Nystartat Malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    • October 2006
    • 504

    #31
    Okej, jag skall förklara, jag har kommunalt vatten ph ligger på ca 8,3 som det gör i alla kommunala vatten, problemet med vårat i Göteborg är att det är mjukt ca 3 i hårdhet.
    Hade jag inte bytt vatten varje vecka så hade mitt ph dippat på grund utav att det är mjukt, så därför byter jag minst 50% i veckan, bieffekten är tyvärr att mina fiskar färgar bättre med nytt vatten plus att jag slipper blaska med en massa kemikalier, men det får jag ta.
    Ursprungligen postat av malawifisken
    Nja jag vill nog inte påstå att den e igång till 100%, men det finns inga nitrater eller nitriter iallafall. Håller koll på det varje dag.
    Men fattar inte vad du menar med att du slutat med bikarbonat o sköter dina vb istället, vad har det med saken o göra? Du får väl ändå inte upp ph:t bara med hjälp av vb. Okej det går inte överdosera det, står det max 3.7g till 100L vatten och man häller i mer än så, då har man ju överdoserat.
    [/QUOTE]

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #32
      Nu kommer du snart att älska Ancistrus, kiselalgerna älskar det du just nu gör!

      Om du inte har gjort ett vattenbyte på minst 50% så kommer ditt ammonium omvandlas till ammoniak, det är direkt dödligt!

      Håll koll på kliande fisk ordentligt.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #33
        Precis, jag tycker att man leker lite med sina fiskar när man håller på med bikarbonaten, det är helt okej i ett väl ingången balja som har fått igång alla bakterier, men i ett nystartat kar så kan det innebära problem, vänta minst 3 månader innan ni börjar med bikarbonaten för att malawisar klarar sig lätt i ph 7.Janne


        malawi.forum24.se[


        QUOTE=Mathias Nilsson;1552618]Nu kommer du snart att älska Ancistrus, kiselalgerna älskar det du just nu gör!

        Om du inte har gjort ett vattenbyte på minst 50% så kommer ditt ammonium omvandlas till ammoniak, det är direkt dödligt!

        Håll koll på kliande fisk ordentligt.[/QUOTE]

        Kommentar

        • malawifisken
          • August 2008
          • 969

          #34
          Ancisturus har jag så jag klarar mig mer än nödvändigt, odlar nämligen sådana i mängder. Klar som fan jag gör riktiga vb.
          Bakterierna är det nog inget problem med heller. Tog massor av filterbös från andra malawikar nere på odlingen.
          Sådan tur med ph:t i vårat kommunala vatten har inte jag, här ligger det på 7.4.
          Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

          Kommentar

          • malawijanne
            • October 2006
            • 504

            #35
            Jag tror inte att ditt kommunala vatten ligger så lågt som 7,4 .
            Sen förstår jag inte varför du går i taket , bara för jag skriver hur mina förhållande ligger till ,.Janne


            malawi.forum24.se

            Kommentar

            • lillfrasse
              • February 2002
              • 2228

              #36
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Jag tror inte att ditt kommunala vatten ligger så lågt som 7,4 .
              Sen förstår jag inte varför du går i taket , bara för jag skriver hur mina förhållande ligger till ,.Janne


              malawi.forum24.se
              Varför skulle det vara så otroligt här ligger ph på kran vattnet på 7-7,2
              Simma lungt..
              Lillfrasse..

              Kommentar

              • malawijanne
                • October 2006
                • 504

                #37
                Har du kommunalt vatten?
                Otroligt vad väl inte vad jag skrev men jag trodde inte att det kommunala vattnet var 7,4 självklart så kan det vara så.
                Men kommunerna brukar i de flesta fall buffra upp vattnet till över 8, för att det är mera gynnsamt för ledningarna. är det lägre ph så fräter det sönder ledningarna fortare.Janne


                malawi.forum24.se


                Ursprungligen postat av lillfrasse
                Varför skulle det vara så otroligt här ligger ph på kran vattnet på 7-7,2

                Kommentar

                • lillfrasse
                  • February 2002
                  • 2228

                  #38
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Har du kommunalt vatten?
                  Otroligt vad väl inte vad jag skrev men jag trodde inte att det kommunala vattnet var 7,4 självklart så kan det vara så.
                  Men kommunerna brukar i de flesta fall buffra upp vattnet till över 8, för att det är mera gynnsamt för ledningarna. är det lägre ph så fräter det sönder ledningarna fortare.Janne


                  malawi.forum24.se
                  Jo kommunalt vatten med råvatten från Vänern. Vilket efter blandning av källvatten har ph mellan 7-7,2 som det sedan inte görs så mycket kemiskt med innan det går ut på lednings nätet vilket är rätt tacksamt.

