Zoopetklubb Väst

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    Ursprungligen postat av Niina
    Vi som åker från halmstad har ju ett litet "problem".
    Ska vi åka söderut och åka genom hela danmark, eller åka upp till göteborg och ta samma färja som ni kommer åka.

    Vill ju veta vad som är billigast och tiden. För det tar ju 1/1½h till helsingborg/malmö. sen resa genom halva danmark. Jag har ALDRIG kört i danmark och har inte ens nån aning om hur lång tid det tar.

    Vad hade ni andra valt?
    Som jag ser det så har vi 3 alternativ:

    Alt 1: Helsingborg-Helsingör och sen genom Danmark

    Alt 2: Tar bilen upp till götet och åker samma som dom

    Alt 3: Varberg-Grenå och träffar som andra där

    Vad tycker ni??
    Senast redigerad av Mattias Andersson; 24 July 2005, 18:23.

    Kommentar

    • muppins
      • September 2002
      • 1629

      Mig spelar det ingen större roll vilken väg vi åker, fast eftersom jag är otroligt fattig så tycker jag att vi tar det billigaste alternativet.
      Har kollat lite priser...

      Helsingborg - Helsingör:

      HH-ferries: 4-dagarsbiljett t/r: 418 kr
      Ordinarie biljett t/r ( hemresa inom ett år ): 515 kr

      Scandlines: Weekendbiljett t/r: 475 kr
      Ordinarie biljett t/r: 580 kr

      Öresundsbron:

      570 kr t/r

      ( dessa två alternativ ovan innebär ju också resan Odden - Ebeltoft som kostar 495 dkk enkel resa )

      Varberg - Grenå:

      lördag: 1195 kr enkel resa
      söndag: 995 kr enkel
      + bränsletillägg 30 kr/person och bokningsavgft 50 kr

      Göteborg - Frederikshavn:

      lördag: 1195 kr /1495 kr enkel ( beroende på vilken båt vi ska åka med )
      söndag: 995 kr/1295 kr enkel

      Sedan får någon annan räkna ut hur mycket bensin det går åt de olika vägarna...

      /muppins


      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ni kan direkt förkasta alternativ 3 - det finns inga färjor som passar med Varberg - Grenå

        1/ Ni åker inte genom hela Danmark utan tar först färjan Helsingborg-Helsingör och sedan färjan Odden-Ebeltoft.
        Totalt kör ni då 60 mil (Göteborgarana har totalt 50 mil). Bägge dessa färjor går också tätt. Nackdelen är förstås att vi inte reser ihop hela vägen allihop.

        2/ Ni kommer till Göteborg och ansluter till oss övriga.
        Totalt kör ni då 80 mil. Nackdelen förutom den längre vägsträckan är förstås att ni får åka extremt tidigt (runt 5 på morgonen) och kommer hem väldigt sent (omkring kl. 01.00).

        Prismässigt så skiljer det nästan ingenting om ni väljer 1 eller 2 - visserligen blir det längre bilväg via Göteborg men det kompenseras av att ni blir en mer i bilen på färjan och under resten av resan.
        Så därför skiljer det faktiskt bara 10 kr/person ( räknar då med 16 kr/milen för bilen) mellan de bägge alternativen (via Gbg 10 kr billigare).
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 July 2005, 10:34.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Niina
          • April 2003
          • 229

          Jag tror att vi halmstadbor behöver samlas o prata lite om resan...
          svårt att prata genom meddelanden (går snabbare live)

          Kommentar

          • cobra
            • December 2004
            • 1743

            Kanske vi från gbg borde med göra träffas en dag efter jobbet å ta en fika å kolla läget å snacka ihop oss om vilka som ska köra och allt annat...
            Fotosidan.se

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ursprungligen postat av cobra
              Kanske vi från gbg borde med göra träffas en dag efter jobbet å ta en fika å kolla läget å snacka ihop oss om vilka som ska köra och allt annat...
              Instämmer - återkommer i början av augusti om detta.
              Men kanske är det inte så mycket att diskutera vad gäller bil (Petnym kommer ju långväga ifrån och lär väl ha sin bil med sig antar jag, Len (i Lenmar) har jag för mig vill köra av medicinska skäl och jag föredrar nog också att köra (också medicinska - kan till nöds också sitta bredvid fram i en stor bil).
              det verkar ju också som om vi blir 5 personer i flera bilar härifrån och då duger inte heller småbilar.
              Men som sagt vi får se hur många vi blir först men ditt förslag är bra.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                4 dagar till deadline

