bra med så mycket manuella inställningar som möjligt, blir enklare att få bilderna som man vill då imho. Har lekt lite med extern slavblixt på sistone och då kan man få till fina bilder så uttag för det är ju ett plus. Har själv en som reagerar på den inbyggda blixten och det har ju sina nackdelar. En kamera som verkar vara en bra allround kamera är Sony dsc-p100, kanske inte världens bästa för att fota akvarier men du skriver ju att du ska fota annat med den oxå.

          Är själv en glad amatör på det här med foto men det är kul att lära sig! Mina bravader(?) kan beskådas på http://home.swipnet.se/mullenu

          PS. Kom gärna med tips på bästa placering av slavblixten. DS.
          Min PBase
          Min Flickr

          Kommentar

          • deathdealer
            • July 2004
            • 77

            #6
            Hej Tricella!

            Har väl tagit några bilder under årets lopp (startade digitalt för drygt 12 år sedanS*S*....börjar bli gammal)!

            En topp kamera i den prisklassen är SONYs CyberShot som dels är en 5 megapixel-kamera MEN som du kan sätta på tillsatser för objektivet....kan t.o.m användas under vatten med ett extrahus...testade detta på Maldiverna....och wow!

            MEN om du istället sparar på dig lite till (ja det dubbla) kan du köpa en riktig kamera (typ system) med utbytbara objektiv och som kommer leva mycket längre!

            Det som gör bilderna bra ÄR faktiskt hur duktig du är på efterbearbetning av bilderna, så det jag varmt rek, är att köpa en bok t.ex A classroom in a book från ADOBE om Photoshop ( som är det ENDQA programmet du ska använda) för att ställa färgerna på bilderna!

            Oj jag glömde...Canon eller Minoltas kameror i den prisklassen är OUTSTANDING!!!

            Sen fick jag ett mail från en fotograf i Holland, som köpt en annan kamera som arbetar med 4 färger?!?!? dvs inte 3 RGB....ska kolla upp denna, Ligger oxå i den prisklassen...

            Men mitt råd i ALLA lägen...köp en BÄTTRE kamera än du behöver...SPARA, för annars komemr du säker gå och bli missnöjd längre fram....

            Vänligen

            Deathdealer
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • fc25
              • September 2003
              • 330

              #7
              Jag är en absolut amatör vad det gäller foto och köpte en Minolta Dimage Z1 (Z2:an är väl i stort sätt likadan?)i våras . Mycket nöjd med den men ska man fota akvariefisk så finns det säkert bättre varianter att välja på. Har inte lyckats få till många bra fiskbilder men det kanske kommer om jag bara orkar lära mig ställa in allt på rätt sätt.
              //Fredrich

              Kommentar

              • doctor
                • August 2002
                • 300

                #8
                Ursprungligen skickat av dethdealer


                Men mitt råd i ALLA lägen...köp en BÄTTRE kamera än du behöver...SPARA, för annars komemr du säker gå och bli missnöjd längre fram....

                Vänligen

                Deathdealer
                Ja man upptäcker ju att när man fått kläm på funktionerna i den man köpt att det hade ju varit tårta med de andra finesserna oxå. Nästa kamera blir en Nikon D70 eller liknande.
                Min PBase
                Min Flickr

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Alla mina fiskfoton på zoonen är tagna med Minolta Dimage Z1... och jag hade aldrig hållit i en digitalkamera när jag köpte den tidigt i våras... Nyfiken??? Gå in på min Zoon och kolla... jag tycker i alla fall att den är mycket prisvärd...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Tricella
                    • October 2002
                    • 1052

                    #10
                    Tack för alla råd och rön...

                    Kommentar

                    • Maxieboy
                      • August 2004
                      • 12

                      #11
                      Hej,
                      Jag har skickat upp lite bilder på mina fiskar. Jag har en NIKON COOLPIX 4500 med extern blixt. Extern blixt tycker jag är ett måste! Annars får man reflexer från blixten i rutan. Man skall ha blixten i 45 graders vinkel mot rutan dör att undvika reflexer. Viktigt är åxå att maskera kameran så att endast objektivet sticker fram. Det kan man göra med en svart pappskiva med hål i för objektivet. Fördelen med NIKON CoolPix 950, 990, 995 och 4500 är att objektivet sitter inne i kameran och inga delar sticker ut vid fokuseringen och Zoomning.
                      Det går naturligtvis med andra kameror åxå som har fast objektiv men då blir det inte lika flexibelt. Jag ställer in kameran på makro läge, då får jag bäst närbilder på fiskarna som ju aldrig kan vara stilla. Blixten kan riktas som sagt från sidan eller ifrån toppen av akvariet. Har man en slavblixt, så får man bättre resultat.
                      Här är adressen: http://www.algonet.se/~maxxl/akvarium/akvarium.htm
                      Maxieboy

                      Kommentar

                      • Kawe
                        • May 2004
                        • 279

                        #12
                        Jag tycker du ska titta på sony dsc-f717, en mycket bra kamera som rasat i pris. Hade den själv en gång i tiden och var mycket nöjd med den. Den har absolut inte blivit omeodern. Jag har sett att den går att få tag på för under 5 000 vilket är betydligt billigare än de 15 000 man fick ge när den kom.

                        Lycka till

                        Vänligen
                        Kawe

                        Kommentar

                        • fredrikakesson
                          • November 2003
                          • 1363

                          #13
                          Jag köpte en powershoot A75 det fina med den va att det finns undervattenshus att köpa till.Kan vara trevligt att ha om man mot förmodan vill fota fisk i det vilda
                          //FÅ

                          Kommentar

                          • Morellen
                            • November 2003
                            • 4349

                            #14
                            Har canon powershot A80 och är rätt nöjd. Den kan vara lite långsam ibland dock. Hitills har jag mest kört på de färdiga programmen eftersom jag inte haft ork att sätta mig in i funktionerna men jag gillar att möjligheten finns den dag man tröttnar på att bara sikta och trycka.
                            Den har en skärm som går att fälla ut och vinkla vilket kan vara rätt användbart...
                            Rätt kul att kunna plåga sin omgivning med små hemmagjorda fiskfilmer med *S*
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                            Kommentar

                            • drd
                              • March 2004
                              • 5586

                              #15
                              Hej !
                              Jag ska skaffa en till digitalkamera och funderar skarpt på en Konica minolta dimage Z5.
                              Är det någon på forumet som har erfarenhet av den ?
                              Är det kanske en förbättrad version på Z3 ?
                              Har sett Sonja här på forumet fota sina fiskar med en Z3 och den verkar grym.

                              Iaf. blir alla hennes kort suveräna med den men det har kanske med fotografen att göra också ? :o

                              Gör jag rätt i att slänga ut nästan 5000 :- på en kamera som denna Z5:an ??

                              // Matte
                              ________________________________________________

                              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...