Akvarieauktion i Göteborg 24/11

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    Ursprungligen postat av Annaica
    Du tar inte med i ekvationen att människor inte är annat än människor som kan se fel.

    Jag kan gnälla jättemycket på saker jag köpte från dig (du var ju så otroligt seriöst så du skrev namn på dina grejer!). Men, jag tar auktionen för vad det är; man köper lite grisen i säcken när man köper små firrar.
    kan du?. tror jag inte. och kan då hänvisa till samma saker som alla andra tydligen tycker att jag skall göra..., , säger man inte ifrån samma dag så räknas det inte...!

    (besides, jag lämnar god kvalitet på de saker jag tar med mig eller kompenserar upp detta med antal i påsarna)

    hälften av fisken var inte små!.
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      Ursprungligen postat av Guy Palm
      köpa det man vill ha i någon affär.
      peka till vilken affär som har dessa inne (i västra sverige) så pker jag och handlar.
      !!
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        Ursprungligen postat av MagicFingers
        kan du?. tror jag inte. och kan då hänvisa till samma saker som alla andra tydligen tycker att jag skall göra..., , säger man inte ifrån samma dag så räknas det inte...!

        (besides, jag lämnar god kvalitet på de saker jag tar med mig eller kompenserar upp detta med antal i påsarna)

        hälften av fisken var inte små!.
        Klart jag kan... det finns alltid något att klaga på. Men jag är en vuxen människa så jag har vett att låta bli.
        Räkbiten


        Kommentar

        • silverfisken
          • September 2006
          • 3

          Att jag överhuvudtaget skrev något nu beror på att jag tycker det är väldigt konstigt att MagicFingers får så mycket skit för något som jag anser är självklart att han är i sin fulla rätt att vara missnöjd över. Koisvärdbärarna tillhörde de dyraste posterna på hela auktionen. Ponera att det hela istället hade handlat om lekgruppen med L-134. Vem hade blivit hängd i forumet om inte könsfördelningen stämde med uppgifterna som lämnats, köparen eller säljaren?

          När det gäller mina ancistrusar så fanns det fler par som uppenbart kom från samma säljare, med 400 poster att gå igenom ansåg jag att det rimligtvis borde räcka med att titta lite nogrannare på en eller två av dessa till synes likadana poster. De jag kollade såg bra ut, att köpet råkade bli ett par jag inte hade synat i sömmarna var mer en tillfällighet. Dessutom var den lilla hannen av det slaget att det inte snabbt och enkelt gick att säkert könsbestämma honom.

          Bra gjort av kaj.p att erbjuda sig att se över bytesmöjligheter. Jag tar på mig min del i missen så något byte ska du inte behöva göra men har du någon lämplig hona att sälja så är jag intresserad.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Om någon säljer växter som säljaren vet kräver co2 och mycket ljus och "Erik 29 år" köper dessa för han tycker dessa är skitsnygga, kommer hem planterar växterna och 14 dagar senare är de bara en sörja, är det likadant då?
            Växterna låg i en påse och han tittade på påsen och tyckte de såg fina ut, men "Erik" vet inte riktigt vad det är för växter men är med och budar ändå på dessa.
            Det är lite vad auktion går ut på, att vara med och buda på det som man tycker verkar vara intressant, och om man sedan går på en mina så visst är det tråkigt för köparen.

            Jag tror inte i Magicfingers fall, att säljaren har gjort det med flit utan det blev ett misstag helt enkelt. Tråkigt att det blev på detta viset, men det är bara att bita i gräset och gå vidare.

            OBS! "Erik 29" år är ett påhittat namn!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              Koisvärdbärarna tillhörde de dyraste posterna på hela auktionen.
              32:-/st tillhör absolut inte den dyraste posten. Tycker att det är billigt för den typ av fisk
              Senast redigerad av Guy Palm; 01 January 2008, 12:12.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • cobra
                • December 2004
                • 1743

                Livet är inget för nybörjare... Tycker att det räcker nu och att Kjelle låser denna tråd, nytt år och nya misstag att lära av och ända sättet att bli visare av...
                Fotosidan.se

                Kommentar

                • hfh75
                  • April 2005
                  • 595

                  Ursprungligen postat av cobra
                  Livet är inget för nybörjare... Tycker att det räcker nu och att Kjelle låser denna tråd, nytt år och nya misstag att lära av och ända sättet att bli visare av...

