Stulna foton

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #16
    Har jag gjort men skadar inte att anmäla till polisen. Det hjälper kanske inte nu men ju fler som anmäler måste de till slut kolla upp det.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Einarsson
      Lär inte hjälpa. Enda chansen att bli av med dem är nog att rapportera till facebook.
      Tror nog detsamma.

      För några år sedan så startades det upp ett svenskt akvaristiskt webbhandelsföretag i branschen. Jag blev direkt tipsad om att deras webbsida om att där fanns massor av Zooopetfoton och även text - ja egentligen så var hela infodelen stulen rätt av från Zoopet. Jag meddelande honom direkt att sidan skulle bort inom 24 timmar (vilket skedde) annars skulle jag polisanmäla. Det visade sig sedan att personen som drev detta företag hade köpt hela hemsidan av en annan person och betalat honom 30.000 kr för denna. Han polisanmälde personen ifråga men kom ingenstans den vägen utan blev helt enkelt blåst på 30.000 kronor.

      Ett annat exempel. Någon har scannat av varenda sida i en av mina böcker och lagt upp den till försäljning (man kan ladda hem den) - jag har försökt att gå den juridiska vägen men det är mycket svårt att göra något om sidan ifråga inte ligger i Sverige och helt omöjligt om den inte ens finns i EU (vilket inte var fallet i detta fall).

      Så att juridiskt göra något åt denna turkiska sida är nog omöjligt - på sin höjd kan man få Facebook att bort dem från Facebook men då krävs det att många anmäler.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        #18
        Jo det stämmer nog men man måste ändå kämpa på o visa sina rättigheter. Ju fler vi är som anmäler kanske det uppmärksammas mer. Se bara på bluffakturor nu börjar det hända lite där. Så imorgon polisanmäler jag sidan(de får en liten chans att visa sin goda vilja)

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          inte okej när man förlorar pengar på stulna böcker lr liknande. förlorar ni något på att de snor era foton?

          Kommentar

          • miluhe
            • June 2006
            • 2090

            #20
            Man har stoltheten i sitt arbete det har inte med pengar att göra.

            Kommentar

            • Vsen
              • June 2012
              • 333

              #21
              Fruktansvärt dålig stil, inte nog med att de snor foton, de sätter sin egen stämpel på dem också.
              Svin är vad de är..
              Hjälper till och kommenterar samt anmäler, hoppas att Facebook gör något åt saken.

              Kommentar

              • Dr.Dork
                • December 2012
                • 263

                #22
                Sv: Stulna foton

                Så extremt tråkigt och fult gjort!

                Jag tittade på lite bilder, och trots att jag inte brukar kolla runt efter akvariebilder, så kände jag igen minst 10 av bilderna! På sin höjd är nog bra någna enstaka bilder deras egna...

                Kommentar

                • miluhe
                  • June 2006
                  • 2090

                  #23
                  Han har varit i kontakt med mig efter att jag sagt jag polisanmäler, återstår att se om han tar bort dem.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Framför att de även får ta bort resten av deras lånade bilder, iaf de som är snodda här...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • miluhe
                      • June 2006
                      • 2090

                      #25
                      Säga att man ska polisanmäla det ända som funkar verkar det som, men var o en får nog ta tag i sina bilder
                      Senast redigerad av miluhe; 25 January 2013, 05:40.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #26
                        om det inte har med pengar att göra utan stolthet, kan man inte känna stolhet i att de tar så mycket från just denna sidan? det måste ju ändå visa på den kvalité som råder här bland medlemmarna!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #27
                          Ursprungligen postat av Bumpe
                          om det inte har med pengar att göra utan stolthet, kan man inte känna stolhet i att de tar så mycket från just denna sidan? det måste ju ändå visa på den kvalité som råder här bland medlemmarna!
                          Det kanske man skulle säga till filmbolagen i USA när det gäller olaga nerladdning...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #28
                            Ursprungligen postat av Bumpe
                            om det inte har med pengar att göra utan stolthet, kan man inte känna stolhet i att de tar så mycket från just denna sidan? det måste ju ändå visa på den kvalité som råder här bland medlemmarna!
                            Om de bara lät de rättmätiga ägarnas namn stå kvar, men vad jag förstod så byter de namn på bilderna, och försöker få det att se ut som om nå´n annan tagit dem?
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Dr.Dork
                              • December 2012
                              • 263

                              #29
                              Sv: Stulna foton

                              Ursprungligen postat av Bumpe
                              om det inte har med pengar att göra utan stolthet, kan man inte känna stolhet i att de tar så mycket från just denna sidan? det måste ju ändå visa på den kvalité som råder här bland medlemmarna!
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Om de bara lät de rättmätiga ägarnas namn stå kvar, men vad jag förstod så byter de namn på bilderna, och försöker få det att se ut som om nå´n annan tagit dem?
                              Precis, att "låna" en bild är inget fel i sig. Så länge man anger fotografen och var man tog den ifrån.

                              Det som sidan gör fel i, är att de tar bilder och får det att framstå som det är deras...

                              EDIT: Måste ju även ha ägarens (av bilden) tillstånd.
                              Senast redigerad av Dr.Dork; 25 January 2013, 05:56.

                              Kommentar

                              • miluhe
                                • June 2006
                                • 2090

                                #30
                                Här kan ni anmäla till facebook Reporting a Violation or Infringement of Your Rights | Facebook
                                www.facebook.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...