Använder ni extern blixt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    #31
    Själv har jag aldrig kört med extern blixt på mina/våra bilder!
    Det är lite olika om jag fotar utan blixt eller med den inbyggda.. Det är lite knepigt att få till det med blixt men det går! Får se till så man inte fotar exakt rakt in i karet då självklart ljuset reflekteras i glaset. Däremot får man inte fota för snett in heller då bilden kan se "vrängd" ut.
    I vår tråd "720 Sydamerika" finns ju en hel del bilder både med och utan blixt och jag tycker båda alternativen funkar! De flesta yngelbilderna är med blixt.

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      Ursprungligen postat av Hellsson
      Själv har jag aldrig kört med extern blixt på mina/våra bilder!
      Det är lite olika om jag fotar utan blixt eller med den inbyggda.. Det är lite knepigt att få till det med blixt men det går! Får se till så man inte fotar exakt rakt in i karet då självklart ljuset reflekteras i glaset. Däremot får man inte fota för snett in heller då bilden kan se "vrängd" ut.
      I vår tråd "720 Sydamerika" finns ju en hel del bilder både med och utan blixt och jag tycker båda alternativen funkar! De flesta yngelbilderna är med blixt.
      Vissa måste kompensera kreativitet med teknik (pekar på mig själv).
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #33
        Ursprungligen postat av bossep
        Eftersom det inte gick så bra i fototävlingen och allt hänger på tekniken. Började jag mickla med tekniken. Jag har en Canon 500D och en Metz 58 AF-1 som externblixt. Båda är mycket bra. Men utan sladd eller trådlös så funkar det inte att separera dessa.
        Jag körde med sladd tidigare i livet och det var bökigt och hängde i vägen. Så nu blir det trådlöst att lägga på täckglaset. Det finns också ”slav blixtar” som löser ut av ljuset från huvudblixten. Kanske det kan vara rätt väg att gå?


        Jag skall slå ansjos bilder! Annars blir det en bra Canon till salu!
        Köp en slavblixt för undervattensfoto, funkar ju lika bra på land... och så kan man få till schyssta vinklar eftersom man kan doppa blixten i akvariet
        Har en själv här hemma... men jag använder den inte så ofta
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Ursprungligen postat av karrokaja
          Köp en slavblixt för undervattensfoto, funkar ju lika bra på land... och så kan man få till schyssta vinklar eftersom man kan doppa blixten i akvariet
          Har en själv här hemma... men jag använder den inte så ofta
          Skulle ha snott din UV kamera och blixt när jag var hemma hos dig. glömde det i hastigheten!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #35
            Ursprungligen postat av bossep
            Skulle ha snott din UV kamera och blixt när jag var hemma hos dig. glömde det i hastigheten!
            Haha!!! nu har jag en filmkamera också
            Dock är vattenhuset för stort för att tryckas ner i akvariet på ett säkert sätt (hårt metallhölje) så vi väntar till sommarn, kan LOVA att det kommer karrokaja-fångar-roliga-djur-i-sjön-filmer
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Ursprungligen postat av karrokaja
              Haha!!! nu har jag en filmkamera också
              Dock är vattenhuset för stort för att tryckas ner i akvariet på ett säkert sätt (hårt metallhölje) så vi väntar till sommarn, kan LOVA att det kommer karrokaja-fångar-roliga-djur-i-sjön-filmer
              Varför skickar du inte hit den i stället? Här kan man filma året runnt!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #37
                Ursprungligen postat av bossep
                Varför skickar du inte hit den i stället? Här kan man filma året runnt!
                Ja karro! Du kan både filma vattendjur och bevismaterial mot gerillasoldater på samma dag. Jag lovar att det blir action.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #38
                  tsss i din lilla sjö som man ser MAX en dm i nää tack...
                  Frakten lär bli dyr och jag vågar INTE skicka en kamera för 21 laxar
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #39
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Ja karro! Du kan både filma vattendjur och bevismaterial mot gerillasoldater på samma dag. Jag lovar att det blir action.
                    kommer tro att rasket är en bomb och skjuta mej innan jag sagt holla como esta?
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #40
                      Alla mina kort i fototävlingen är inte tagna med extern blixt. Tror bara ett har varit det hittills. Men ja, sen jag köpte den använder jag den alltid. Nikon sb-600 använder jag, mycket nöjd.

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #41
                        Ingen av mina är med extern blixt och med en Canon A2000IS, och ja ni ser hur bra det går.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #42
                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          tsss i din lilla sjö som man ser MAX en dm i nää tack...
                          Frakten lär bli dyr och jag vågar INTE skicka en kamera för 21 laxar
                          Du får ta den i knät!
                          I den lilla sjön var det ungefär 2 meter sikt under hyacinterna med en Secchi disk! I den stora brukar det vara 10 -20!
                          Jag har nog sagt en och annan ramsa över att jag inte köpte kameran du rekommenderade, typ din.
                          Snålheten har än en gång bedragit visheten!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #43
                            Angående "fota under vatten" kan jag nämna att jag köpte en Canon Powershot D10. Tanken var att den skulle funka som semesterkamera & samtidigt kunna följa med vid snorkling.

                            Och, jovars, vattentät är den. Tyvärr är bildkvaliteten så usel, ungefär i klass med en halvdan mobiltelefonkamera, att jag inte använder den. Den har så dåligt dynamiskt omfång och så dålig exponeringsautomatik att det är stört omöjligt att ta acceptabla bilder med den, under ELLER över vatten. Två och ett halvt tusen... inte i sjön, och inte åt skogen, utan åt fanders.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #44
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Det går att ha blixten löst, men då måste du dels ha en blixt som klarar det samt en styrning av något slag.
                              Ursprungligen postat av lillfrasse
                              Jo det finns sladd och trådlöst lite vad man vill pröjsa.
                              Funkar denna att ha löst ?
                              http://www.netonnet.se/art/foto/blix...on&PriceFilter=

                              Min kamera skall var kompatibel med denna.
                              Senast redigerad av PiaJo; 21 January 2011, 10:20.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...