Hjälp mig välja kamera.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    Hjälp mig välja kamera.

    Har gått och funderat på en DSLR kamera ett tag och nu är det dags. Nikon eller Canon spelar ingen större roll jag lutar åt begangnat men är lite osäker finns ju så många olika moddeller.

    Kollade på en nikon D3000 verkade trevlig frågan är om man kan göra manuella inställningar med den?
    Simma lungt..
    Lillfrasse..
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tror kameraintresset rent allmänt har miskat en hel del.
    Förr var det nytt (med digitala systemkameror) och då blev det livliga diskussioner om vilket märke som är bäst, och de som hade kompakt gnällde på dom med systemkameror för att det var för lätt fär dom att fota etc. etc.

    Nu har det hela lagt sig, gnällarna har tröttnat på att gnälla eller själva köpt systemklamera och då kommit underfund med att det främst var dom själva det var fel på. Jag har själv tagit 10.000 tals med fiskfoton och också kommit underfund med att det är på mig det hänger och inte på kameran och därför hänger man inte alls längre med på vad som sker på kamerafronten. Dessutom kommer det ju från varje märke ut en ny modell en gång i halvåret och då måste man vara kameranörd för att vara insatt i vad de olika modellerna heter.

    Så kort sagt - jag kör med Nikon (dels en D200 och dels en D70 som reserv) men har inte en susning om vad det är för skillnad på de nya kameramodellerna.

    Så - tyvärr
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Kollade lite på produktinfon för kameran och fäste mig vid en sak.

      den har ingen inbyggd autofokusmotor och för att få detta så måste man köpa objektiv med AF-S eller AF-1. Jag tycker att autofokus är viktigt men det finns kanske inbyggd autofokusmotor i de flesta objektiv idag - jag vet inte tror dock att få "piratobjektiv" har det.

      Annars så är en hyfsad blixt och bra objektiv (främst ett macro) ännu viktigare för fiskfoto än kamerahuset.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        #4
        Jag känner att det kanske är vettigare att lägga pengarna på objektiv om det är 9 eller 12 fokus punkter eller 10 eller 13 mp spelar nog inte så stor roll. Får man bra objektiv och intre trivs med huset går det ju byta.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          #5
          Skulle detta macro funka hur är priset?


          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av lillfrasse
            Skulle detta macro funka hur är priset?


            http://www.blocket.se/stockholm/Niko....htm?ca=13&w=3
            Det är förmodligens det mest prisvärda makro du kan köpa. Suverän skärpa och hyffsat snabb AF. Det säljs ibland på Fotosidan.se annonsavdelning för 2500:-.

            Ett par recensioner:
            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Det är det macro som jag tar 95% av mina fiskfoton med så jag är jättenöjd.
              Hur priser är det vet jag inte - prisbilden vet garanterat Micke mer om.

              Dock så "överlever" ju ett macro många generationers kamerahus så begganade objektiv är oftast ett bättre köp än begagnade kamerahus.
              Dock så vet man ju aldrig hir ett begagnat objektiv har hanterats - en liten rispa kan bli kostbar
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • lillfrasse
                • February 2002
                • 2228

                #8
                Hur ser detta ut finns lite närmare.

                Simma lungt..
                Lillfrasse..

                Kommentar

                • Micke
                  • January 2002
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av lillfrasse
                  Hur ser detta ut finns lite närmare.

                  http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=118832
                  Inte långt efter det ovan nämnda, men betydligt dyrare.
                  Mvh Michael Persson

                  www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Inte långt efter det ovan nämnda, men betydligt dyrare.
                    Ah okej tack.

                    Har span på 2 olika D80 och en D200 för tillfället få exponeringar och bra priser får se hur det utvecklar sig under morgon dagen.
                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • Micke
                      • January 2002
                      • 1718

                      #11
                      Både D80 och D200 är bra kameror för akvariefoto. D200 har ett tåligare kamerahus och fler inställningar nås utan att man behöver gå in och bläddra i menyer. Båda har mer brus på högre ISO-värden än de senaste modellerna.
                      Mvh Michael Persson

                      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • lillfrasse
                        • February 2002
                        • 2228

                        #12
                        Blev en Canon 450D istället nu får jag leta andra objektiv.
                        Simma lungt..
                        Lillfrasse..

                        Kommentar

                        • staan
                          • August 2007
                          • 154

                          #13
                          vad är det för fel på dig frasse, nu kan vi ju inte dela objektiv bara säng!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...