Akvarieföreningar / SARF - till vad nytta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    Akvarieföreningar / SARF - till vad nytta?

    I Sverige finns ett antal lokala akvarieföreningar, de flesta anslutna till riksförbundet SARF. Dessutom finns ett antal specialföreningar som inte är anslutna till SARF (eftersom de flesta av specialföreningarnas medlemmar - åtminstone förr - dessutom var medlem i en lokalförening).

    Akvarieföreningarnas viktigste funktion är som mötesplats för akvarister. (Man lär sig ju andra saker genom att prata med varandra, än genom en bok, surfning eller ett forum). Dessutom ordnas ofta olika aktiviteter, föredrag, tävlingar etc.

    SARF är remissinstans gentemot myndigheter i akvariefrågor. Det är tack vare SARF som en del konstiga lagförslag inte har blivit verklighet. Dessutom håller SARF kontakten mellan föreningarna, driver Odlingskampanjen, anordnar Akvariets Dag, delar ut Akvariets Oscar, ger ut SARF-Aktuellt (gratis till medlemmar) mm.

    Idag ser världen annorlunda ut än innan internet kom till och föreningsverksamheten kommer lätt lite på undantag. Det gäller inte bara akvarieföreningar.

    Tycker ni att akvarieföreningarna har spelat ut sin roll? Hur många är med i en förening? Hur många har ens varit på ett föreningsmöte? Var det bra eller dåligt? Kan det bli bättre? Synpunkter!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tycker definitivt inte att akvarieföreningarna har spelat ut sin roll - jag var t.ex. på ett föreningsmöte igår och lyssnade på ett mycket intressant föredrag. Jag kan verkligen rekommendera alla att gå med i en förening.

    Kanske skulle man istället kanske mer i så fall skall ifrågasätta SARF och vad de pysslar med, men den diskussionen hör knappast hemma här
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Är sekreterare i en relativt nystartad förening och jag tycker det är en trevlig stund vi har när vi möts. Att prata live med andra med samma intresse och utbyta erfarenheter och tips. Visst är det det vi gör här på internet oxå men det blir ändå en annan sak.

      Tycker verkligen att det är värt besväret att åka på möten
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Jag blev medlem i en förening vid nyår, och jag tycker de har en funktion. Det är väldans trevligt att sitta och prata fisk med andra fisknördar.
        Dessutom kan man hitta på många andra saker, som att anordna resor och så vidare. En förening har ju möjligheten att handla momsfritt.

        Tyvärr är folk i dag så stressade och upptagna med allt "som skall göras", allt skall vara genomorganiserat och uppstyrt. Om t ex ungarna skall sporta, skall detta ske i ordnade former där man får skjutsa alla till respektive klubb där träningen skall ske under övervakning av någon vuxen. Spontanidrotten finns knappt idag.
        Om man någon gång skall slappna av, skall detta också ske på så kort och koncentrerad tid som möjligt...man går då till ett spa och betalar dyrt för att "slappna av" under så kort tid som möjligt, istället för att någongång sitta på en klippa vid vattnet och titta på vågorna...

        Sedan jobbar man mera och hårdare idag än förut, vill göra karriär och så vidare och tiden som blir över är inte stor. Det är likadant för alla föreningar, inte minst politiska partier.

        Själv undrar jag om man inte håller på att glömma att livet skall levas, inte organiseras. I det genomorganiserade liv vi lever, finns inte plats för "extrasaker", som t ex akvarieföreningar. Men om de försvinner, skulle åtminstone jag sakna dem. Sarf fyller sin funktion, men man håller på att bli lite akterseglad. Jag tror det skulle behövas lite nytt folk i ledningen.

        Men i allmänhet så bör folk varva ner lite. Vi håller på att förvandlas till projektinriktade "acheivers" som till slut alla löper risk för att bli utbrända. Det är egentligen inget fel på föreningarna, det är fel på människors tankesätt.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          I Malmö Akvarieförening är aktiviteten högre än någonsin och vi är på fler medlemmar än vad vi varit på många år.