                Det börjar dra ihop sig - nu på fredag (den 29) är absolut sista anmälningsdagen
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • destination
                  • April 2004
                  • 110

                  Funderar in i det sista på att hänga med, men jag va i Danmark förra veckan på semester, och nu kan jag inte bestämma mig. Ni vill väl inte ha med en skitunge på 20 år som mig ...
                  Känner ingen av er, förutom att jag snackat lite med brams på Hornbach och bytt växter med petnym.. Fast man lär väl känna nytt trevligt folk

                  Hursomhelst har jag en fråga :" Besök affär i Aalborg 10.30-11.30 "
                  Är det djuraffären som ligger precis brevid det stora köpcentret i Aalborg vid den stora parkeringen? Det ligger en liten affär inne i köpcentret med... men den va absolut inte värd att besöka. (hann aldrig besöka den stora affären, morsan gnällde "du har tillräckligt med akvarieprylar")

                  MVH Micke
                  Växtakvarist

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    vill väl inte ha med en skitunge på 20 år som mig
                    De flesta är väl rätt unga - i alla fall jämfört med en gammal gubbe som jag (hoppas det finns plats för rullatorn )

                    Hursomhelst har jag en fråga :" Besök affär i Aalborg 10.30-11.30 "
                    Är det djuraffären som ligger precis brevid det stora köpcentret i Aalborg vid den stora parkeringen?
                    Det lutar väl åt att det blir calles dyrerige http://www.callesdyrerige.dk/
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • brams
                      • June 2003
                      • 891

                      ni kan räkna bort mig och zoonie,,, vi tar min bil. Men då är den som sagt var full!
                      Kjell - vad kostar färjan över?, betalar man per bil eller per person?
                      Lurar lite på om det blir mycket dyrare att åka två ensamma i en bil: Man lär ju få betala för en hel bil även om den är halv... :/
                      C.Brams

                      Check out:
                      brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                      Kommentar

                      • Schull
                        • August 2004
                        • 2889

                        Har ni vägarna förbi Huddinge?
                        /Lasse
                        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          3 dagar till deadline

                          Ursprungligen postat av brams
                          ni kan räkna bort mig och zoonie,,, vi tar min bil. Men då är den som sagt var full!
                          Kjell - vad kostar färjan över?, betalar man per bil eller per person?
                          Lurar lite på om det blir mycket dyrare att åka två ensamma i en bil: Man lär ju få betala för en hel bil även om den är halv... :/
                          Det är samma pris för färjan vare sig man åker 1-2-3-4 eller 5 i bilen - dvs totalt 1990. Så om man är 2 blir det 995/person, om man är 4 blir det 497,50/person, om man är 5 blir det 398/person.
                          Så visst kostar det rejält att åka billigt
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 July 2005, 08:05.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            Hej alla goldisar!
                            Hoppas att Danmarksresan blir bra! Ha en fortsatt bra sommar!
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av tummen
                              Hej alla goldisar!
                              Hoppas att Danmarksresan blir bra! Ha en fortsatt bra sommar!
                              Danmarksresan kommer säkert att bli kanon.
                              Vi kommer bl.a. att besöka Jesper Taustrup som blev trea i Back to Natures fototävling http://www.backtonature.se/sweden/contest2005.html med ett 960 Liters tanganyikakar.
                              Detta har han inte kvar men nu har han istället skaffats sig ett ännu häftigare 1700 liters malawikar http://www.cichlids.dk/akvarier/vis/1301/
                              De som sett detta akvarium menar att det är det snyggaste de nånsin har sett - nu kommer också vi att kunna kolla in detta akvarium
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Höstens stora Zoopetklubbväst-aktivitet - en Danmarksresa.
                                Huvudattraktionen under besöket kommer självklart vara studiebesöket på Tropica som är en av världens största akvarieväxtproducenter.
                                Tropica ligger ju i Århus som ligger ungefär mitt på Jylland och vi kommer att ta oss dit i två grupper - dels en (Grupp 1) som kommer via Göteborg (färja till Fredrikshavn) och dels en (grupp 2) grupp som åker via Helsingborg (färja) eller Malmö (bron) och sedan färja via Odden-Ebeltoft.

