Växt- och räkresa till Tyskland

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • lillfrasse
    svarade
    Jag gör inte skäl för namnet men far är ju storfrasse så det är ju upptaget redan. Men jag kan bo i bagaget med en låda pilsner som sällskap :x
    Senast redigerad av lillfrasse; 09 January 2008, 15:38.

    Lämna en kommentar:


  • Maria - Sjöjungfru
    svarade
    Ursprungligen postat av lillfrasse
    Haha blir det en bil för de lite större pojkarna som jag själv och de mindre pojk/flickor i de små bilarna. Det ordnar sig nog ;-)
    *S* Lillfrasse, det hör väl alla att en Lillfrasse får plats i en liten bil

    Lämna en kommentar:


  • lillfrasse
    svarade
    Haha blir det en bil för de lite större pojkarna som jag själv och de mindre pojk/flickor i de små bilarna. Det ordnar sig nog ;-)

    Lämna en kommentar:


  • Annika
    svarade
    Jag tar inte så stor plats ;-)

    Lämna en kommentar:


  • Maria - Sjöjungfru
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    2 av dom är småbilar så det blir kanske lite trångt i baksätena på 2 bilar.
    Finns det hjärterum.......

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Raskens
    Jag förklarar lika bra som en blind slåss
    Jag menar om man kör dit på sommarhjul och en olycka inträffar så är det höga böter.
    Agneta.
    Jag får kolla detta - känner ju några tyskar.
    Vad jag vet är dock att de flesta tyskar kör med sommardäck i alla fall.

    Vi har dock nu 3 anmälda bilar med godkända friktionsdäck för vinterlag (i både Tyskland och Sverige), men 2 av dom är småbilar så det blir kanske lite trångt i baksätena på 2 bilar.

    Lämna en kommentar:


  • Raskens
    svarade
    Jag förklarar lika bra som en blind slåss
    Jag menar om man kör dit på sommarhjul och en olycka inträffar så är det höga böter.
    Agneta.

    Lämna en kommentar:


  • kaj.p
    svarade
    Ursprungligen postat av Raskens
    Min sambo har tatt reda på följande. Det är samma lag på vinterdäck i Tyskland vid vinterväglag. Det finns ingen dispans i Sverige som gäller för sommardäck vid utlandsresa. Man får inte ha dubbat utan dubbfria vinterhjul. Troligtvis säger dom inget förrän om det händer någott. Då är det böter som gäller. Denna lag kom i Tyskland -06.
    Tänkte bara dela med mig till er så ni vet.
    Det är snart dax.
    Agneta

    Jojo men Du blir stoppad vid gränstationen om du har dubbdäck. Där får du valet dra ut dem med hovtång (som finns o låna) eller vända om. Detta har drabbat en o annan som dragit ner for o bunkra men inte tänkt sig för.

    Lämna en kommentar:


  • Raskens
    svarade
    Min sambo har tatt reda på följande. Det är samma lag på vinterdäck i Tyskland vid vinterväglag. Det finns ingen dispans i Sverige som gäller för sommardäck vid utlandsresa. Man får inte ha dubbat utan dubbfria vinterhjul. Troligtvis säger dom inget förrän om det händer någott. Då är det böter som gäller. Denna lag kom i Tyskland -06.
    Tänkte bara dela med mig till er så ni vet.
    Det är snart dax.
    Agneta

    Lämna en kommentar:


  • Maria - Sjöjungfru
    svarade
    Ursprungligen postat av Annika
    Nu är det inte lång tid kvar. Längtar
    Håller med, ska bli jättekul!!

    Lämna en kommentar:


  • Annika
    svarade
    Nu är det inte lång tid kvar. Längtar

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Vi blev till slut 12 stycken och jag har nu bokat färjebiljett för 3 bilar och 12 personer.

    Om någon mer vill ansluta sig så finns det 2 möjligheter
    1/ att skrapa ihop ett gäng och sedan strunta i Göteborg-Kiel färjan och istället åka direkt ner till Hannover där vi träffas
    2/ att samla ihop åtminstone 3 st (blir för dyrt annars) och åka ner samma väg som vi andra dvs via Göteborg-Kiel färjan
    I bägge fallen kan jag säkert fixa fler hotellrum nere i Hannover

    Växt och räkresa till Hannover, Tyskland:
    Den första helgen i februari 2008 arrangeras en stor växtakvarietävling i Hannover www.planted-aquarium.de Denna växttävling är en del av en stor husdjursmässa.
    Zoopetklubbväst arrangerar därför en resa dit som alla goldisar med anhöriga är välkomna att delta i.
    Förutom att besöka detta evenmang kommer vi även att besöka en del akvarieaffärer, ev. något offentligt akvarium samt några odlare (programmet är inte spikat ännu). Vi kommer t.ex. att besöka de berömda "räkodlarbröderna" Carsten och Frank Logemann http://www.caridinajaponica.de/ där vi kommer att få titta på deras odling samt även ges möjlighet att köpa räkor.

    Vi i Zoopetklubbväst kommer att att åka via Göteborg-Kiel färjan i Göteborg, men bor man t.ex. i södra Sverige så skulle man t.ex. kunna hoppa över färjeturen och istället ansluta nere i Hannover.

    Tider för de som åker från Göteborg:
    Avresa: torsdag kväll (31/1) kl. 19.00 med Kielfärjan från Göteborg.
    Hemkomst: måndag morgon (4/2) kl. 09.00.
    Det innebär 2 nätter på färjan och 2 nätter på hotell.
    Priset går inte att ange exakt, men lär nog hamna på ca. 2.000 kr per person vilket då inkluderar färja (inkl. plats i fyrbäddshytt), bilkostnader och hotell (plats i dubbelrum).

    Anmälda:
    Kjell Fohrman + god vän
    ansjo
    MagicFingers + Marie
    fifi
    Maria-Sjöjungfru
    Annika
    Raskens Ida
    staan
    Jimmy.VBG
    lillfrasse
    Totalt: 12 st anmälda

    Medlemskrav i Zoopetklubbväst.
    1/ Gold-medlemskap (ev. anhörig till goldmedlem kan få följa med).
    2/ Ett glatt humör

    Lämna en kommentar:


  • Raskens
    svarade
    Jag med
    Agneta

    Lämna en kommentar:


  • fifi
    svarade
    Längtar järnet!

    Lämna en kommentar:


  • lillfrasse
    svarade
    Sitter och kryssar i almenackan snart bär det av.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...