          Under våren har vi arrangerat massor av aktiviteter: dagsutflykt till västkustens bästa akvarieaffärer, dagstur till Göteborgsområdets bästa saltvattensaffärer, vårgrillning tillsammans med Hallandsakvaristerna, stor auktion, flera föredrag, hempristävling där det vackraste akvariet vinner mm.

          I maj har vi tre inplanerade medlemsaktiviteter, en dagsutflykt till Danmarks bästa affärer för trädgårdsdammar, en utflykt i naturen där vi plockar rötter till akvariet och ett föredrag där en föreningsmedlem berättar och visar bilder från sin fiskfångarresa till Papua Nya Guinea.

          Till hösten arrangerar MAF förutom de vanliga aktiviteterna det nationella mötet Akvariets Dag och en resa till Holland, Belgien och Tysklands bästa akvarieaffärer, djurparker och Duisburg-mässan. I år blir vi fler än någonsin och har fått boka om till största möjliga buss med 55 platser. Trots detta var resan fullbokad ett halvår i förväg.

          Så det är fullt drag åtminstone i Malmö. Till stor del har vi internetforum som Zoopet, Ciklid.se och Plantswap att tacka för det. Nya medlemmar hittar till föreningen från dessa sajter varje månad. Så dessa olika typer av mötesplatser kompletterar varandra utmärkt!

          För många är det är ett stort steg att komma ner på ett föreningsmöte så de missar hur mycket man kan utveckla sin hobby genom att lära känna andra akvarietokar, göra gemensamma akvarieaffärsutflykter, höra föredrag etc. Genom att vara synlig på internetforum lär man i viss mån känna varandra lite utan att träffas och steget att komma ner på ett möte blir sedan lite mindre.

          Zoopet-klubb Syd, vilket lätt hade kunnats uppfattas som en konkurrent till MAF, har visat sig vara en fantastisk rekryteringsbas. Flera har börjat med att besöka Zoopet-klubb Syds aktiviteter, som arrangeras under mer lösa former utan krav på medlemsskap, och sedan också blivit medlemmar i MAF när de fått upp aptiten på akvarieaktiviteter tillsammans med andra akvarister.

          Tyvärr saknar jag SARF och många andra lokala akvarieföreningar på dessa internetforum. Tillsammans hade vi kunnat göra att fler 'nät-akvarister' fick upp ögonen för hur kul och givande det är att träffa andra akvarister i verkliga livet.
          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 22 April 2008, 10:26.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Kanske skulle man istället kanske mer i så fall skall ifrågasätta SARF och vad de pysslar med, men den diskussionen hör knappast hemma här
            Den diskussionen hör absolut hemma här. Kommer det ingen kritik, kan man inte förbättra!

            Kjell vet det, men det kanske bör påpekas att jag sitter i SARF-styrelsen. Skäll på!

            Kommentar

            • Robin_Hedstrom
              • January 2005
              • 1818

              #7
              Funderingar om SARF

              Jag lite nyfiken på vad SARF egentligen är/gör. Om de nu är "hjärnan" i akvarieföreningskroppen så tycker jag att det är på tiden att de gör något för att synas. Uppgradera sig lite från skrivmaskinstiden och hänga på internetvågen.
              Jag har varit medlem i en "lokal" förening och fick då SARF-aktuellt. Det är ingen översensationell akvaristisk upplevelse tyvärr. Jag tror att även den skulle behöva sig ett lyft.
              Jag är hård och siktar mot fotknölarna men tyvärr är det så jag tycker. Det finns så mycket att göra (som inte är så svårt egentligen) för att få den bättre - små grejer men slagkraftiga.