                  Tycker det låter som en bra idé...
                  /Fredrik

                  -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

                  Kommentar

                  • silverfisken
                    • September 2006
                    • 3

                    Naturligtvis är det inte samma sak om man köper okända växter och inte vet hur dom ska skötas. Så länge köparen inte har fått totalt vilseledande information så vore det givetvis ett misstag han helt och hållet fick ta på sig själv. Vi har nog alla både köpt och sålt fisk som inte har klarat sig särskilt bra i sin nya miljö, och något sådant är det heller ingen som har tagit upp i tråden. Några skötselråd köparen kan följa för att fixa till "felaktig" könsfördelningen finns det däremot inte. Det går liksom inte att stoppa ner fiskarna i ett rosa akvarium och mata med östrogen och så vore allt frid och fröjd efter ett tag.

                    Av cirka 400 poster betingade Koisvärdbärarna det sjunde högsta priset. Vad som är dyrt eller inte är förstås relativt och kan diskuteras men uppskattningsvis kostade Koisvärdbärarna minst 5-6 gånger mer än genomsnittet för övriga auktionsposter. Det i kombination med styckpriset på ynglen som inte gick att könsbestämma tycker iaf jag kvalificerar dem att höra till auktionens dyraste poster.

                    Jag tror som sagt inte heller att någon avsiktligt har försökt blåsa någon. Däremot är jag förvånad över den lilla förståelse "lurade" köpare möter. Att låsa tråden ser jag ingen anledning att göra. Det skulle vara en jäkligt trist avslutning på en annars väldigt trevlig och lyckad auktion.

                    Kommentar

                    • MagicFingers
                      • November 2003
                      • 3136

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Om någon säljer växter som säljaren vet kräver co2 och mycket ljus och "Erik 29 år" köper dessa för han tycker dessa är skitsnygga, kommer hem planterar växterna och 14 dagar senare är de bara en sörja, är det likadant då?
                      Växterna låg i en påse och han tittade på påsen och tyckte de såg fina ut, men "Erik" vet inte riktigt vad det är för växter men är med och budar ändå på dessa.
                      Det är lite vad auktion går ut på, att vara med och buda på det som man tycker verkar vara intressant, och om man sedan går på en mina så visst är det tråkigt för köparen.

                      OBS! "Erik 29" år är ett påhittat namn!
                      känns som om JAG skulle vara utpekad att sälja "felaktiga" växter (se ännu tidigare inlägg än detta från övriga svaranden) och jag vill bara säga att så är INTE fallet, bara genom att jag lämnar kontaktmöjligheter på posterna, bör säga motsatsen.
                      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                      Nunc Est Bibendum

                      Kommentar

                      • Annaica
                        • February 2006
                        • 1177

                        Ursprungligen postat av silverfisken
                        Av cirka 400 poster betingade Koisvärdbärarna det sjunde högsta priset. Vad som är dyrt eller inte är förstås relativt och kan diskuteras men uppskattningsvis kostade Koisvärdbärarna minst 5-6 gånger mer än genomsnittet för övriga auktionsposter. Det i kombination med styckpriset på ynglen som inte gick att könsbestämma tycker iaf jag kvalificerar dem att höra till auktionens dyraste poster.
                        Men nu är det ju en auktion vi talar om... vad gör man på en auktion? Jo, köparen bestämmer priset.

                        Jag tittade själv på påsen med dessa små firrar och kunde konstatera att några var för små för att sätta ett kön på... och jag tror att alla som har akvariefiskar vet att unga fiskar är svåra att bestämma ett kön på.

                        Om MagicFingers tycker att de är dyra fiskar han köpt så är det väl bara han själv han har att skylla på den punkten, för han satte priset helt själv, det var ingen som hade märkt påsen med en prislapp.

