Extern blixt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #16
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Jag har denna blixten med och jag låter den sitta kvar på kameran... :o tycker att det är så svårt med allt det tekniska, jag tänkte muta in mig en privatkurs av någon som kan


    Undrar om det finns någon frivillig som vill ha brevkurs.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #17
      Tack alla för svaren.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #18
        Sändaren är inte så svår som man kan tro. Man sätter en sändare i blixtskon på kameran. Ser ofta ut som en rektangulär plastbit och slår på en strömbrytare på den. Sedan sätter man en liknande pryl på blixtfoten. Slår på den strömbrytaren. Den på blixten ska peka mot kameran. Klart!
        Så funkar det med min sändare - mottagare. Både du och Pia tar ju redan fina bilder. Det är enklare med sändare mottagare än att sköta din kamera
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #19
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Sändaren är inte så svår som man kan tro. Man sätter en sändare i blixtskon på kameran. Ser ofta ut som en rektangulär plastbit och slår på en strömbrytare på den. Sedan sätter man en liknande pryl på blixtfoten. Slår på den strömbrytaren. Den på blixten ska peka mot kameran. Klart!
          Så funkar det med min sändare - mottagare. Både du och Pia tar ju redan fina bilder. Det är enklare med sändare mottagare än att sköta din kamera
          Njää, jag tar inga vidare bilder, men det gör Pia och många andra
          Det är väldigt sällan jag får fram fiskarnas fina färger - jag skyller det på ljuset, men om det stämmer låter jag vara osagt.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            Ibland kan ju bilderna få "fel" färgtemperatur och behöva justeras i t.ex. Photoshop eller liknande. I mitt akvarium få bilderna för lite blått och rött och behöver justeras efteråt i datorn. Brukar du pyssla så eller kör du dem rätt upp och ner så att säga? Men jag håller inte med utan tycker du tar riktigt fina bilder.
            Hur är det förresten med ryggen? Bättre?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #21
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Ibland kan ju bilderna få "fel" färgtemperatur och behöva justeras i t.ex. Photoshop eller liknande. I mitt akvarium få bilderna för lite blått och rött och behöver justeras efteråt i datorn. Brukar du pyssla så eller kör du dem rätt upp och ner så att säga? Men jag håller inte med utan tycker du tar riktigt fina bilder.
              Hur är det förresten med ryggen? Bättre?
              Det tar tid, att lära sig det här med photoshop också.... Hittills, har jag bara kört rätt upp och ner.
              Jodå tack, idag kan jag faktiskt sitta, så jag hoppas att det gåt åt rätt håll.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #22
                Ursprungligen postat av gullefjun
                Det är väldigt sällan jag får fram fiskarnas fina färger - jag skyller det på ljuset, men om det stämmer låter jag vara osagt.

                //Inger
                De bilder du har lagt upp tidigare, har du använt den inbyggna blixten då? Vilken inställning på kamurran använder du?

                Jag har precis börjat att "våga" mig på lite andra inställningar är Auto..
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #23
                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  De bilder du har lagt upp tidigare, har du använt den inbyggna blixten då? Vilken inställning på kamurran använder du?

                  Jag har precis börjat att "våga" mig på lite andra inställningar är Auto..
                  Jag använder aldrig blixten i kameran när jag fotar fiskar, det blir så "fel" färger då.
                  När jag använder macroobjektivet så kör jag manuellt, du kan ju tänka dig vilka massor av bilder det blir, som får raderas - annars för det mesta auto jag med. Jag har inte riktigt lärt mig kameran än, fast jag har haft den ett år. Man är ju liksom lite feg.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #24
                    Ok, nu är jag ju som sagt ingen expert men jag skulle inte kunna tänka mig att inte använda blixten när jag fotar.... hoppas att någon annan kan svara på om det är bättre utan eller med blixt men jag känner rent spontant det är bättre att använda blixt än inte...

                    jag är också feg och inte lärt mig den kameran än.. därför använder jag autoläget
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #25
                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Ok, nu är jag ju som sagt ingen expert men jag skulle inte kunna tänka mig att inte använda blixten när jag fotar.... hoppas att någon annan kan svara på om det är bättre utan eller med blixt men jag känner rent spontant det är bättre att använda blixt än inte...

                      jag är också feg och inte lärt mig den kameran än.. därför använder jag autoläget
                      ...men du använder väl den externa blixten, eller har jag fattat dig fel.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Jag kör också alltid med blixt, men använder extern blixt som i regel sitter på kameran.
                        Dock så borde det väl inte göra någon större skillnad för färgerna på fiskarna om man man använder en intern eller en extern blixt. Däremot blir det mer reflexer med en intern blixt
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Jag kör också alltid med blixt, men använder extern blixt som i regel sitter på kameran.
                          Dock så borde det väl inte göra någon större skillnad för färgerna på fiskarna om man man använder en intern eller en extern blixt. Däremot blir det mer reflexer med en intern blixt
                          Med min gamla kamera, som också var en canon, så blev bilderna väldigt "gula" när jag använde den inbyggda blixten.
                          Jag har faktiskt inte testat den inbyggda på min nya kamera - kanske dags att göra det. Det kanske visar sig, att jag inte behöver någon extern blixt.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Med min gamla kamera, som också var en canon, så blev bilderna väldigt "gula" när jag använde den inbyggda blixten.
                            Jag har faktiskt inte testat den inbyggda på min nya kamera - kanske dags att göra det. Det kanske visar sig, att jag inte behöver någon extern blixt.

                            //Inger
                            Kanske hade du ingen automatisk inställning av vitbalansen. Om du inte har det (men det borde väl canon ha - SÅ långt efter kan dom väl inte vara ) så ställ in vitbalansen på blixtläge.

                            Nackdelen med den interna blixten är framförallt betydligt mer reflexer - antar att det är så även med Canons interna blixt
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Kanske hade du ingen automatisk inställning av vitbalansen. Om du inte har det (men det borde väl canon ha - SÅ långt efter kan dom väl inte vara ) så ställ in vitbalansen på blixtläge.

                              Nackdelen med den interna blixten är framförallt betydligt mer reflexer - antar att det är så även med Canons interna blixt
                              Jag ska testa med blixt lite senare - först vattenbyte.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Nackdelen med den interna blixten är framförallt betydligt mer reflexer - antar att det är så även med Canons interna blixt
                                Definitivt. Jag använder inte den interna blixten alls, bara en massa foton att kasta i papperskorgen då...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...