              Utan att ha belägg (har inte sett någon hemsida) så tycker jag att SARF känns lite för mycket tidigt 90-tal.
              /Robin Hedström
              http://www.robinhedstrom.se/

              Kommentar

              • Fanbyalperna

                • September 2005
                • 752

                #8
                Visst är det bra och trevligt med lokala akvarieföreningar. Saknar en sådan.Tyvärr finns det ingen på rimligt avstånd här. De fyller absolut en funktion.
                Har inte alltid rätt, men fel ibland

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  SARF består inte oväntat av medlemsföreningarna + styrelsen. SARF-styrelsen är nog snarare händer än hjärna. Verkställande organ heter det väl? Akvarieföreningarna (och då speciellt stämman när representanter för akvarieföreningarna träffas för att hålla årsmöte) är hjärnan. Fast vi som har valts till styrelsearbetet förväntas naturligtvis även vara aktiva medlemmar - små hjärnvindlingar vi också. Är vi för saggiga så bör vi kanske inte väljas om. Då uppstår nästa problem: att hitta villiga kandidater. Det är ju fråga om ganska mycket frivilligarbete av människar som ofta hade fullt upp redan innan. Men tips om förbättringar tar vi tacksamt emot från alla håll.

                  SARF-Aktuellt skall helst som alla föreningstidningar fyllas av medlemmarna. En redaktör för den här typen av tidningar brukar inte kunna vraka bland insända artiklar. Alltså alla ni som får SARF-Aktuellt: skriv en artikel idag!

                  Hemsidan har du här:
                  När man vill ha hjälp med allt från renovering till enklare snickerier, så vill man anlita ett företag som man kan lite på. Det hittar ni här!

                  Kommentar

                  • Olle A
                    • January 2002
                    • 1661

                    #10
                    Intressant tråd detta, särskilt Jens och Daniels inlägg tycker jag är tänkvärda. Att träffa andra akvarister och prata fiskar och akvaristik är för mig väldigt värdefullt och kan aldrig helt ersättas av något internetforum. Sedan kan man ju fundera över vad föreningarna har på programmet. I min förening har vi väldigt trevligt när vi pratar fisk runt fikabordet, men att varje gång ha ett diaprogram från 80-talet som huvudpunkt är jag mer tveksam till. Det som lärs ut bör vara hyfsat aktuellt (fiskarnas latinska namn, tekniska hjälpmedel o s v) och bilderna inte alltför föråldrade. Man ska ha roligt och bli inspirerad! Dessutom måste föreningarna våga visa sig utåt, t ex i forum som detta och gärna med information i zooaffärer och på olika anslagstavlor. Tyvärr märker man ibland en motvilja mot att synas utåt, både hos SARF och lokala föreningar. Dags att inse att akvariehobbyn inte är något att skämmas för!

                    Olle

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      Den diskussionen hör absolut hemma här. Kommer det ingen kritik, kan man inte förbättra!
                      Skyll dig själv då

                      Nja, man kan nog undra över om kritik här leder till förbättring
                      Rent allmänt så har jag varit föreningsaktiv i ett antal akvarieföreningar i ca. 30 år. Inte i någon förening så har jag hört annat än klagomål på vad SARF gör. På mängder av årsmöten har frågan tagits upp om man skall vara kvar som SARF-medlemmar, eftersom de "ändå inte gör något". Bör väl påpekas att jag alltid har pläderat mot utträde även om jag ofta har hållit med om kritiken.

                      Nåväl då borde de ju ställa upp själva då. Du skriver
                      Är vi för saggiga så bör vi kanske inte väljas om. Då uppstår nästa problem: att hitta villiga kandidater.
                      Ja men för att folk skall ställa upp så gäller det ju också att få dom att tro de kan påverka. Det tror de inte och jag tror att deras farhågor är välgrundade. Jag har genom årens lopp pratat med en hel del styrelseledamöter och f.d. styrelseledamöter (sorry men jag tänker inte nämna några namn - dels för att det har sagts informellt och dels för att jag inte på något sätt har skrivit ner synpunkterna så jag minns inte exakt vad var och en sagt) och de har menat att det är som att arbeta i sirap. Alla nya ideer ses med skepsis. Rätt eller inte - jag vet inte. Vad jag däremot vet är att det inte är bra om folk får den känslan.