                        2 st firrar med fel kön hit eller dit när man köpt 10 st... tror nog att skon klämmer mest för att 2 av de små fina honorna dog, och därför är suget efter 2 honor till extra stort. Jag kan ha fel... men varför kom inte klagandet innan, när alla levde?
                        Räkbiten


                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Naturligtvis är det inte samma sak om man köper okända växter och inte vet hur dom ska skötas. Så länge köparen inte har fått totalt vilseledande information så vore det givetvis ett misstag han helt och hållet fick ta på sig själv. Vi har nog alla både köpt och sålt fisk som inte har klarat sig särskilt bra i sin nya miljö, och något sådant är det heller ingen som har tagit upp i tråden. Några skötselråd köparen kan följa för att fixa till "felaktig" könsfördelningen finns det däremot inte. Det går liksom inte att stoppa ner fiskarna i ett rosa akvarium och mata med östrogen och så vore allt frid och fröjd efter ett tag.
                          Vad jag menade är att auktioner är lite grisen i säcken, inte hur man ska sköta fiskar och växter.

                          Av cirka 400 poster betingade Koisvärdbärarna det sjunde högsta priset. Vad som är dyrt eller inte är förstås relativt och kan diskuteras men uppskattningsvis kostade Koisvärdbärarna minst 5-6 gånger mer än genomsnittet för övriga auktionsposter. Det i kombination med styckpriset på ynglen som inte gick att könsbestämma tycker iaf jag kvalificerar dem att höra till auktionens dyraste poster.
                          Det är helt upp till var och en hur mycket man är villig att betala för en post och tycker man det är dyrt så bjuder man inte mera.

                          Jag tror som sagt inte heller att någon avsiktligt har försökt blåsa någon. Däremot är jag förvånad över den lilla förståelse "lurade" köpare möter. Att låsa tråden ser jag ingen anledning att göra. Det skulle vara en jäkligt trist avslutning på en annars väldigt trevlig och lyckad auktion.
                          Jag har förståelse att Magicfinger mfl kan känna sig lurade, men att bli sur på att det råkade bli fel på könet på de fiskar som inte var fullvuxna är sådant man får ta när det är auktion. Säljaren kanske inte ens är medlem på Zoopet och har läst erbjudandet att byta ut de felaktiga fiskarna, så att vara arg på honom/henne är ingen bra lösning.

                          Ursprungligen postat av MagicFingers
                          känns som om JAG skulle vara utpekad att sälja "felaktiga" växter (se ännu tidigare inlägg än detta från övriga svaranden) och jag vill bara säga att så är INTE fallet, bara genom att jag lämnar kontaktmöjligheter på posterna, bör säga motsatsen.
                          Det var absolut inte dig jag menade, och du behöver inte känna dig träffad då det bara var ett exempel jag skrev som kan hända och säkert har hänt vid auktioner.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • starman_
                            • March 2004
                            • 791

                            auktionen är slut för längesedan, varför stänger man inte ner tråden då?

                            Kommentar

                            • Koksalt
                              • November 2007
                              • 498

                              Ursprungligen postat av starman_
                              auktionen är slut för längesedan, varför stänger man inte ner tråden då?
                              Kan inte annat än hålla med... Det är ju bra länge sen den gick av stapeln!

                              Men å andra sidan läser jag ju iaf!
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                              Kommentar

                              • MagicFingers
                                • November 2003
                                • 3136

                                Ursprungligen postat av Annaica
                                Men nu är det ju en auktion vi talar om... vad gör man på en auktion? Jo, köparen bestämmer priset.

                                Jag tittade själv på påsen med dessa små firrar och kunde konstatera att några var för små för att sätta ett kön på... och jag tror att alla som har akvariefiskar vet att unga fiskar är svåra att bestämma ett kön på.

                                (1) Om MagicFingers tycker att de är dyra fiskar han köpt så är det väl bara han själv han har att skylla på den punkten, för han satte priset helt själv, det var ingen som hade märkt påsen med en prislapp.

                                (2) 2 st firrar med fel kön hit eller dit när man köpt 10 st... tror nog att skon klämmer mest för att 2 av de små fina honorna dog, och därför är suget efter 2 honor till extra stort. Jag kan ha fel... men varför kom inte klagandet innan, när alla levde?
                                (1)nej inte med prislapp, men med KÖNSFÖRDELNING! (se tidigare inlägg.)(och eftersom denna post såldes för 310:- så anser nog ALLA här inne att detta var en DYR post (och säkert du med eftersom du inte bjöd över (om du var med på budgivningen))

                                (2)ovesäntligt antagande (vet inget om vad dom 2 könlösa skulle bli/vara nu) från din sida.Och "klagandet" som DU kallar det, kom så fort jag urskiljde att 2 av "honorna" blev hannar.
                                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                                Nunc Est Bibendum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...