Storauktion i Malmö 9 mars 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    Ursprungligen postat av EvaPeva
    Mkt bra förslag, Kjell!

    & Guy, jag förstår vad du menar, men som du sa i söndags, du har lika avstånd till båda det har inte jag. Jag har knappa 10 mil till Malmö ,men 30 till Gbg...
    Så givetvis vill jag ha 2 i Malmö ju! :-) ;-)

    Mvh Eva
    Förra året var det minst 2 bilar från Malmö, det är fin motorväg hela vägen
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • [lum]
      • June 2007
      • 137

      Det var kul att uppleva en fiskauktion för första gången!

      Blev lite växter, räkor till sambon och två red back scalarer.
      Synd bara att studentekonomin gjorde sig påmind...

      Förresten, vem sålde redback scalarerna? Utrop 114. Tycker lite synd om att de bara ska vara två. Kanske finns det några till att få tag på som sälskap?

      P.S. Såg att det stod Jesper och Magnus på påsen. Jag antar att det inte är firrarnas namn? Om jag har fel, isf. vilken är vilken?
      Senast redigerad av [lum]; 10 March 2008, 18:34.

      Kommentar

      • Måns
        • June 2002
        • 191

        Jag har några förslag till ändringar av akvarierutinerna.

        1. När man föranmält gods så får man nummer till sina poster så man kan märka posterna hemma i lugn och ro.

        2. Allt föranmält gods skrivs in i auktionslistor i förväg.

        3. Första timmen kör man bara föranmält gods, denna lista är klar före auktionen.

        4. Under den första timmen så sammanställs och kopieras resten av auktionslistan med både föranmält gods och nytillkommit blandat.

        5. När det finns många poster av samma eller liknande vara t.ex. körsbärsräkor så kan man köra först ett utrop som går t.ex. till 70 kr, då får den som ropade 70 först välja vilka poster han vill ha för 70 kr. Sedan får resten som kan tänka sig betala 70 kr välja poster. Resten av auktionen går vidare, efter ett tag så återgår man till körsbärsräkorna och gör ett nytt auktionsförfarande och får ett nytt pris t.ex 60 kr, då är det först han som ropade 60 kr och sedan resten som får välja körsbärsräkor för 60 kr, den här gången osv. Fördelarna är att det blir färre utrop, de snyggaste räkorna väljs först och får högst pris. Ibland kanske man vill ha väldigt många av en sort eller ingen alls, då är det en fördel om man kan ropa in flera poster samtidigt.
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

        Kommentar

        • Måns
          • June 2002
          • 191

          Jag skulle också gärna se fler auktioner i skåne än en per år. Men det kanske är onödigt att samma personer gör jobbet flera gånger om året. Men det finns ju andra akvarieföreningar som kanske kunde vara sugna på att ordna en höstauktion. (Jag har många ideer när jag själv slipper göra jobbet).
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1103

            Ursprungligen postat av Måns
            Jag har några förslag till ändringar av akvarierutinerna.

            1. När man föranmält gods så får man nummer till sina poster så man kan märka posterna hemma i lugn och ro.

            2. Allt föranmält gods skrivs in i auktionslistor i förväg.

            3. Första timmen kör man bara föranmält gods, denna lista är klar före auktionen.

            4. Under den första timmen så sammanställs och kopieras resten av auktionslistan med både föranmält gods och nytillkommit blandat.
            Det är bra ideer, och faktiskt, nästan precis så var det tänkt att funka med vårt nya system, förutom att post-nummer inte skulle delas ut i förväg eftersom nästan alla med föranmälningar ändå har andringar i antalet poster och innehåll när de väl kommer. Nu fungerade inte tekniken som tänkt så därför blev det strul och vi köra med samma primitiva hantering som förra året. Tills nästa år måste vi ha löst detta, och det kan du vara säker på att vi gjort också

            Ursprungligen postat av Måns
            5. När det finns många poster av samma eller liknande vara t.ex. körsbärsräkor så kan man köra först ett utrop som går t.ex. till 70 kr, då får den som ropade 70 först välja vilka poster han vill ha för 70 kr. Sedan får resten som kan tänka sig betala 70 kr välja poster. Resten av auktionen går vidare, efter ett tag så återgår man till körsbärsräkorna och gör ett nytt auktionsförfarande och får ett nytt pris t.ex 60 kr, då är det först han som ropade 60 kr och sedan resten som får välja körsbärsräkor för 60 kr, den här gången osv. Fördelarna är att det blir färre utrop, de snyggaste räkorna väljs först och får högst pris. Ibland kanske man vill ha väldigt många av en sort eller ingen alls, då är det en fördel om man kan ropa in flera poster samtidigt.
            Jo det är en idé. Att antalet utrop av samma typ måste hållas nere är klart. Vad vi redan har diskuterat är att begränsa antalet poster av samma typ per försäljare till två eller tre. Har man fler poster får man lägga dem på bordet med fasta priser.
            Malmö Akvarieförening
            no hope, no harm, just another false alarm