                  Det som tillsätts är aluminiumsulfat och klordioxid. Aluminiumsulfatet flockar ihop föroreningar som sedan sjunker till botten och transporteras bort. Klordioxid halten som tillsätts är förhållandevis låg om man jämför med övriga landet. Soda för ph justering är mycket ovanligt att det tillsätts.
                  Simma lungt..
                  Lillfrasse..

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    • October 2006
                    • 504

                    #39
                    Då har vi samma vatten,men göteborgs kommun tar det från götaälv som senare pumpas upp i delsjön, sedan så renas det i kallebäck och buffras upp till 8.3 som sedan skickas ut till göteborg med kranskommuner.Janne
                    Ursprungligen postat av lillfrasse
                    Jo kommunalt vatten med råvatten från Vänern. Vilket efter blandning av källvatten har ph mellan 7-7,2 som det sedan inte görs så mycket kemiskt med innan det går ut på lednings nätet vilket är rätt tacksamt.

                    Det som tillsätts är aluminiumsulfat och klordioxid. Aluminiumsulfatet flockar ihop föroreningar som sedan sjunker till botten och transporteras bort. Klordioxid halten som tillsätts är förhållandevis låg om man jämför med övriga landet. Soda för ph justering är mycket ovanligt att det tillsätts.

                    Kommentar

                    • malawifisken
                      • August 2008
                      • 969

                      #40
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Jag tror inte att ditt kommunala vatten ligger så lågt som 7,4 .
                      Sen förstår jag inte varför du går i taket , bara för jag skriver hur mina förhållande ligger till ,.Janne


                      malawi.forum24.se
                      Jag har väl inte gått i taket för du skrev det, vart fick du det från då?
                      Jag skerv bara att jag inte har sån tur som dig som har så högt ph i kranen.
                      Sen vad du tror eller inte om mitt kranvatten bryr inte jag mig om, att det ligger på 7.4 är ren sanning
                      Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                      Kommentar

                      • bong
                        • November 2008
                        • 1087

                        #41
                        Mina malawi går i ph 6.4 och trivs
                        3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                        http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                        Kommentar

                        • fergu65
                          • April 2010
                          • 61

                          #42
                          sicken attityd tråkigt o se o helst som ny här inne..men men ska väl vara så då..

                          Kommentar

                          • malawifisken
                            • August 2008
                            • 969

                            #43
                            vem är ny här inne?
                            Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #44
                              äh, sjysst kar och fina fiskar.

                              Dock så måste man kunna berätta att bikarbonat triggar kiselalger i nystartade baljor och ge konkreta tips utan att möta en taggig ton, varför startar man ens en tråd om man inte kan ta det?

                              du är säkert en asbra snubbe och du kan säkert massor, dock är det ju sjysst om man kan ta tipsen med jämnmod, man behöver liksom inte bli taggig, jag kan ge flera konkreta exempel i en tråd som precis har gått in på 3 sidor, rätt tråkigt!

                              Vi vill bara väl, bara så att du vet!
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13136

                                #45
                                Ursprungligen postat av Kapten Zoom

                                Däremot är jag skarpt skeptisk till acistrusarna. De underminerar sanden under stenarna för att komma åt botten på stenen eller nåt, så till slut står stenen på liggunderlaget och hela stapeln riskerar att kollapsa. Helt uppriktigt undrar jag varför man kör med ancistrus. De verkar ju inte städa något speciellt, vilket dock siamensis gör. Eller så städer det, fast det inte märks?
                                Ja godmorgon, Ciklider gräver väl minst lika mycket som ancistrus och alla som vet nåt om malawiciklider ser till att förankra alla stenar direkt mot botten för att de inte ska underminera dem
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...