Hur fota bäst med vanlig digitalkamera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medicinugglan
    • August 2010
    • 34

    Hur fota bäst med vanlig digitalkamera?

    Kikar runt i bildarkivet här och ser jättefina bilder som man tagit. Inbillar mig att många av bilderna är tagna med riktiga systemkameror.

    Men för oss med vanliga digitalkameror. Hur gör man då för att få bästa bilden? Fokus eller skärpan blir ju lite si och så när man försöker. Färgerna blir helt skumma, men det antar jag beror på lysrören. Lyckas man väl få en bild med fiskar och fokus är bra, ja då är färgerna verkligen i neonmodellen.
  • SuperAquaMan
    • August 2009
    • 245

    #2
    Fota utan blixt och ha släkt i rummet, testa dom olika insällningarna på kameran om det finns några och kolla vilka färger som blir bäst. Tvätta rent rutorna så inget skit är i vägen. Om du har en spotlight så använd den och släck lysrören så blir bilden lite coola. Ta mycket bilder hela tiden tillslut så blir det en som blir perfa!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Perfekt, släck ner ljuset runt om med en vanlig kamera. Då kanske akvariet i alla fall ser ut som en grön fläck. Om ens det utan blixt.

      Sitt i "medljus" och fokusera noga med kameran. Prova olika inställningar, då lär ni känna kameran. Jag tar bra bilder med min vanliga kamera medans min sambo får suddiga bilder hela tiden. Foto kan vara kul även med en vanlig liten digitalkamera, utan photoshop.

      Öva med olika ljusförhållanden, lek och ha kul. Då kommer de bra bilderna. Tro inte att bilderna du ofta ser är ett foto som vilket annat, de väljs oftast noga ut.

      Vilken kamera har ni? Man får många fiskar för priset av en systemkamera.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Lite olika ideer tydligen - men det viktigaste tycker jag är att använda blixt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...