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              • April 2002
              • 1103

              Ursprungligen postat av Måns
              Jag skulle också gärna se fler auktioner i skåne än en per år. Men det kanske är onödigt att samma personer gör jobbet flera gånger om året. Men det finns ju andra akvarieföreningar som kanske kunde vara sugna på att ordna en höstauktion. (Jag har många ideer när jag själv slipper göra jobbet).
              Hehe. Det lär inte bli fler auktioner från MAFs sida per år i alla fall. Vi har alldeles för mycket andra aktiviteter för att hinna med det också. Varje höst har vi tex vår årliga långresa ner till Tyskland, Holland och Belgiens bästa akvarieaffärer. I år är förresten intresset rekordstort och uppemot 50 deltagare har redan anmält sig till resan.
              Malmö Akvarieförening
              no hope, no harm, just another false alarm

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                • April 2002
                • 1103

                Ursprungligen postat av [lum]
                Det var kul att uppleva en fiskauktion för första gången!

                Blev lite växter, räkor till sambon och två red back scalarer.
                Synd bara att studentekonomin gjorde sig påmind...

                Förresten, vem sålde redback scalarerna? Utrop 114. Tycker lite synd om att de bara ska vara två. Kanske finns det några till att få tag på som sälskap?

                P.S. Såg att det stod Jesper och Magnus på påsen. Jag antar att det inte är firrarnas namn? Om jag har fel, isf. vilken är vilken?
                Kul att du gillade auktionen!

                Magnus och Jesper är två av MAFs skickligaste och flitigaste odlare med 64 poster, nästan bara egenodlad fisk, på auktionen. Vill du ha tag i fler så kom ner på ett MAF-möte och snacka med dem, det går kanske att ordna. Och de blir säkert smickrade om du uppkallar scalererna efter dem
                Malmö Akvarieförening
                no hope, no harm, just another false alarm

                Kommentar

                • nille
                  • March 2002
                  • 323

                  Många goda ideer dyker upp,kom gärna med ännu fler.

                  Som Daniel skrev så har han och jag som hastigast redan diskuterat en del om hur vi ska kunna effektivisera inför nästa auktion.
                  Kan inte hålla med Kjells förslag på att dela upp det gruppvis ,tycker nog man kan improvisera till fler impulsköp (vilket är mycket av charmen med auktioner)när man har blandade listor.

                  Vad Daniel glömde berätta i de förra inläggen är att MAF i höst står värd för AKVARIETS DAG,så MAF har en del att stå i i höst,förutom dessa två aktiviteter kommer ju dessutom vårat ordinarie program.

                  Många undrar kanske vad Akvariets dag(AD)är för något,och jag ska här kort sammanfatta detta.

                  AD arrangeras en gång om året ,och är en Sverigeteckande möteshelg för SARF anslutna akvarieföreningar.
                  Olika föreningar runt om i Sverige,el rättare sagt Norden,turas om att arrangera detta möte.
                  I år kommer mötet att vara i Malmö med MAF som arrangör.

                  På programmet på ett AD står framför allt akvarierelaterade föredrag av hög klass både av svenska och utländska föredragshållare,dessutom delas AKvariets oscar ut(ett pris som går till en person i Norden som har på något speciellt sett utmärkt sig inom hobbyn)De Nordiska länderna tävlar också sinsemellan i akvariekunskap,med två representanter från varje land.

                  AD kommer att vara 18-19 oktober,vill du komma och deltaga i detta trevliga arrangemang ,så boka in dessa datumar redan i era kalendrar

                  Så fort vi fått lite mer kött på benen om detta arrangemang kommer vi att starta en ny tråd som bara rör ämnet Akvariets dag,så håll utkik efter den.
                  niclas

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av nille
                    Kan inte hålla med Kjells förslag på att dela upp det gruppvis ,tycker nog man kan improvisera till fler impulsköp (vilket är mycket av charmen med auktioner)när man har blandade listor.
                    Lite märkligt argument - just impulsköp är ju det som alla seriösa akvarister varnar för eftersom det leder att folk köper fisk som de inte har plats för, som blir för stora, som inte passar ihop med de fiskar de har osv. osv.
                    Skulle det vara uppdelat skulle också förutsättningarna vara bättre att kunna ge adekvat info. Många är ju snabba på att kritisera affärer för att de är dåliga på att informera och detta också med all rätt, men är föreningarna bättre. Info är kanske inte så viktig om det bara är föreningsmänniskor och akvarister som dyker upp, men dessa auktioner drar ju fler och fler av "vanligt folk" (vilket bara är positivt) och då blir adekvat info precis lika viktig på en föreningsauktion som i en affär.

                    Nu var detta inlägg minst sagt "off topic" - ber om ursäkt för det.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      • April 2002
                      • 1103

                      Jag får nog säga att Kjell har en poäng när det gäller impulsköp, men tycker inte det vore en bra idé att dela in utropen i grupper. Själva charmen med auktioner tycker jag är blandningen av högt och lågt i alla bemärkelser: rariteter och guppyyngel, tokbilliga fynd och priser som drar iväg när två köpare hetsar varandra.

