Tips och tricks i bildredigering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    Tips och tricks i bildredigering

    Efter en lite hetsig diskussion i tävlingstråden så skapar jag denna tråd.
    Solis tävlingsbild hade för mycket gult färgstick vilket är relativt lätt att åtgärda.
    Jag hittade detta tips på ciklid.se

    Eftersom det beskrivs hur man tar bort blåstick så måste vi i detta fallet tänka tvärt om. Man ökar den blå kurvan och det gula försvinner.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av Guy Palm
    Efter en lite hetsig diskussion i tävlingstråden så skapar jag denna tråd.
    Solis tävlingsbild hade för mycket gult färgstick vilket är relativt lätt att åtgärda.
    Jag hittade detta tips på ciklid.se

    Eftersom det beskrivs hur man tar bort blåstick så måste vi i detta fallet tänka tvärt om. Man ökar den blå kurvan och det gula försvinner.
    Bra tråd Guy..Men till min fråga hur gjorde du med Solis Bild angående färgerna?
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      Öppna bilden, öppna fönstret kurvor: Image/adjustments/curves eller ctrl + M.

      Ändra channel (kanal) från RGB till Röd och dra kurvan neråt i vänstra hörnet tills det ser bättre ut. Nu kan bilden att bli grönblå om man drar lite för mycket eftersom du dämpat den röda tonen. Du kan då pilla lite i den gröna kanalen för att det ska bli bra.

      Öppna en bild och trixa lite för dig själv med kanalerna så lär du dig snart

      Ett lättare sätt som inte alltid blir 100% bra, men jag provar alltid det först, är att öppna curves och sedan klicka på auto. Som sagt, mixtra lite så kommer du att haja

      Lycka till
      Senast redigerad av DAHLBERG; 22 August 2009, 18:32.
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av DAHLBERG
        Öppna bilden, öppna fönstret kurvor: Image/adjustments/curves eller ctrl + M.

        Ändra channel (kanal) från RGB till Röd och dra kurvan neråt i vänstra hörnet tills det ser bättre ut. Nu kan bilden att bli grönblå om man drar lite för mycket eftersom du dämpat den röda tonen. Du kan då pilla lite i den gröna kanalen för att det ska bli bra.

        Öppna en bild och trixa lite för dig själv med kanalerna så lär du dig snart

        Lycka till
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          #5
          Ursprungligen postat av Patrik Steen
          Lite svårt att förstå genom att bara läsa In i photoshop och leta Du kanske har en svensk version, isåfall borde det vara bild/justeringar/kurvor (kanske)
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Jättebra tråd
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Eftersom jag har ändrat bilden i PS Elements så har jag inte tillgång till verktyget Kurvor (Curves) i det. Jag testade dock i mitt gamla CS2 och det fungerade med hjälp av Dahlbergs tips.
              Gå in i menyn Image (Bild) - Adjustments (Justering) - Autocolour (Automatisk färg). Det rättade till färgerna riktigt bra, bilden blev dock lite för mörk så man fick ljusa upp hela bilden.
              Är man inte nöjd med det automatiska resultatet så får man gå in i Image - Adjustment - Curves. Där får man testa sig fram med de tre färgerna. Var bara försiktig så ni inte överdriver.
              Här är bilden som är ändrad i CS2 med hjälp av Autocolour.
              Bifogade filer
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ofta blir effekten för kraftig när man kör auto-versionerna av bild och kontrastjustering, då kan det vara bra att veta att under Edit-menyn finns ett alternativ som heter "Fade...". Väljer man det kan man i efterhand med en slide-bar välja hur kraftig effekten på bilden ska vara - jag tycker bilden oftast blir bättre när jag ställer slidern på ungefär 50%.
                Fade-funktionen fungerar på det mesta man kan göra i photoshop, t.ex. om man använt Variations för att fixa färgstick.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Micke
                  • January 2002
                  • 1718

                  #9
                  Jag har gjort två "steg för steg" guider här:

                  Ta bort färgstick
                  Skärp delar av en bild
                  Mvh Michael Persson

                  www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • HenkeP
                    • January 2009
                    • 886

                    #10
                    Ingen som använder GIMP och kan ge lite tips om hur man redigerar på ett bra sätt i det programmet? Antar att principen är den samma, men vilka menyer osv ska man gå in i? Någon?

                    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Vad jag skulle vilja ha hjälp med är nåt jag inte fattar på detta programmet
                      http://www.pixlr.com/är hur får/gör man när man ska ha helt Svart/Mörk bakgrund bakom objektet då som en Fisk tex,har försökt ett antal gånger men jag vet inte hur man ska göra.
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Micke
                        • January 2002
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av Guy Palm
                        Eftersom det beskrivs hur man tar bort blåstick så måste vi i detta fallet tänka tvärt om. Man ökar den blå kurvan och det gula försvinner.
                        Det gula försvinner om man drar ner den röda kanalen.
                        Mvh Michael Persson

                        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • DAHLBERG
                          • September 2008
                          • 1598

                          #13
                          Ursprungligen postat av Patrik Steen
                          Vad jag skulle vilja ha hjälp med är nåt jag inte fattar på detta programmet
                          http://www.pixlr.com/är hur får/gör man när man ska ha helt Svart/Mörk bakgrund bakom objektet då som en Fisk tex,har försökt ett antal gånger men jag vet inte hur man ska göra.
                          Att göra bakgrunden svart är lite pillrigt... Det finns inget sätt, som jag vet, där man bara trycker på en knapp och poff - svart bakgrund.

                          Att förklarar hur man gör är lite bökigt eftersom jag använder photoshop cs4 och där kan man använda sk ickedestruktiva lager. Det som är speciellt med dem är att om man lägger på en effekt på en bild så läggs det inte permanent över bilden, och man kan senare redigera vilka delar av bilden som en effekt ska verka.

                          Hmm lite klurigt skrivet kanske

                          Gå in på http://www.moderskeppet.se/video/ och titta på guiderna. När jag lär mig ett nytt program så lär jag mig det själv - jag klickar runt i programmet, testar olika funktioner osv. En annan viktig del i min inlärning är också tutorials, tutorials och tutorials. Sök på google på photoshop video tutorials, typ. Kolla på allt som ser intressant ut. Man lär sig HUR MYCKET SOM HELST genom att se och höra andra visa olika trix och funktioner!
                          Senast redigerad av DAHLBERG; 23 August 2009, 23:23.
                          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                          540 liter kulfisk - T. lineatus
                          120 liter salt - Koraller och fisk

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Ursprungligen postat av DAHLBERG
                            Att göra bakgrunden svart är lite pillrigt... Det finns inget sätt, som jag vet, där man bara trycker på en knapp och poff - svart bakgrund.

                            Att förklarar hur man gör är lite bökigt eftersom jag använder photoshop cs4 och där kan man använda sk ickedestruktiva lager. Det som är speciellt med dem är att om man lägger på en effekt på en bild så läggs det inte permanent över bilden, och man kan senare redigera vilka delar av bilden som en effekt ska verka.

                            Hmm lite klurigt skrivet kanske

                            Gå in på http://www.moderskeppet.se/video/ och titta på guiderna. När jag lär mig ett nytt program så lär jag mig det själv - jag klickar runt i programmet, testar olika funktioner osv. En annan viktig del i min inlärning är också tutorials, tutorials och tutorials. Sök på google på photoshop video tutorials, typ. Kolla på allt som ser intressant ut. Man lär sig HUR MYCKET SOM HELST genom att se och höra andra visa olika trix och funktioner!
                            Ok jag som trodde att det bara var en knapp
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            Arbetssätt...