Kejsar Goby, Hypseleotris compressa, ny video!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    Kejsar Goby, Hypseleotris compressa, ny video!

    Hej!
    En liten film med mina nya Kejsar Goby, som visar 2 hanar som uppvaktar några honor som dom försöker locka till lek.
    Thaifighter
    A video with my Empire Gudgeons, Hypseleotris compressa.2 males in breeding colours showing off and trying to tease 3 females to spawn.
    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Kejsar Goby, Hypseleotris compressa, ny video!

    Läckert att se en art som jag aldrig ägt över huvud taget. Vad är det som gör att du trivs med dem? Har du lust att berätta lite om beteenden och annat som du tycker är artspecifikt? Blir intresserad av den.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Thaifighter
      • August 2006
      • 420

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Läckert att se en art som jag aldrig ägt över huvud taget. Vad är det som gör att du trivs med dem? Har du lust att berätta lite om beteenden och annat som du tycker är artspecifikt? Blir intresserad av den.
      Jag har själv varit på jakt efter dom här snygga fiskarna länge, och har tidigare bara sett dom på bild och film på Internet eller på någon akvarieutställning.
      Dom lever i det vilda i Australien, och kan bli uppemot 10 cm.
      Den snygga oranga färgen visar hanarna bara under leksäsongen, annars är dom som honorna ganska så intetsägandes grå.
      En av mina "honor" har börjat få lite svart och orange färg på rygg och analfenorna så jag misstänker att det är en omogen hane.

      Dom har haft en grupp i ett utställningsakvarium hos DjurKompaniet i Familia i Hyllinge härnere i Skåne länge, men så för några veckor sen såg jag att akvariet var borta och att gobisarna var flyttade till dom vanliga försäljningskaren nu med en prislapp på 149 kr st!
      Jag hade inte planerat att köpa något alls den dagen, men kunde inte hålla mej utan köpte alla dom hade kvar dvs 5 st.
      Dagen efter började dom att leka och det var då jag filmade den här videon.

      Det är en av dom fiskarter som har dom minsta rommkornen och kan lägga upp till 3000 st under en lek!
      Hanen vaktar ensam äggen tills dom kläcks efter ca 24 tim, sen bryr han sej inte om ynglen längre.
      Jag har inte sett några yngel i mitt kar, så jag förmodar att dom käkar upp dom.
      Det skall dock vara väldigt svårt nästan omöjligt att föda upp ynglen, då dom kräver absolut minsta möjliga mikroskopiska levande foder!
      Dessutom så flyter ynglen ut i havet efter kläckningen där dom lever i kustbanden i salt eller bräckt vatten, innan dom som halv-vuxna vandrar upp i sötvatten där dom lever sitt vuxna liv.
      Finns dock uppgifter att dom förökat sej i det vilda i sötvatten.


      Mina går i ett 535 liters kar med några gamla kardinal tetror och "white-tip" rosen tetror inga problem, men däremot så började dom omedelbart att jaga mina Amano räkor i samma kar så snabbt jag släppt i dom efter köpet, och jag har inte sett skymten av räkorna sen dess!
      Jag matar dom med olika sorters ciklid pellets för att vänja dom vid torrfoder, men tror nog att dom helst vill ha levande foder så jag får nog åka ut en runda snart på mygglarvs jakt!

      Thaifighter
      Senast redigerad av Thaifighter; 04 October 2013, 15:34.
      Alla mina fisk-video på Youtube!
      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

      Kommentar

      • erik81
        • April 2013
        • 81

        #4
        Mycket fina fiskar..."gudgeon" har jag bara hört talas om i metarsammanhang innan, men då rör det sig om en inte lika tjusig firre...

        Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av Thaifighter
          Hej!
          En liten film med mina nya Kejsar Goby, som visar 2 hanar som uppvaktar några honor som dom försöker locka till lek.
          Thaifighter
          http://www.youtube.com/watch?v=4wkMD...ZR7vwUERfUpfug
          Den filmen har jag tittat på många gånger om, tack för den

          Och äntligen tittar någon fram som har dessa i sitt kar Jätteintressant att läsa ditt inlägg - och kanske få några råd framöver. Tyvärr, så tycker jag att det inte finns så mycket att läsa ang. deras beteende, fiskkompisar etc.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Tack för filmen på denna trevliga och vackra art
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              #7
              Tack, verkligen en fin film och fina fiskar.
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Blomstertider
                • December 2014
                • 3

                #8
                Det är inte lätt att vara fisk alla gånger. Fast det ser å andra sidan ganska roligt ut. Tack för en fin video.
                Senast redigerad av Blomstertider; 07 May 2016, 20:03. Anledning: stavfel!
                //Simma lugnt

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  Fina fiskar , speciellt honorna

                  fråga angående karet jag ser svarta tofsar som ser ut som alger vad äre för något? (vad heter algerna om det nu är en alg)
                  dem är fina haha är dem jobbiga o bli av med/tar dem över akvariet fort?

                  Kommentar

                  • Thaifighter
                    • August 2006
                    • 420

                    #10
                    Ursprungligen postat av blaze1337
                    Fina fiskar , speciellt honorna

                    fråga angående karet jag ser svarta tofsar som ser ut som alger vad äre för något? (vad heter algerna om det nu är en alg)
                    dem är fina haha är dem jobbiga o bli av med/tar dem över akvariet fort?
                    Varför tycker du att honorna är finare, dom är ju bara grå till färgen?

                    Det är tofsalger på blad och rutor som du ser på filmen, dom växer sakta till täta små hårbuskar ofta på gamla blad, rötter eller sten och rutor, dock ganska så harmlösa och går att rycka bort, vilket jag också gjorde senare!

                    Thaifighter
                    Alla mina fisk-video på Youtube!
                    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      Ursprungligen postat av Thaifighter
                      Varför tycker du att honorna är finare, dom är ju bara grå till färgen?

                      Det är tofsalger på blad och rutor som du ser på filmen, dom växer sakta till täta små hårbuskar ofta på gamla blad, rötter eller sten och rutor, dock ganska så harmlösa och går att rycka bort, vilket jag också gjorde senare!

                      Thaifighter
                      Hmm vet inte jag är weird eller något men oftast så tycker jag honorna ser bättre ut än hanarna även om folket tycker tvärtom (rebel in my blood i guess) , oj vf ryckte du bort dem dem var fina!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...