                      SARF är remissinstans och tack vare SARF har en del konstiga lagförslag inte blivit verklighet.
                      Det finns flera akvarieorganisationer som är remissinstans så det är inte så märkvärdigt.
                      Vilket lagförslag har SARF stoppat? Vad jag vet så har bara ett lagförslag stoppats i Sverige och orsaken till det skulle jag nog vilja påstå var främst att ett antal akvaristiska hemsidor drog igång en kampanj. Om nu SARF skulle ta åt sig äran för detta så tycker jag att det är väl magstarkt.
                      I samband med detta så tog också NCS (jag var ordförande där då) initiativet till ett möte med Sveriges akvarieorganisationer om att vi gemensamt skulle samarbeta för att driva frågor som dessa. SARF var helt emot detta och förslaget behandlades snarare hånfullt och föraktfullt av en av SARfs representanter på mötet. Så att SARF skulle vara drivande i dessa frågor håller jag definitivt inte med om.

                      Dessutom håller SARF kontakten mellan föreningarna
                      Uppenbarligen rätt dåligt eftersom föreningarna klagar.

                      driver Odlingskampanjen
                      Som tråkigt nog bara några få föreningar bryr sig om - tråkigt eftersom detta är en viktig fråga. Kanske beror det på att så lite har hänt och atta llt dras i långbänk.
                      Hur himla krångligt borde det vara att se till att de flesta arter som förekommer i handeln finns med där. De flesta nya artbeskrivningar som läggs in på Zoopet innehåller arter som inte är listade i SARFs lista.
                      För några år sedan fick jag till uppgift att göra en lista över MALTA-ciklider. Det tog mig 2-3 dagar att göra detta. Skulle SARF ha gjort det hade det krävts en femårsplan. Nåja lite överdrivet och idag är listan acceptabel, men det har dröjt för länge. Varför inte lägga upp odlarna på nätet så att det blir lite prestige i det hela.
                      Ps - jo jag vet att du varit ansvarig för detta - just därför är jag extra elak

                      anordnar Akvariets Dag
                      Åtminstone när det inte ställs in Nåväl det var kanske ett enstaka olycksfall och jag tycker att Akvariets Dag är mycket trevliga tillställningar. Dock så är SARF här ändå akterseglade av speciellt NCS, men även av GOC där föredragshållarna håller åtskilligt högre internationell nivå.

                      delar ut Akvariets Oscar
                      Jodå helt klart en trevlig idé, men knappast speciellt uppmärksammat och inte heller krävs det direkt någon större arbetsinsats för att klara av detta.

                      ger ut SARF-Aktuellt (gratis till medlemmar)
                      Jodå helt Ok efter förutsättningarna, men såväl Ciklidbladet som Malbiten är klart bättre.

                      Vad du inte nämner är "SARFs" program. Förr var detta egentligen det enda som nämndes i positiva ordalag när SARF diskuterades i föreningarna.
                      Idag är dessa inte längre så vikitiga - dels för att man knappast kör med diabilder längre, dels för att det inte kommer så många nya program (de ganla är inte heller uppdaterade) och dels för att det idag finns gott om kunniga och intressanta föredragshållare som man kan fixa utanför SARF.

                      Det var ju bara negativt som jag tagit upp och det blir ju då mycket riktat mot de individer som sitter i SARFs styrelse. Jag känner ju några av dom och tycker överlag att de som individer är mycket trevliga personer och genom årens lopp har de säkert också uträttat mycket nyttigt för hobbyn.
                      Jag har dock en känsla av att hela SARFs styrelse på något sätt är fastlåst i någon slags sirap som alla nya fastnar i. Detta sträcker sig säkert långt tillbaka i tiden och så pass långt att ingen i nuvarande styrelse då satt med i den. De nya friskas initiativlusta kvävs av detta och de ger upp och försvinner ur styrelsen, eller så växer de in i och blir själva en del av sirapssystemet.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 April 2008, 09:40.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Olle A
                        • January 2002
                        • 1661

