Duisburg 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #31
    Ha det så kul alla som inte ska ner till Tyskland, nu ska jag strax sätta mig på tåget för färd ner till Malmö och sedan vidare söderut efter en förhoppningsvis eminent middag hos Starman!
    Förhoppningsvis kommer det många kort på spektaklet i tråden i början på veckan!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #32
      OM det nu är av intresse sa kan ni ocksa följa min firre Nr 138 http://www.discusnews.com/duisburg08/html/tanks.shtml
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • Larry Stockholm
        • November 2004
        • 176

        #33
        Segerfisk

        Lycka till Kaj. Du har nog redan utsett en plats att ställa pokalen på. Kanonfin fisk.
        Svårt att skriva mer för nu håller jag båda tummarna.
        Lasse Omfors
        Förvaltare för bollmoraakvarieklubb.
        Stockholmsakvaristerna (Facebook)
        www.nordicdiscussociety.com

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #34
          Jag ser fram emot en rapport snarast efter eran hemkomst....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Kryptonit
            • October 2006
            • 139

            #35
            Ursprungligen postat av tummen
            Jag ser fram emot en rapport snarast efter eran hemkomst....
            Här kommer en liten rapport direkt från Duisburg då jag och min bror precis kommit tillbaka till hotellet efter att ha varit på mässan...

            För vår del tycker vi det var lite sådär. Är man stort fan av diskus, verkligen vill höra någon föreläsning eller handla massvis med prylar var det väl ok, annars inte något speciellt.
            Priserna var väl sisådär beroende på vad man ville ha... kollade lite snabbt på några saker, exempelvis ett eheim ytterfilter som kostar ca 2100 i sverige kostade ca 1500 där, ett uv-filter som kostar 950 i sverige såldes för 600 och till sist jämförde jag en grov 50x50x5 filtermatta - 200 i sverige och 60 på mässan.

            Det var väldigt välbesökt, vilket gjorde att det var trångt som tusan inne i hallen. Det var ungefär som att gå fram och tillbaka i en SL-buss i Stockholm under rusningstid

            Favoritprylen på mässan för mig och min bror var ett enormt malawi-kar som var byggt av en container.

            Vi fick ett gott skratt och någonting vi kommer minnas länge på vägen dit också...
            Tog spårvagnen 903 till hållplatsen Landschaftspark Nord enligt beskrivningen. Väl där visste vi inte riktigt var mässan låg, så vi frågade en som inte kunde tala engelska.
            Det vi fick fram var då: "die mässe", dvs mässan (trodde vi iaf).
            Han gudade då oss någon kilometer bort till... en kyrka!!!

            Utanför kyrkan lyckades vi tillslut fråga en annan som beskrev att vi behövde gå tillbaka till där vi började. Väl där såg vi skyltarna som visade vägen. Vi missade dem på vägen till kyrkan då vi förmodade att vår första guide hade koll.

            Nu blir det ingen mer mässa för oss, så om det är någon som har tips om närliggande saker skriv gärna det.
            Ska nu googla lite efter akvariebutiker, zoo och liknande för att se vad som kan vara värt att besöka i Duisburg, Düsseldorf och övrigt i närheten.
            Senast redigerad av Kryptonit; 03 October 2008, 14:01.
            Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
            (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #36
              Glöm inte Zoozajac som inte ligger sa langt borta fran mässan. Vi var där igar och har även besökt mässan i tva dagar, toppen!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Kryptonit
                • October 2006
                • 139

                #37
                Här kommer nästa rapport... och som ansjo nämner så gäller det zoo zajac.

                Efter min förra rapport kontrollerade vi deras hemsida och öppettider är vardagar 10-20...
                Beskrivningen var ganska enkel - spårvagn 903 från stationen till en hållplats och senare byte till en buss. Strax innan klockan 16:30 begav vi oss iväg.

                Vi beslutade att vara lite slöa och inte gå ungefär en kilometer till stationen, utan ta spårvagn dit också. Enligt tidtabellen gick den ju var 10:e minut...

                Efter drygt 20 minuter kom äntligen en, men av misstag råkade vi hoppa ombord på den som gick åt andra hållet (till Düsseldorf hbf istället för Duisburg hbf).
                Efter några stopp insåg vi misstaget och hoppade av och började väntan på spårvagnen åt rätt håll. En koll på tidtabellen även vid den hållplatsen gjordes och 10 minuter var det som gällde och ungefär 30 minuter senare kom spårvagnen.