                      Kjells ideér och kritik grundar sig som han själv säger till stor del på att han inte gillar akvarieauktioner över huvud taget. Men det finns det många andra som gör även i dess nuvarande form, uppenbart.

                      Tvärtom så fick vi en del kritik för att det kom för många poster av samma typ efter varandra: kritikerna menade att det blev tråkigt och pressade ner priserna. Så det finns flera infallsvinklar på det problemet.

                      Jag tror att det bästa är att styra fler utrop mot det fasta bordet, särskilt när det finns flera av samma typ. Där kan man köpa i lugn och ro utan att hetsas till impulsköp på samma sätt. För de utrop det bara finns enstaka exemplar av tror jag en traditionell auktion är det bästa och roligaste. På så sätt får man det bästa av två världar.

                      Beträffande information kring de fiskar som säljs så finns det mycket att göra, men detta måste falla på försäljaren. Det finns några försäljare som är exemplariska när det gäller detta och sätter en lapp med fotografier och artinformation och skötselråd på varje påse. Alf och Anita tex, gör detta på alla sina fiskar och då är de ändå bland de som har flest utrop på auktionen, så att det skulle vara för jobbigt för försäljaren tror jag inte på. Kanske är detta något vi skulle kunna begära av alla försäljare inför nästa auktion?
                      Malmö Akvarieförening
                      no hope, no harm, just another false alarm

                      Kommentar

                      • EvaPeva
                        • May 2007
                        • 765

                        Att göra som Alf & Anita gjort med till & med laminerad info på påsarna måste jag ge en eloge för. Exemplariskt att göra så! Det var jättebra att gå där & läsa på deras gods & faktiskt inse, ha, den arten klarar till & med jag av, trots att den för mig var okänd! :-)

                        & som du säger här ovan Daniel, att införa en sån grej till nästa års auktion tycker jag verkar mkt vettigt!

                        Övning ger färdighet, e det inte så man brukar resonera?!

                        Mvh Eva

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                          Jag får nog säga att Kjell har en poäng när det gäller impulsköp, men tycker inte det vore en bra idé att dela in utropen i grupper. Själva charmen med auktioner tycker jag är blandningen av högt och lågt i alla bemärkelser: rariteter och guppyyngel, tokbilliga fynd och priser som drar iväg när två köpare hetsar varandra.

                          Kjells ideér och kritik grundar sig som han själv säger till stor del på att han inte gillar akvarieauktioner över huvud taget. Men det finns det många andra som gör även i dess nuvarande form, uppenbart.
                          Även inom en grupp så kan det väl blandas rariteter med "bread and butter", fyndpriser med dyringar etc.

                          Vad jag inte gillar med akvarieauktioner är att man måste sitta timmavis för att invänta just de fiskar/växter etc. man själv är intresserad av. Går man ifrån för en fika så missar man alltid något.
                          Om det är få utrop spelar det självklart ingen roll, men auktionerna tenderar att bli större och större (vilket ju i sig är trevligt). Vilket då enligt dig är "beviset" för att just den nuvarande formen är den som folk helst vill ha. Kanske är det så, men samtidigt så är det ju minst sagt tomt i auktionshallen den sista timmen på de flesta auktioner, vilket väl lite motsäger detta.
                          Visst kan auktionen kortas ned med t.ex. mer varor på det fast bordet som har föreslagits men jag tror nog att auktionerna i framtiden kommer att bli ännu populärare om nu inte myndigheterna stoppar dom.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            Mer fasta bord tycker jag Gärna med omvänd auktion dvs allt på bordet kostar 50 kr men varje timme går det som finns kvar ner en 10:a i pris
                            Då kan man ha t.ex ett 50 kr bord och ett 100 kr bord för småposter.
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • Mona
                              • October 2002
                              • 840

                              Jag måste hålla med om att Alf & Anita's presentation av sitt auktionsgods var exemplariskt! Jag kommer att göra något liknande om jag lämnar in gods fler gånger.

                              Sedan så var det nog inte så många som lämnade in gods som ville lämna det till fasta bordet. Jag lämnade in tre stora påsar Hornsärv för 10 kr st, men folk verkade mer villiga att bjuda på Hornsärven på auktionen. Mycket av det inlämnade blev liggande kvar där.

                              Jag tyckte iallafall att det var jättekul med auktion och kommer att försöka vara med fler gånger. Jag hade turen att ha mina körsbärsräkor relativt tidigt på auktionen och fick 12 kr styck för dem. Här hemma stimmar nu åtta ljuvliga dvärgkardinalfiskar.
                              Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                              Kommentar

                              • Guy Palm
                                • March 2002
                                • 5720

                                I mitt kar flyter i varje fall det omkring av din hornsäv från det fasta bordet. Tyckte det var mycket smidigare att köpa det där
                                Guy
                                ,Poecilia,SKS,GOC,

                                Kommentar

                                Arbetssätt...