                                Danmarkskarta finns på denna sida www.krak.dk
                                Nedan följer ett program som gäller för de som åker över Göteborg - ändringar kan ske.
                                Program från Göteborg
                                Lördag den 20/8:
                                Resa Stena Line: 07.30-09.30
                                Besök Akvariehulen i Frederikshavn 09.30-10.00
                                Resa Frederikshavn- Aalborg 10.00-10.30
                                Besök Calles Dyrerige i Aalborg 10.30-11.30
                                Resa Aalborg – Grenå 11.30-12.30
                                Kattegattcentret inkl. frukost 12.30-15.00 Både grupp 1 och 2
                                Resa Grenå – Århus (Tropica) 15.00-15.30 Både grupp 1 och 2
                                Tropica 15.30-17.30 Både grupp 1 och 2
                                Resa Tropica - Vandrarhem Århus 17.30-18.00 Både grupp 1 och 2
                                Gemensam middag i Århus 19.00 Både grupp 1 och 2
                                Vi sover på City Sleep-In i Århus http://www.citysleep-in.dk/

                                Söndag den 21/8:
                                Morgenmad 09.00-09.45 Både grupp 1 och 2
                                Besök hos Jesper Taustrup 10.00-11.00 Både grupp 1 och 2
                                Besök hos Akvanet 11.20-12.30 Både grupp 1 och 2
                                Randers Regnskog inkl. frukost 13.00-15.00 Både grupp 1 och 2
                                Resa Randers Fredrikshavn 15.00 - 17.15
                                Alternativ aktivitet - ca 2 timmar
                                Färja Frederikshavn - Göteborg 20.00-23.15

                                Lite länkar:
                                1/Kattegatcentret, Grenå – www.kattegatcentret.com
                                – Vuxna 100 DKK / 120 SEK, 3 - 11 år 55 DKK / 65 SEK
                                2/ Randers Regnskog - www.regnskoven.dk
                                Vuxna 95 DKK / 115 SEK, 3 - 11 år 50 DKK / 60 SEK
                                3/ Tropica - http://www.tropica.com/default.asp
                                4/ Akvariehulen - http://www.akvariehulen.dk/
                                5/ Calles Dyrerige - http://www.callesdyrerige.dk/
                                6/ Jesper Taustrups stora 1700 L akvarie - http://www.cichlids.dk/akvarier/vis/1301/
                                7/ Akvanet - http://www.akvanet.dk/

                                Att exakt ange vad det kommer att kosta är väldigt svårt men om man räknar med 4 personer per bil samt en milkostnad för den som håller med bil på 16 kr/mil samt boende på vandrarhem i dubbelrum med toa och inkl. morgenmad. samt 2 entré-aktiviteter och färjebiljett så hamnar det på ungefär 1.250 svenska kronor per person.

                                Definitiv anmälan till Danmarksresan:
                                Mattias Andersson
                                Niina
                                muppins
                                petnym + flickvän
                                MagicFingers + sambo
                                Len + mar
                                marcuspajp
                                Neptun
                                brams
                                Kjell
                                Cobra
                                Micke_A
                                Cassiopeia
                                Totalt 16 anmälda

                                SISTA DAGEN FÖR MIG ATT AVBOKA NÅGOT AV RUMMEN JAG FÖRBOKAT ÄR 3 VECKOR INNAN. DÅ MÅSTE JAG OCKSÅ HA BETALT IN RUMSHYRAN.
                                ABSOLUT DEADLINE FÖR ANMÄLAN TILL RESAN ÄR DÄRFÖR DEN 29/7.
                                ANMÄLAN ÄR BINDANDE EFERSOM JAG REDAN DÅ BETALAR FÖR RUMMEN.

                                Delta kan alla Gold-medlemmar göra oavsett bostadsort samt "familjemedlemmar" till goldisar.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...