                Vi satt dock till sist på rätt spårvagn från stationen

                Då vi var framme vid bussbytet hade det gått ungefär en och en halv timme sedan vi stämplade biljetterna och vi förmodar att man har en timme på sig, så de sista 2 kilometrarna eller så gick vi.

                Efter en lång resa såg vi äntligen vårt mål vid 18:30 - en och en halv timmes kikande blir nog lagom.
                När vi kom lite närmare tyckte vi det såg ganska mörkt ut och vi hade förväntat oss lite mer rörelse och bilar... En närmare undersökning bekräftade att det var helt igenstängt och öde
                Hade kanske hela personalen fått bukvattensot?

                Enligt noggrann kontroll av hela byggnaden var de enda vi hittade om öppettider samma som stod på nätet, dvs öppet till 20...

                Det blev två kilometers vandrande tillbaka till hållplatsen. Lyckligtvis hittade vi en person där som kunde växla en sedel till mynt för biljetten (automaten tog bara mynt).
                Resan tillbaka gick dock ganska smärtfritt, så tre timmar efter att vi startat var vi ganska trötta men iaf tillbaka igen.

                Nä, nu ska jag gå och dricka ett antal öl i baren och sedan gå ut och äta någonstans.
                Imorgon bär det av till Düsseldorf för förhoppningsvis lite intressantare utflykter.
                Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
                (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Det var lite otur för er, det var nämligen en helgdag igar da det är arsdagen av aterföreningen mellan väst och östTyskland. Men de har öppet idag och bara att dra dit igen.
                  Själva ska vi pa en runtur till affärerna med buss häromkring under dagen och i morgon blir det ytterligare en heldag pa massan.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Kryptonit
                    • October 2006
                    • 139

                    #39
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Det var lite otur för er, det var nämligen en helgdag igar da det är arsdagen av aterföreningen mellan väst och östTyskland. Men de har öppet idag och bara att dra dit igen.
                    Själva ska vi pa en runtur till affärerna med buss häromkring under dagen och i morgon blir det ytterligare en heldag pa massan.


                    Där ser man... då förstår jag varför spårvagnarna gick sällan och att de hade stängt.
                    Då blir det ett nytt försök idag.
                    Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
                    (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

                    Kommentar

                    • Kryptonit
                      • October 2006
                      • 139

                      #40
                      Denna dag gick inget fel

                      Dagen började med en spårvagnstur till Aquazoo-Löbbecke Museum utanför Düsseldorf.
                      Internetauftritt des Aquazoos Löbbecke Museum Düsseldorf

                      Helt klart ett ställe som var mycket roligt att besöka. Jag skulle vilja beskriva det ungefär som Kolmårdens akvarium, men större och bättre.


                      Sedan blev det försök nummer 2 att åka till zoo zajac och denna gång gick resan bra och de hade öppet
                      Butiken var betydligt större och bättre än vad jag väntat mig. Det var väldigt bra att vi vågade göra ett andra försök.
                      Åker jag tillbaka dit någon gång kommer jag nog boka in en heldag alternativt två besök som MAF-gänget, för efter Aquazoo-besöket var vi lite slitna så vi orkade bara med ungefär 2 timmar. Det är inte alls tillräckligt för att kunna kika på allt.
                      Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
                      (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        • April 2002
                        • 1103

                        #41
                        Hemma igen efter fyra dagar på drift bland akvarium och ölstugor. Som jag nämt tidigare gick Malmö Akvarieförenings resa i år till de bästa akvariebutikerna i Holland, Belgien och Tyskland, med en avstickare förbi Duisburgmässan på hemvägen. Dessutom besökte vi Burger Zoo i Arnhem.

                        Det har varit fantastiskt roligt, supertrevligt umgänge och intressanta diskussioner om allt mellan himmel och bottensediment! Jag har inte skrattat så mycket på år och dagar som jag gjort under denna resa.

                        Det var kul att vi var fler resenärer än någonsin på Malmö Akvarieförenings bussresa i år, 45 personer. Jag hoppas få återse alla nya bekantskaper på nästa års resa!

                        Även rent akvariemässigt har det varit en suverän resa. Vi besökte flera för oss okända butiker som alla utom en visade sig vara lyckoskott. De butiker som vi besökt tidigare höll lika hög klass som vanligt.

