Tips på akvariefotografering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #16
    Det räcker med en synkkabel egentligen. Några hotshoes och en kabel emellan så är du igång. En billig tradera-blixt funkar kanon så länge den inte är "Auto auto", dvs att du inte kan ställa styrkan på något sätt. Det gäller att vara konsistent i inställningarna i början. Hitta inställningar på kameran som man trivs med - innan det är dags att börja experimentera.

    /R
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #17
      Hur har det gått med att fottat karen?

      tips som funkat för mig
      *Fota när det är mörkt ute + vid matning med algtablett eller djupfryst foder t.ex. mygglarver. Då är de på ett och samma ställe och man får bra bilder
      Men det är inte alltid lätt! av 100bilder kanske 30 blir bra
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Bra jobbat, jag lyckas bara med kanske max en hyffsad av 1000...man har mycket att lära och träna!
        Men kul är det!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #19
          Ursprungligen postat av drd
          Undervattensblixt är helt onödigt om man ska plåta i karen hemma anser jag.
          Skaffa ett system där du kan fjärrstyra blixten från kameran direkt och så att du kan lägga den ovanpå karet ner på fisken istället så blir det kanon
          Sa typ bara vad jag använde. såklart ska man ju inte köpa en undervattensblixt bara för att fota akvarier med, men råkar man sitta på en sån så funkar den bra.
          Man kan ju ha den i vattnet och få ljus från väldigt coola vinklar.

          en vanlig extern blixt är en bra investering men man kan faktiskt komma ganska långt med intern blixt också. huvudsaken är att man har tålamod och intresse så får man några guldkorn till slut
          Photoshop är också ganska bra att kunna. åtminstånde grund grejerna som color balance och möjligehet till uppskärpning av bilden osv...
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          Arbetssätt...