                        #12
                        Jag är väl en av de f d styrelsemedlemmarna som har kännt på "sirapen" då. Visst är de ofta skeptiska till nya idéer och förslag. Blir de inte nerröstade förväntas förslagsläggaren mycket ofta genomföra sin idé själv. Det gäller även i vissa lokala föreningar (inte den jag är med i nu) vilket åtminstone hos mig har lett till en viss rädsla för att lägga fram förslag där. Samtidigt anser jag att det verkligen behövs ett sammanhållande riksförbund för Sveriges akvarieföreningar och tycker att odlingskampanjen är riktigt trevlig. Säkert kan den göras bättre - att få köpa en liten guldnål kanske inte är det roligaste priset för en odlare. Hur som helst vill jag gärna tro att konstruktiv kritik faktiskt KAN leda till förbättringar, åtminstone mer än om man bara är tyst och låter sirapen vara. En sådan genomnegativ attityd som Kjells lockar däremot knappast några nya krafter att engagera sig.

                        Olle

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
                          Hur som helst vill jag gärna tro att konstruktiv kritik faktiskt KAN leda till förbättringar
                          Fan trot, men man kan ju alltid hoppas

                          åtminstone mer än om man bara är tyst och låter sirapen vara
                          Nåväl tyst är jag i alla fall inte och även om jag inte avser att spilla tid på att förändra sirapen
                          Det innebär dock inte att jag inte gör något - tvärtom så gör jag nog bra mycket mer än de flesta om än inte i SARFs styrelse.

                          En sådan genomnegativ attityd som Kjells lockar däremot knappast några nya krafter att engagera sig.
                          Nåväl - men nu efterlystes ju faktisk kritik. Om den sedan är fel eller inte det är ju i så fall upp till SARFs styrelse att motsäga mig och visa att jag har uppåt väggarna fel.

                          Jag är förövrigt också - likhet med andra i denna debatt - klart positiv till föreningsverksamhet och akvariehobbyn. Men som jag har framfört i andra organisationer så tror jag inte att akvariehobbyn (främst pga myndighetsrestriktioner) finns kvar om 15 år om inte akvarieorganisationerna tar sig samman och jobbar mer aktivt.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Utmärkt Kjell! Nu fick vi nåt att bita i.

                            Nu har jag barn att passa resten av kvällen så bemötandena dröjer lite.

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Jag hoppas fler representanter för SARF blandar sig i på punkter där jag vet för lite. Jag har bara varit med några år själv.

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Skyll dig själ då

                              Nja, man kan nog undra över om kritik här leder till förbättring
                              Rent allmänt så har jag varit föreningsaktiv i ett antal akvarieföreningar i ca. 30 år. Inte i någon förening så har jag hört annat än klagomål på vad SARF gör. På mängder av årsmöten har frågan tagits upp om man skall vara kvar som SARF-medlemmar, eftersom de "ändå inte gör något". Bör väl påpekas att jag alltid har pläderat mot utträde även om jag ofta har hållit med om kritiken.
                              Jag har uppfattat att SARF gör för lite. Har SARF även gjort fel saker. Det underlättar ju med exempel - i den mån du känner till dem. Och att det är ämnen som kan diskuteras här.