                        Dessutom hade Zoo Zajac, som annars mest är kul att besöka för att den är sjukt stor, ryckt upp sig ordentligt och uppvisade nu både kvantitet och kvalitet i sitt fisksortiment.

                        Även de mest erfarna akvaristerna på resan med enorma fisksamlingar hemma hittade fiskrariteter som de sökt efter i många år.

                        Burger Zoo var mycket fint och deras rengskogskupol och oceaneri var helt otroliga och värda ett besök helt på egen hand.

                        Deras saltvattensakvarium är gigantiskt. Man kunde beskåda det från många olika rum och vinklar, gå tunnlar under vattenytan och se såväl grunda strandbiotoper med koraller och småfisk som uppemot tio-femton meter djupa sänkor där det simmade stora hajar. Det var så stort att det tog en bra stund innan jag fattade att det var ett enda stort akvarium/bassäng som hängde ihop. På många ställen simmade det stim med yngel efter annars extremt svårodlade saltvattensfiskar.

                        Själva Duisburgmässan var som vanligt intressant att se, och det fanns en del fynd att göra och inte minst fanstastiskt fina diskus, både till salu och utställda i diskuschampionatet. Vi i Malmö Akvarieförening har besökt mässan tre år i rad nu så nyhetens behag har lagt sig, och de fyra timmar vi hade till vårt förfogande på mässan kändes som fullt tillräckligt.

                        Jag hade som ambition att posta lite reseredogörelser här efterhand under resan men det hann jag helt enkelt inte med så hotelldatorn fick vila. Å andra sidan, så här dagen efter känns det som att hotelldatorn var det enda som fick vila...

                        Jag fick en känsla av att det handlades mer fisk och akvarietillbehör än någonsin på den här resan. Då ska man ändå ha i åtanke att vi för två år sedan gjorde en liten undersökning i bussen på hemresan där alla anonymt fick ange hur mycket de köpt fisk och akvarietillbehör för och då kom upp i den svindlande summan av 23.000 euro!

                        På årets resa köptes det såväl kompletta saltvattensanläggningar löjligt billigt som svindyra extremt sällsynta fiskrariteter.

                        Det kommer mer, men jag tänker spara de flesta av mina bilder och berättelser till resereportaget i Ciklidbladet.
                        Senast redigerad av daniel_i_malmö; 06 October 2008, 08:36.
                        Malmö Akvarieförening
                        no hope, no harm, just another false alarm

                        Kommentar

                        • starman_
                          • March 2004
                          • 791

                          #42
                          Jag kom hem inatt och koppade in fisk. Sliten är man efter denna upplevelsefulla resa med mycket skratt mm.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #43
                            Först och främst vill jag tacka MAF som gjort ett väldigt bra arrangemang och jag kan bara hålla med föregående talare i en del, men inte i andra saker.
                            För mig var det första gången jag var på denna mässa och eftersom jag halkade med diskusgruppen på deras bravader som skiljde sig lite då de stannade kvar i Duisburg vid ditkomsten, så fick jag ett litet annat upplägg i ett par dagar. Jag fick bla. istället tre dagar på mässan men är man kanske inte så diskusintresserad så är det nog i mesta laget. Annars gjorde vi ett besök hos Ralf Battenberg som var väldigt kul och där fanns det några guldkorn och ett lite längre besök på Zoozajac och kollade igenom avdelningarna.
                            Själv så blev det inte så mycket fyndat för egen del, men köpte en del annat på begäran av andra som inte följde med på denna resa. Diskusen var ganska dyr, men som vanligt var tillbehören desto billigare. Min ögonsten i resan var när Heiko Bleher fångade upp några par nya Apistogrammor som inte finns i Sverige tidigare och nu ska ett nytt kar inredas!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              • April 2002
                              • 1103

                              #44
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Min ögonsten i resan var när Heiko Bleher fångade upp några par nya Apistogrammor som inte finns i Sverige tidigare och nu ska ett nytt kar inredas!
                              Wow, det låter spännande! Vad var det för apisto? Bilder?
                              Malmö Akvarieförening
                              no hope, no harm, just another false alarm

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #45
                                Både Kaj och jag ska fixa iordning kar till dessa ögonstenar men bilder kommer så fort som möjligt. Jag har namnet på dem, men lappen ligger i väskan som ligger i Kaj:s bil...och han sover nog fortfarande då vi kom hem kl. 06 i morse.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...