Canon 450D eller Nikon D3000?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sumpan
    • December 2008
    • 238

    Canon 450D eller Nikon D3000?

    Vilken Modell ska jag satsa på? Båda modellerna jag kollat har 18-55 objektiv men Nikon D3000 är billigare + att jag får väska och 4 Gb Minne(Vilket inte är helt fel)

    Vad jag har hört så är det ingen större skillnad på bildkvalite och om det skulle vara så så tar jag helt klart en Nikon, men någonting säger mig att Canons modell är bättre (?)

    Nån som kanske har någon av dessa modeller, vet något om dem eller har provat dem?
    200L Asien
    56L
    27L
  • YellowFish
    • April 2010
    • 213

    #2
    Jag förstår inte riktigt varför du skriver om sådant på ett djur-forum?
    Dock om jag ska rekomendera dig en riktigt bra kamera borde du ta Canon 1000D.
    YellowFish

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av YellowFish
      Jag förstår inte riktigt varför du skriver om sådant på ett djur-forum?
      Eftersom den kategori där frågan ställdes heter "Foto och Film" och man därför kan ställa sådana frågor i denna kategori
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ouscazz

        • February 2009
        • 910

        #4
        Nikon är dansband, Canon är Rock n' Roll...
        www.diskusforum.se
        www.loricariidae.se

        Kommentar

        • Sumpan
          • December 2008
          • 238

          #5
          Ursprungligen postat av YellowFish
          Jag förstår inte riktigt varför du skriver om sådant på ett djur-forum?
          Dock om jag ska rekomendera dig en riktigt bra kamera borde du ta Canon 1000D.
          Av det lilla jag vet om systemkameror så är faktiskt Canon 450D en aning bättre än 1000D, kanske för att 450D är nyare.

          Det finns en fototävling här på Zoopet, många duktiga fotgrafer och många som fotograferar, så tänkte att någon av dem borde se min tråd

          Men det blir ett 1/2-poäng till Canon för din åsikt
          200L Asien
          56L
          27L

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Sumpan
            Vilken Modell ska jag satsa på? Båda modellerna jag kollat har 18-55 objektiv men Nikon D3000 är billigare + att jag får väska och 4 Gb Minne(Vilket inte är helt fel)

            Vad jag har hört så är det ingen större skillnad på bildkvalite och om det skulle vara så så tar jag helt klart en Nikon, men någonting säger mig att Canons modell är bättre (?)

            Nån som kanske har någon av dessa modeller, vet något om dem eller har provat dem?
            Det är nog ingen skillnad i bildkvalité mellan Canon och Nikon däremot är det ju generellt som så att ju dyrare en kamera är desto bättre är den - eller snarare ju mer möjligheter har den.
            Jag kör själv med Nikon och är mycket nöjd men om jag hade startat med Canon hade jag säkert varit nöjd med den. På www.cyberphoto.se kan man lägga upp olika modeller mot varandra för att på ett enkelt sätt jämföra vad som finns på den ena men inte på den andra. Hittar dock inte Canon450D på deras hemsida så jag antar att detta är en utgående modell.

            Sedan allmänt sett så är det ofta också objektivet snarare än kameran som sätter begränsningarna och då kan det ju också vara vettigt att titta på vilken av dessa objektiv som har lägst bländare. Dessutom hade jag nog också valt ett zoom som hade gått upp till 85 som startzoom, jag tycker man har mer nytta av området en bit över 55 än det en bit under.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sumpan
              • December 2008
              • 238

              #7
              Ursprungligen postat av Ouscazz
              Nikon är dansband, Canon är Rock n' Roll...
              Inte schlager då? För då vore det riktig illa
              Antar att Canon fick yterligare 1/2 poäng!
              200L Asien
              56L
              27L

              Kommentar

              • Ouscazz

                • February 2009
                • 910

                #8
                Kitgluggen 18-55 är inget kul. Standardzoom typ 28-70 är ett bättre alternativ. Komplettera med ett 70-200 eller 70-300 så har du ett bra startset.

