Låna bilder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #31
    men nu är inte länkning tillåtet och att sno artbeskrivningar rtakt av i större skala skulle nog knappast då räknas som "enklare texter"

    Sen kan man ju fråga sig vaför man vill ha en sida där man har snott allt.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • Fiskarhatt
      • May 2004
      • 49

      #32
      Man blir förvånad hur mycket som ändå räknas som enklare texter. Att t.ex. ta ett drink eller matrecept är tillåtet då de med god marginal räknas som enklare texter och min kvalificerade gissning är att så även gäller för artbeskrivningar.

      Vad som räknas som större skala är också intressant, man får ta väldigt mycket så länge det inte har avsatts mycket pengar eller tid för att samla ihop dessa enklare texter. Att sno 10% av en sidas recept/artbeskrivningar bör vara fullt tillåtet. Att ta 10% av telefonkatalogens uppgifter är inte tillåtet (mycket pengar och tid har avsatts).

      Varför man sen ska göra det? Tja, har man som mål att kunna vilja erbjuda sina användare beskrivningar om alla fiskar och inte vill att de ska söka sig till andra akvariesidor som är kopiering ett arbetsbesparande alternativ. Däremot är det självklart inget att eftersträva, vilken mångfald skulle det ge? Men lagligt, javisst.

      Kommentar

      • Daniel Odell
        • November 2002
        • 1595

        #33
        det råder begreppsförvirring här.

        att länka till en bild är inte samma sak som att länka in en bild. det tidigare är ok, det senare upphovsrättsbrott.
        fish r friend

        Kommentar

        • harbard
          • July 2002
          • 1085

          #34
          Är WayBackMachine och bildsökmotorer egentligen olagliga?(Många vanliga sökmotorer lagrar ju också en "cachad" version av texten från en webbsida).Vågar någon svara :-) ?
          mvh/harbard
          Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
          Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

          Kommentar

          • Fiskarhatt
            • May 2004
            • 49

            #35
            Har detta någon med fisk att göra? Men det är ett intressant ämne...

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #36
              Jag anser att det rimligen måste vara lagligt att länka till en bild. Det är ju uppenbarligen lagligt att länka till olika sajter - internet bygger ju på detta - och det innebär ju länkning till ibland omfattande textmaterial samt bildmaterial.

              Finns det någon särskild lagstiftning angående internet som reglerar detta???
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • mam
                • May 2004
                • 1064

                #37
                Ursprungligen skickat av Fiskarhatt
                Har detta någon med fisk att göra? Men det är ett intressant ämne...
                Min ursprungstanke har faktiskt med fisk att göra, men jag tyckte inte det behövde nämnas eftersom det kändes irrelevant. Men jag gör väl det nu då.

                Rent hypotetiskt ville jag veta om jag lagligt kan lägga ut en "hittad" bild på ett annat forum där jag är medlem, för att visa vilka fiskar och växter jag har i akvariet. Eller om jag kan lägga ut en bild jag hittat för att fråga om vad det är för fisk eller växt. Jag har förstått att man strikt ska hålla sig till akvarierelaterade ämnen här på zoopet. Saker som inte har med fisk att göra diskuterar jag helst på annat håll. Så nu vet du det. =)
                /Nina

                Kommentar

                • Groover
                  • March 2004
                  • 82

                  #38
                  mam: Nej, du får inte ta med bilden i ett forumsinlägg. Däremot är det ok att länka till sidan där du hittade den eller direkt till bilden (det första är att rekomendera).

                  De flesta sökmotorer letar efter en fil som heter robots.txt i den står det vad som får och vad som inte får länkas på siten i fråga. På det viset resonerar de som så att om ingen säger nej så är det ok. Lite av en gråzon.
                  Zoonen http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179014

                  Kommentar

                  Arbetssätt...