                              Det finns flera akvarieorganisationer som är remissinstans så det är inte så märkvärdigt.
                              Vilket lagförslag har SARF stoppat? Vad jag vet så har bara ett lagförslag stoppats i Sverige och orsaken till det skulle jag nog vilja påstå var främst att ett antal akvaristiska hemsidor drog igång en kampanj. Om nu SARF skulle ta åt sig äran för detta så tycker jag att det är väl magstarkt.
                              I samband med detta så tog också NCS (jag var ordförande där då) initiativet till ett möte med Sveriges akvarieorganisationer om att vi gemensamt skulle samarbeta för att driva frågor som dessa. SARF var helt emot detta och förslaget behandlades snarare hånfullt och föraktfullt av en av SARfs representanter på mötet. Så att SARF skulle vara drivande i dessa frågor håller jag definitivt inte med om.
                              Här har jag kanske formulerat mig slarvigt. Jag har själv inte varit inblandad i myndighetskontakterna - delvis avsiktligt eftersom jag inte vill hamna på två stolar. Vad jag ville ha sagt var att det är viktigt att det finns rikstäckande organisationer när det kommer lagförslag som vill begränsa hållandet av husdjur. (Jag tror att det är viktigt för den globala miljömedvetenheten att så många människor som möjligt har husdjur, tittar på fåglar, dyker eller vad som helst så att dom får en liten inblick i hur naturen fungerar - men det är en helt annan diskussion). Därför vill jag att de enskilda akvaristerna i lokalföreningarna skall kunna ha en nationellt förbund som kraftfullt företräder dem när det finns behov. Om det alltså inte alltid har varit så blir jag lika irriterad som du. Däremot vet jag att vid ett möte med myndigheter kom det sig att SARF företräddes av en Kjell Fohrman som var den ende som inte fått förhinder. Det tackar vi särskilt för!

                              ...För några år sedan fick jag till uppgift att göra en lista över MALTA-ciklider. Det tog mig 2-3 dagar att göra detta. Skulle SARF ha gjort det hade det krävts en femårsplan. Nåja lite överdrivet och idag är listan acceptabel, men det har dröjt för länge. Varför inte lägga upp odlarna på nätet så att det blir lite prestige i det hela.
                              Ps - jo jag vet att du varit ansvarig för detta - just därför är jag extra elak
                              När det gäller Odlingskampanjen så finns det ideer om att fördela jobbet på fler personer eftersom jag inte har den arbetsro som krävs för att klara det hela själv på rimlig tid. Delvis är det mitt eget fel eftersom jag började med att höja ribban. Mycket av det arbete jag gjort är jag dock nöjd med - det finns en massa uppdateringar som ännu inte finns med i versionen på nätet. Just nu letar vi efter tekniska lösningar för smidiga uppdateringar. Onödigt med dubbeljobb.

                              Malta-cichlider låter intressant. Tre arter introducerade Oreochromis säger FishBase. Stämmer det?

                              Åtminstone när det inte ställs in Nåväl det var kanske ett enstaka olycksfall och jag tycker att Akvariets Dag är mycket trevliga tillställningar. Dock så är SARF här ändå akterseglade av speciellt NCS, men även av GOC där föredragshållarna håller åtskilligt högre internationell nivå.
                              Akvariets Dag har såvitt vi vet endast ställts in en gång, och det var senast. Alternativet var ett ekonomiskt underskott som hade drabbat både SARF och lokalföreningen hårt. Det hade kanske varit möjligt att inte hamna i den valsituationen, men när situationen var ett faktum var valet inte så svårt.

                              Kommande Akvariets Dag i Malmö verkar mycket lovande.

                              SARF och specialföreningarna har inte samma publik vilket gör att förutsättningarna blir olika. Skulle det vara en fördel om man samordnade???

                              Vad du inte nämner är "SARFs" program. Förr var detta egentligen det enda som nämndes i positiva ordalag när SARF diskuterades i föreningarna.
                              Idag är dessa inte längre så vikitiga - dels för att man knappast kör med diabilder längre, dels för att det inte kommer så många nya program (de ganla är inte heller uppdaterade) och dels för att det idag finns gott om kunniga och intressanta föredragshållare som man kan fixa utanför SARF.
                              Nä, tiderna förändras. (Fast jag tyckte inte dom var särskilt roliga ens på 1970-talet!) Problemet är ju för de små föreningarna med kanske 20 medlemmar (som dessutom får resa långt). Dom har inte råd att hyra in föredragshållare utifrån mer än undantagsvis. Det blir annorlunda i en storstad. Men även där växer eller krymper föreningar ibland väldigt raskt.

                              ...eller så växer de in i och blir själva en del av sirapssystemet.
                              Jag skall grunna på sirapen. Jag har faktiskt inte upplevt det riktigt så, men jag gillar sötsaker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...