                Bästa tipset är att lägga lite pengar på kamerahuset och mer på optiken.
                www.diskusforum.se
                www.loricariidae.se

                Kommentar

                • Sumpan
                  • December 2008
                  • 238

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det är nog ingen skillnad i bildkvalité mellan Canon och Nikon däremot är det ju generellt som så att ju dyrare en kamera är desto bättre är den - eller snarare ju mer möjligheter har den.
                  Jag kör själv med Nikon och är mycket nöjd men om jag hade startat med Canon hade jag säkert varit nöjd med den. På www.cyberphoto.se kan man lägga upp olika modeller mot varandra för att på ett enkelt sätt jämföra vad som finns på den ena men inte på den andra. Hittar dock inte Canon450D på deras hemsida så jag antar att detta är en utgående modell.

                  Sedan allmänt sett så är det ofta också objektivet snarare än kameran som sätter begränsningarna och då kan det ju också vara vettigt att titta på vilken av dessa objektiv som har lägst bländare. Dessutom hade jag nog också valt ett zoom som hade gått upp till 85 som startzoom, jag tycker man har mer nytta av området en bit över 55 än det en bit under.
                  Okey det ska jag kolla! Vissa säljer modellen 1000D och vissa 450D då skillnaderna verkar vara små men 450D är nyare och hörde idag i fotobutik att 1000D skulle utgå. Vill minnas att 450D har livewiew och filmfunktion vilket inte 1000D har.

                  Får se över vilka objektiv som finns, verkar vara värt att tänka på!
                  200L Asien
                  56L
                  27L

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sumpan
                    Det finns en fototävling här på Zoopet, många duktiga fotgrafer och många som fotograferar, så tänkte att någon av dem borde se min tråd
                    Årets foto 2006, 2007 och 2009 togs med en Nikonkamera
                    Årets foto 2005 togs med en kompaktkamera (minns inte märket)
                    Årets foto 2008 minns jag inte vilken kamera som då användes för det vinnande fotot

                    Så här en klar Nikon-vinst

                    Tycker att du skall gå till en affär och testa lite hur de bägge kamerorna känns - oavsett vilken av dom som du väljer kommer du att bli nöjd
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Sumpan
                      • December 2008
                      • 238

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ouscazz
                      Kitgluggen 18-55 är inget kul. Standardzoom typ 28-70 är ett bättre alternativ. Komplettera med ett 70-200 eller 70-300 så har du ett bra startset.

                      Bästa tipset är att lägga lite pengar på kamerahuset och mer på optiken.
                      Ja mindre pengar på huset blir svårt då det är de modellerna som är billigast från respektive märke:P
                      200L Asien
                      56L
                      27L

                      Kommentar

                      • Sumpan
                        • December 2008
                        • 238

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Årets foto 2006, 2007 och 2009 togs med en Nikonkamera
                        Årets foto 2005 togs med en kompaktkamera (minns inte märket)
                        Årets foto 2008 minns jag inte vilken kamera som då användes för det vinnande fotot

                        Så här en klar Nikon-vinst

                        Tycker att du skall gå till en affär och testa lite hur de bägge kamerorna känns - oavsett vilken av dom som du väljer kommer du att bli nöjd
                        Känns fördelaktigt att få en kameraväska + minneskort ''på köpet'' Det lutar åt Nikon hållet och jag får ha objektiven i åtanke Men det tål att tänkas på helt enkelt.
                        200L Asien
                        56L
                        27L

                        Kommentar

                        • Christoffer_G
                          • September 2009
                          • 371

                          #13
                          tänk på att kameran ska kännas bra att hålla i handen med=)

                          Kommentar

                          • Sumpan
                            • December 2008
                            • 238

                            #14
                            Ursprungligen postat av Christoffer_G
                            tänk på att kameran ska kännas bra att hålla i handen med=)
                            Jo, Nikon är grymt skönt att hålla i!
                            200L Asien
                            56L
                            27L

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ouscazz
                              Kitgluggen 18-55 är inget kul. Standardzoom typ 28-70 är ett bättre alternativ. Komplettera med ett 70-200 eller 70-300 så har du ett bra startset.

                              Bästa tipset är att lägga lite pengar på kamerahuset och mer på optiken.
                              Hm, jag vet inte, men att rekommendera 28-70mm som normalzoom till en kamera med sensor i APS-C storlek är väl sisådär. Lite mer vidvinkel önskar nog de flesta av sin första dSLR+Optik kombination.


                              Ursprungligen postat av Sumpan
                              Jo, Nikon är grymt skönt att hålla i!
                              Då har du i princip gjort ditt val!
                              Bilderna blir varken bättre eller sämre med något av de ledande kamera märkena. En dyrare modell betyder inte heller automatiskt bättre bilder, möjligtvis bättre förutsättningar.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...